Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Hur lång tid tar era ng900 att nå arbetstemp?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661

    Hur lång tid tar era ng900 att nå arbetstemp?

    Tycker att min ng900 tar alldeles för lång tid på sig att någ arbetstemp. När det är 18-19 grader varmt ute går det riktigt fort. Men så fort det kryper ner mot 15 grader och lägre tar det minst 15-20 minuter innan tempen ligger bra till. Är min bil konstig eller är "alla" ng900:or så?

    Ska byta termostaten, men undersöker andra ev. fel.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    592

    Re: Hur lång tid tar era ng900 att nå arbetstemp?

    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Tycker att min ng900 tar alldeles för lång tid på sig att någ arbetstemp. När det är 18-19 grader varmt ute går det riktigt fort. Men så fort det kryper ner mot 15 grader och lägre tar det minst 15-20 minuter innan tempen ligger bra till. Är min bil konstig eller är "alla" ng900:or så?

    Ska byta termostaten, men undersöker andra ev. fel.
    Ska ju gå ganska snabb även vid 15C . Min går upp efter en liten bits körning ca 5-8 min. Förmodligen så har din termostat hängt sig (stannat) i halv öppet läge.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661

    Re: Hur lång tid tar era ng900 att nå arbetstemp?

    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Tycker att min ng900 tar alldeles för lång tid på sig att någ arbetstemp. När det är 18-19 grader varmt ute går det riktigt fort. Men så fort det kryper ner mot 15 grader och lägre tar det minst 15-20 minuter innan tempen ligger bra till. Är min bil konstig eller är "alla" ng900:or så?

    Ska byta termostaten, men undersöker andra ev. fel.
    Ska ju gå ganska snabb även vid 15C . Min går upp efter en liten bits körning ca 5-8 min. Förmodligen så har din termostat hängt sig (stannat) i halv öppet läge.
    Jo det är min teori också, vi får väl se i helgen.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    401
    förlita dig inte på vatten temp när du pratar arbets temp.
    Kan bero på många facktorer.
    Skulle vilja säga att det enda sättet att mäta arbets temp är att ha en olje temp mätare.

    Angående vatten tempen så kan det ha med termostat eller annat att göra.

    För jag antar att du menar vetten tempen och inte olje tempen.
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661
    Citat Ursprungligen postat av Johmar
    förlita dig inte på vatten temp när du pratar arbets temp.
    Kan bero på många facktorer.
    Skulle vilja säga att det enda sättet att mäta arbets temp är att ha en olje temp mätare.

    Angående vatten tempen så kan det ha med termostat eller annat att göra.

    För jag antar att du menar vetten tempen och inte olje tempen.
    Jo visst är det vattentempen jag menar. I vardagligt tal menas ju vattentempen när man säger arbetstemp, därav min forumlering. Sen att motorns egentliga arbetstemp består av en mängd olika faktorer är en annan sak.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 781
    Det tar inte mer än gissningsvis 3-5 min ens när yttertempen är nere på 11-12 grader som det har vart det senaste. Jag har inte kvar värmeplattorna då heller. Arbetstemp tar ju dock 10 min till (när oljan nått 80 grader).
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    751
    Hade samma fel på min ng900 Turbo, bytte termostaten och så var problemet ur världen... Lite trångt att byta bara..
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Hade samma fel på min ng900 Turbo, bytte termostaten och så var problemet ur världen... Lite trångt att byta bara..
    Har kollat lite på platsen runt omkring och det verkar inte värre än på 9000 iaf? Men det är lite småtrångt ja
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661
    Nu är termostaten bytt och tempen verkar komma galet mycket snabbare
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 794
    Var glad för att det är termostaten på en 4cyl som ska bytas, och inte på en v6...
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  11. #11
    Hej !

    Hur byter man termostat på en 900 Ng ? Står det i Haynes boken ?

    mvh Andreas N

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Har samma "fel" på min, dock har jag bytt termostat, och det tar en väldans tid, vintertid är man frusen länge innan värmen kommer. Väl uppe på normal är den tokstabil, men vägen dit är lång... börjar märkas nu när det är under 10 på morronen...
    SAAB NG900 2.0T -97 Nordic Steg 3

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hej !

    Hur byter man termostat på en 900 Ng ? Står det i Haynes boken ?

    mvh Andreas N
    Japp det står i Haynes boken, är en ganska enkel operation. Följ övre kylarslangen till motorn, då kommer du till termostathuset. Lossa bultarna och termostaten är loss.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hej !

    Hur byter man termostat på en 900 Ng ? Står det i Haynes boken ?

    mvh Andreas N
    Japp det står i Haynes boken, är en ganska enkel operation. Följ övre kylarslangen till motorn, då kommer du till termostathuset. Lossa bultarna och termostaten är loss.
    Du har ingen bild på termostat huset

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 718
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hej !

    Hur byter man termostat på en 900 Ng ? Står det i Haynes boken ?

    mvh Andreas N
    Japp det står i Haynes boken, är en ganska enkel operation. Följ övre kylarslangen till motorn, då kommer du till termostathuset. Lossa bultarna och termostaten är loss.
    Du har ingen bild på termostat huset
    Bild på termostathuset

    Fast du kanske vill se mer än så?

    På en lös motor

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Hej !

    Behöver man lossa insugsplattan på bilen ? Ser ju nästan ut så enligt bilderna.

    Mvh Andreas N

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 691
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hej !

    Behöver man lossa insugsplattan på bilen ? Ser ju nästan ut så enligt bilderna.

    Mvh Andreas N
    Vi plockade bort tryckröret på min bil när vi bytte termostat. Enda vi demonterade utöver kylslangar då vill säga.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    442
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hej !

    Behöver man lossa insugsplattan på bilen ? Ser ju nästan ut så enligt bilderna.

    Mvh Andreas N
    Nä det behös inte..
    Saab 900 2.0T -95 Nordic Individuell
    Saab 9-5 Aero SC -02 Nordic St2
    http://www.garaget.org/BACKLER

  19. #19
    Tackar och bokar för den superba service

    Behöver man byta någonpackning samtidigt som man byter termostaten ?
    eller är det något packningsklet som man ska ha

Liknande ämnen

  1. Motorn går långsamt upp till arbetstemp
    Av Kemppi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 18:10
  2. Biltemas handbromswire för lång, ng900
    Av Randulf i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 03:36
  3. Min Temp Svajar mellan arbetstemp och över!
    Av Turbogreger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 18:00
  4. Låg arbetstemp på motorn?
    Av horizon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-05-16, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •