Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Mobbade killen i skolan med mutterknackaren... (oljepluggen)

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Mobbade killen i skolan med mutterknackaren... (oljepluggen)

    VARFÖR är det alltid den mest mobbade killen på verkstaden som kör mutterknackaren till oljepluggen?

    använt fan allt vad verktyg heter och snart ryker väl tråget istället...

    och varför har saab någon jäkla skum tumstorlek på pluggen, 12 nyckel går inte och 13 är för stor.... så typ 12,5 eller nått skulle va lagom..


    så jäkla sur nu när man skulle byta olja då bilen gått lite väl lågt med samma...

    fler som har erfarenheter av den där jäkla oljepluggen?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    988
    Åk till en gdshall och använd en svetstång så ska du få se på grejer

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Mobbade killen i skolan med mutterknackaren... (oljeplug

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    och varför har saab någon jäkla skum tumstorlek på pluggen, 12 nyckel går inte och 13 är för stor.... så typ 12,5 eller nått skulle va lagom..
    Investera i en 1/2" sexkanthylsa då denna torde vara 12.7mm.

    Men jag håller med om att man i bland förundras varför det skall dras åt så otroligt hårt.

    Det var ju ännu värre på OG900:s tid: http://townsendimports.com/Web/engin...r/oildrain.pdf
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Åk till en gdshall och använd en svetstång så ska du få se på grejer
    jag har använt svetstången och hela motorn flyttar ju fasen på sig, har så ont i armen nu så jag knappt kan lyfta den.

    de kan inte va rimligt att man ska dra den så jäkla stenhårt, men så blir de väl med mutterknackare om man inte har momentbegräsning.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    det är 1/2 tum...

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Tomsan
    det är 1/2 tum...
    de är nått jag har svårt för hos saab, de är alla möjliga jäkla både vanliga mm och sen tum i alla des härliga blandning, varför kan man inte köra enbart tum eller enbart mm ?

    tror dock inte de hjälper så mycket med en halvtums hylsa om jag inte lyckas med svetstången, men ska få hjälp av far senare ikväll då han jobbat ett par år på saab så de ska väl lösa sig.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jag brukar köra med 13-hylsa. Däremot använder jag alltid smidda hylsor till oljepluggar. En riktig smidd märkeshylsa fungerar perfekt även om det är 1/2-tum på pluggen.

    För några år sedan höll jag på med bromsarna på min gamla japs. Det var 14 som gällde, och snart hade jag dragit "rundskalle" på de fastrostade skruvarna med mina Biltemahylsor. Funderade på alla möjliga sätt att svetsa, fila, snitta i skruvarna, men provad först att åka och köpa en smidd 14-hylsa för 70 spänn. Dunkade på hylsan och tog i med hävstång, och se, den lossnade. Sedan dess har jag aldrig varken överkattat vanliga chromestålverktyg eller underskattat smidda verktyg. Ska det dras hårt sittande grejor är det smidda som gäller!
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772
    Jag har alltid använt en 13mm hylsa och det har funkat fint har inte tänkt på att det ska vara tum. Därimot känner jag igen det där att den kan sitta fast, fick pluggen så hårt åt dragen att de delvis hade dragit sönder den på en orginal service. När jag sedan skulle ha upp den för ett mellan byte jag skulle göra spräckte jag en hylsa och drog totalt sönder en lednyckel innan det släppte. Lika var det sedan med filtret någon galning måste ha dragit åt tills han blev blå i ansiktet, när det sedan efter ett antal om och men släppte visade sig att de inte haft någon olja på tätningen och den hade lostnat från filtret och satt kvar på filterhållaren... Köpte sedan en ny plugg då den gamla var ganska demolerad. Måste ha haft nån vikarie eller nåt på verkstan då, jag har alldrig varit med om nåt liknande före eller efter...

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656

    Re: Mobbade killen i skolan med mutterknackaren... (oljeplug

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    VARFÖR är det alltid den mest mobbade killen på verkstaden som kör mutterknackaren till oljepluggen?

    använt fan allt vad verktyg heter och snart ryker väl tråget istället...

    och varför har saab någon jäkla skum tumstorlek på pluggen, 12 nyckel går inte och 13 är för stor.... så typ 12,5 eller nått skulle va lagom..


    så jäkla sur nu när man skulle byta olja då bilen gått lite väl lågt med samma...

    fler som har erfarenheter av den där jäkla oljepluggen?
    ta till svetsen... svetsa på ett 2meter långt plattjärn och lossa eländet med... fick använda samma medtod jag för ett tag sedan, fungerade alldeles utmärkt

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Eftersom det är en packning i koppar kan man koprimera den något med ett par bestämda slag med hammaren som kan göra det lättare att lossa den.

    Banka inte och slå som en vilde nu utan med försiktighet!

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Eftersom det är en packning i koppar kan man koprimera den något med ett par bestämda slag med hammaren som kan göra det lättare att lossa den.

    Banka inte och slå som en vilde nu utan med försiktighet!
    Normalt så byter man ju helst oljan när motorn är lite lagom varm, så det rinner bra, men angående kopparringen och hårt dragen plugg kan det hända att det underlättar att lossa den när motorn är genomkall. När man väl lossat den kan man ju dra den lagom och varmköra om man vill innan oljebytet.

    Å andra sidan vet jag inte om det gamla rådet att varmköra oljan innan bytet är optimalt. En bil som stått hela natten har förvisso lite segare olja, men å andra sidan har mer olja runnit av de övre delarna och samlats i tråget. Fast då gäller det att inte starta den en kort stund, för då har man dels kletig olja och dels hamnar mer uppe i toppen. Själv har jag i alla fall sommartid ofta gjort så att jag bytt när motorn stått under natten och "runnit av sig". Vinterbyten däremot brukar jag göra med varm olja. Frågan är vad som är bäst?

    För övrigt tror jag inte man kan komprimera kopparringen genom att banka på den. Däremot kan det hjälpa att knacka lite på den för att gängorna lossnar lite från varandra.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Antagligen har de innan inte bytt kopparringen vid byte av oljan...


    Sen är det 13mm,, men när de blir slitna så får man avnända 1/2" nyckel.


    Mvh Rob.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    a) Det är 13 mm skalle.
    b) Åtdragningsmoment 25 Nm, INTE 250 Nm !
    c) Betr. avtappning, saken är undersökt, slutsatsen blev att det är varm motor som gäller + längsta möjliga dräneringstid, minimum 10 min.
    Gärna timmar.
    d) Fyll filtret med olja, OM du tar oljan ur en förseglad dunk..Men från fat eller tvivelaktiga centralsystem, gör det inte.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Två tips för att öppna pluggen som sitter som f.n

    1. Stor rörtång. Köp den största du hittar på Biltema, den håller hela livet om du inte är rörkrökare.

    2. Knacka loss pluggen mha en huggmejsel (alltså, knacka den runt så att den gängas ut). Huggmejseln köper man INTE på Biltema, för dom håller bara till pluggen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !
    /../
    d) Fyll filtret med olja, OM du tar oljan ur en förseglad dunk..Men från fat eller tvivelaktiga centralsystem, gör det inte.
    Det här lät spännande. Hamnar eventuell smuts i oljan på "fel sida" i filtret om man fyller upp det manuellt?
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    nu lossnade den efter en rad med svärord, och brickan såg inte bytt ut rejält sleten, så går det när man lämnar bilen på verkstad för service...

    nu är där ny bricka där och ny olja och filter.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159
    På min gamla saab NG900S så hade någon dragit åt oljepluggen så hårt att dom dragit sönder tråget. Istället för att byta ut tråget så spacklade dom igen det med plastic padding. När jag sedan hade köpt bilen och det var dags för service så blev det dyyyrt.

    På tal om oljepluggar då

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Tror man får leta om man ska hitta en tumbult i en Saab.. oljeplugg eller ej..
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547
    måste tillägga: sitter pluggen hårt-tänk på att det är högergäng
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Åk till en gdshall och använd en svetstång så ska du få se på grejer
    jag har använt svetstången och hela motorn flyttar ju fasen på sig, har så ont i armen nu så jag knappt kan lyfta den.

    de kan inte va rimligt att man ska dra den så jäkla stenhårt, men så blir de väl med mutterknackare om man inte har momentbegräsning.
    Jag tog en kraftig huggmejsel och en rejäl hammare och slog på flänsen på pluggen, alltså så långt ut som möljigt på pluggen. Låssnade direkt och sen tog jag en M-16 mutter och svetsade fast på pluggen.
    Kom ihåg att alltid använda en ny kopparbricka vid monteringen, inte bara för att det skall bli tätt utan för att det inte skall fastna så jä*ligt.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 14:03
  2. Fråga om inlämingar som ändras i skolan?
    Av Mopack i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 18:13
  3. Radio: Killen med otur!
    Av Bacon i forum Tidsfördriv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 16:14
  4. Hjälp med projektarbete i skolan!
    Av beatmeat i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 19:06
  5. PA-skolan Spec. 117L?[APC-box]
    Av -MarcuS- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-07-14, 08:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •