Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Fråga ang. "Recept" för 280 - 300hk i 9-5 2002->

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    270
    Medlem#
    3744

    Fråga ang. "Recept" för 280 - 300hk i 9-5 2002->

    Hej .

    Vad kan det tänkas finnas för "recept" för att få 280 - 300 hk till en 9-5 2002 - 2004 2,0t resp. 2,3t, Aut ?


    Och vad kan det gissningsvis kosta ?

    Om man nöjer sig med "Aero" prestanda 250/260 hk, vad krävs då ?

    Alla förslag mottages tacksamt.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    197
    Knalla in på trimfirmorna och titta på deras steg3.

    Där får du både info. om byte av delar och prisuppgifter.
    9-3 -00 2.0T 1190kg
    100-200km/h 9.741s a´ 17" 14c

  3. #3
    Hej,

    Kolla min signatur för recept till 300hk i en 2,0:a.

    250-260hk, som föregående talare skrev, ett steg 3.

    Exempelvis: http://www.nordictuning.biz/main.php?tu ... sub_page=2 och skrolla ned.

    Hälsningar
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 541
    Du behöver i båda fallen byta turbo. Ett vanligt Aeroaggregat, 15T#5, duger bra till ditt effektmål. Sedan är det större inloppsrör samt sedvanliga kopletta avgassystem och program som gäller. Bränsletrycksregulator ifall du vill över 280 hk. Större IC kan också vara bra, särskilt på 2,0:an om du ska upp i samma effekt.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    270
    Medlem#
    3744
    Hej.

    Tack för svaren.

    Ja, jag har ju kollat runt lite på Steg 3 och det ger ju som sagt "Aero" prestanda. Tänkte inte på det först ...
    Men då är ju det utrett iaf.

    Kollande in ditt "recept" Patrik 319 , såg ju intressant ut.

    Är Fullt avgassystem ett krav, eller kan det räcka med 3" framrör med Sport / Race-kat. Och orginal bak ? ( Tänker på ljudet, hur mycket mer låter sportsystem än orginal förresten ? )

    Vill gärna att det ska se så orginal ut som möjligt & låta så orginal som möjligt ...

    Några tankar på vad som kan lämpa sig bäst ihop med Automat ?

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Xmit: Jag skulle gå på hårdvaru specen som Patrik har. Kör själv liknande på min men programvara från Maptun.

    Ska man upp i kraft runt 300hk så tycker jag att man bör köra med 15T#6 eller 18T#6. Även uppgraderad IC. Då vet man att kraften finns där och bilen mår bra. Har själv kört med stressat 15T#5 och jag rekommenderar inte att ligga på så mycket kraft med dessa agg. Helst inte med orginal IC.

    Ring och kolla med Maptun eller Nordic vad de kan erbjuda dig ifall du vill behålla orginalkomfort.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Xmit: Fullt avgasrör är ett krav om du skall ha 300hk på en 2,0:a eller 2,3:a anser jag iallafall.

    Med dubbla ljuddämpare som det är på t.ex Ferritas sportsystem låter det lite dovare på tomgång och lite mulligare vid normal körning.
    Full gas ger ett högre ljud. Det går också att få med dolt slutrör om så
    önskas .

    Jag håller med Sebastian i turbofrågan.

    Låt Nordic eller Maptun mappa bilen.

    Provåkning kan ordnas om du är i Sthlm nå´n gång.

    Lycka till med trimmet,
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    450
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Xmit:
    Provåkning kan ordnas om du är i Sthlm nå´n gång.
    Patrik 319
    Även i Tranås finns det en liknande version av Pata´s åk......
    PM:a för test!


    // Jonas

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 541
    9-5:an är den bil där sista biten på avgasröret gör klar skillnad. Att köra original där är nästan meninslöst med stort framrör och racekat. Möjligen att man kanske kan köra typ Ferrita standardrör på slutet, för jag tror (men vet inte) att det är "flödesdämpare" och inte kammardämpare (rakt igenom VS. avgaserna går hit och dit i dämparen).

    Men som sagt, så värst mkt oväsen för inte ett modernt fullflödessystem.

    Jag håller med om att det kan vara bra att gå upp på avgashus #6 ifall man vill nå 300 hk. Det är dock inget måste, och en bättre IC kan i viss mån skapa den lilla marginal som kan vara viktig för turbons livslängd. Ett annat sätt är att fimpa 10 hk på önskelistan. Ett 15T#5 torde må klart bättre med 290 hk jämfört med 300 hk eftersom man är så nära maxutnyttjandet.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    270
    Medlem#
    3744
    TAckar igen för alla tips och råd.
    Nu vet man ju lite mer om det hela och att helsystem är mer eller mindre ett krav.

    Patrik 319´s tips om Ferrita med dolt slutrör låter ju klart intressant !
    Passar ju in bra i min filosofi med "orginal" look ;-)


    Så summerat är det som föjler.

    Helsystem avgas ( 3" framrör inkl race kat + 2,5" resten. )
    3,5 bar BTR
    Turbo Mhi 15T#6 ( Gärna 15T#6 eller 18T#6 )
    Alu IC ( Kanske inget krav, men bra )
    Insugsrör ( ? )

    Hur är det med spridare ? Orginal räcker till ?
    Kör du med Orginal Patrik 319 ?


    Inget speciellt man bör tänka på om man vill ha bil med automatlåda ?
    Hålla sig till Max 400Nm verkar gälla. ( Blir väl kanske inte så mycket mer med denna konf. kanske ... )

    Då är det väl bara att ut och leta efter ny bil nu då när jag vet vad jag ska göra med den ;-)

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Xmit
    TAckar igen för alla tips och råd.
    Nu vet man ju lite mer om det hela och att helsystem är mer eller mindre ett krav.

    Patrik 319´s tips om Ferrita med dolt slutrör låter ju klart intressant !
    Passar ju in bra i min filosofi med "orginal" look ;-)


    Så summerat är det som föjler.

    Helsystem avgas ( 3" framrör inkl race kat + 2,5" resten. )
    3,5 bar BTR
    Turbo Mhi 15T#6 ( Gärna 15T#6 eller 18T#6 )
    Alu IC ( Kanske inget krav, men bra )
    Insugsrör ( ? )

    Hur är det med spridare ? Orginal räcker till ?
    Kör du med Orginal Patrik 319 ?


    Inget speciellt man bör tänka på om man vill ha bil med automatlåda ?
    Hålla sig till Max 400Nm verkar gälla. ( Blir väl kanske inte så mycket mer med denna konf. kanske ... )

    Då är det väl bara att ut och leta efter ny bil nu då när jag vet vad jag ska göra med den ;-)
    Japp, jag gör med originalspridare.
    Patrik
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  12. #12
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Sen finns det tillval för de som tycker ljudet är aningens för högt i de vanliga sportsystmen,,då monterar man en effektivare ljuddämpare.

    Säg bara till innan trimmning så löser det sig.

    Mvh Rob.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 368
    Medlem#
    1774
    Xmit> du bor ju i Älmhult...280-300hk kommer du inte långt med..

    Tycker du ska kolla på firmornas steg 3....
    Där "nosar" dom flesta på 280hk...på en 2,0T..

    Mvh Johan!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Xmit
    Så summerat är det som föjler.

    Helsystem avgas ( 3" framrör inkl race kat + 2,5" resten. )
    3,5 bar BTR
    Turbo Mhi 15T#6 ( Gärna 15T#6 eller 18T#6 )
    Alu IC ( Kanske inget krav, men bra )
    Insugsrör ( ? )

    Hur är det med spridare ? Orginal räcker till ?
    Kör du med Orginal Patrik 319 ?

    Inget speciellt man bör tänka på om man vill ha bil med automatlåda ?
    Hålla sig till Max 400Nm verkar gälla. ( Blir väl kanske inte så mycket mer med denna konf. kanske ... )
    Hej,

    Du kan glatt köra 420-440 Nm med slushboxen med ett bra program.

    För knappa 300 hk är ett 18T #6 skapligt overkill på en 2,0:a. Satsa på ett 15T #6 (om du vill nosa på 300 hk) eller en 15T #5 (om du vill ligga på ca. 280 hk) och lägg pengarna på bra kringutrustning som kobra (gärna M/06 Aerokobra m. modifierat kompressorhus) och IC.

    När det gäller spridare/BTR är det en "smaksak", men jag föredrar "grönisar" och original BTR.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    270
    Medlem#
    3744
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Sen finns det tillval för de som tycker ljudet är aningens för högt i de vanliga sportsystmen,,då monterar man en effektivare ljuddämpare.

    Säg bara till innan trimmning så löser det sig.

    Mvh Rob.
    Ok, det finns lite att välja på där då, det låter ju bra.
    Det ska jag komma ihåg !


    Citat Ursprungligen postat av turbo200
    Xmit> du bor ju i Älmhult...280-300hk kommer du inte långt med..

    Tycker du ska kolla på firmornas steg 3....
    Där "nosar" dom flesta på 280hk...på en 2,0T..

    Mvh Johan!!
    He He , Johan misstänkte att du skulle komma in i tråden
    Nej, det räcker väl inte så långt, men ligger jag på 300 så har jag väl kanske någon bakom mig iaf

    Har ju gått i funderingar att fixa lite mer med bilen jag har idag, men är ju lite sugen på Automat... så då får det ju bli 9-5:a ...
    Är nöjd med den mjukvara jag har idag, men man vill ju alltid ha liite mer ...
    Så i samband med bilbyte så tänkte jag i så fall ta ett (litet ?) steg upp i effekt iaf ...


    Ovanstående har ju till stor del kommit att handla om 2,0t men är det någon större skillnad ifall man skulle "råka" köpa en 2,3t istället ?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    270
    Medlem#
    3744
    Citat Ursprungligen postat av KK

    Hej,

    Du kan glatt köra 420-440 Nm med slushboxen med ett bra program.

    För knappa 300 hk är ett 18T #6 skapligt overkill på en 2,0:a. Satsa på ett 15T #6 (om du vill nosa på 300 hk) eller en 15T #5 (om du vill ligga på ca. 280 hk) och lägg pengarna på bra kringutrustning som kobra (gärna M/06 Aerokobra m. modifierat kompressorhus) och IC.

    När det gäller spridare/BTR är det en "smaksak", men jag föredrar "grönisar" och original BTR.

    Mvh

    KK

    Tack för den informationen KK, då gäller det att man bestämmer sig för hur mycket effekt man verkligen vill ha och kan anpassa turbo därefter.

    Får väl sondera marknaden för dessa turboaggregat lite och se hur prisbilden ser ut också ...

Liknande ämnen

  1. Recept för ca 280-300hk till og9-3 T5 sökes.
    Av mps i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-12-23, 09:55
  2. [LÖST] Recept på förstärkning växellåda OG9-5
    Av skogsvild i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-11-13, 10:15
  3. Ännu en "recept på trim" fråga
    Av Aeropojk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 16:51
  4. 300hk-"recept"
    Av Red Devil i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 20:31
  5. 9000t 88b ~300hk recept.
    Av Dofilus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-03-19, 01:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •