Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Koppling luftades, nu helt kaputt, byta slavcylinder? *LÖST*

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127

    Koppling luftades, nu helt kaputt, byta slavcylinder? *LÖST*

    Hej!

    Min 9-5 -99 hade på senare tid blivit mer och mer svampig i kopplingen. Var tvungen att verkligen pressa den längst ner för att kunna växla och det var ett spel på några cm högst upp.

    Snackade med en mekaniker som erbjöd sig att lufta kopplingen och idag lämnade jag bilen till honom i morse.

    Det gick dock inte särskilt bra, exakt varför har jag inte förstått, nu händer det ingenting när man trycker på kopplingen, inget som helst motstånd i pedalen, dock fjädrar den upp igen, men det kanske inte har med hydraultrycket att göra. Enligt mekanikern måste slavcylindern bytas.

    Har kollat upp detta och normalpris på en sådan operation verkar ligga runt 10.000:-, då även kopplingsbyte när man ändå har nere grejerna.

    Har blivit erbjuden av Biltjänst i Landvetter att få grejerna bytta för 6.500:-.

    Det jag undrar är alltså dels om det verkar rimligt att det är slavcylindern som måste bytas, och dels om 6.500:- för ny koppling + slavcylinder är ett bra pris?

    Undrar även om det eventuellt kan finnas någon annan lösning. T ex, kan mekanikern ha luftat på fel sätt? Han pratade om att han både försökte suga från båda hållen och trycksätta men det fungerade inte.

    Är det bara att bita i det sura äpplet och hosta upp 6.500:- och vänta 3 veckor på att få skiten bytt eller finns det en billigare lösning?
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Koppling luftades, nu helt kaputt, byta slavcylinder?

    Citat Ursprungligen postat av Cod
    Hej!

    Min 9-5 -99 hade på senare tid blivit mer och mer svampig i kopplingen. Var tvungen att verkligen pressa den längst ner för att kunna växla och det var ett spel på några cm högst upp.

    Snackade med en mekaniker som erbjöd sig att lufta kopplingen och idag lämnade jag bilen till honom i morse.

    Det gick dock inte särskilt bra, exakt varför har jag inte förstått, nu händer det ingenting när man trycker på kopplingen, inget som helst motstånd i pedalen, dock fjädrar den upp igen, men det kanske inte har med hydraultrycket att göra. Enligt mekanikern måste slavcylindern bytas.

    Har kollat upp detta och normalpris på en sådan operation verkar ligga runt 10.000:-, då även kopplingsbyte när man ändå har nere grejerna.

    Har blivit erbjuden av Biltjänst i Landvetter att få grejerna bytta för 6.500:-.

    Det jag undrar är alltså dels om det verkar rimligt att det är slavcylindern som måste bytas, och dels om 6.500:- för ny koppling + slavcylinder är ett bra pris?

    Undrar även om det eventuellt kan finnas någon annan lösning. T ex, kan mekanikern ha luftat på fel sätt? Han pratade om att han både försökte suga från båda hållen och trycksätta men det fungerade inte.

    Är det bara att bita i det sura äpplet och hosta upp 6.500:- och vänta 3 veckor på att få skiten bytt eller finns det en billigare lösning?

    Låter som ett lite saftigt pris för att byta slavcylinder. Iofs bytte man ju koppling också.

    Det är ju inte alls samma sak, men jag kan bara nämna att jag renoverade slavcylindern på min 900 -87 och det kostade mig bara 37 kr för en renoveringssats... och iofs 3h arbete...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    det är ingen som har missat nåt här då? Om du inte får nåt motstånd i pedalen så ligger säkerligen felet i huvudcylindern och ingen annanstans.........
    Om slavcylindern är trasig så läcker den oftast och det brukar märkas.
    En huvudcylinder som av olika anledningar fått nån tätning skadad brukar inte gå att få bra med bara luftning utan problemet förvärras oftast.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127
    StefanM: Enligt mekanikern fungerade huvudcylindern, men man vet ju inte.
    Det känns som att om huvudcylindern inte fungerat hade inte pedalen åkt tillbaka utan legat som en död fisk på golvmattan, eller har jag fel? Pedalen kanske är fjäderbelastad?

    Någon mer som har några idéer ang. huvudcylindern? Är den lättare att byta om det skulle vara den? Kan jag själv diagnostisera felet någorlunda så jag slipper lämna in bilen för felsökning?

    Styrman_Jansson: Anledningen till att det är så dyrt är(om jag har förstått saken rätt) för att det är en rätt omfattande operation då hela lådan måste ut och framvagnen i princip rivas.
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    du får nog byta mekaniker om hans första förslag är slavcylindern...........den agerar ju bara på kommando från huvudcylindern och är det inget uppenbart läckage från slavcylindern så är det säkerligen ingen vits att riva ner alltihopa.
    Även med en läckandes slavcylinder så ska det gå att få tryck i systemet, skulle den läcka så blir ju enda felet att pedalen sjunker samtidigt som det rinner ur vätska ur slaven.
    Köp en ny huvudcylinder eller packa om den du har så är jag säker på att det går att lufta sen.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127
    Hur kommer jag åt huvudcylindern?

    Kan jag byta den själv?

    Var sitter den?

    Vad kostar den?

    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av Cod
    Hur kommer jag åt huvudcylindern?
    http://www.thesaabsite.com/95/95faqs...LACEMENT_INFO_
    Citat Ursprungligen postat av Cod
    Kan jag byta den själv?
    Ja, troligen.
    Citat Ursprungligen postat av Cod
    Var sitter den?
    I anslutning till kopplingspedalen. Krök rygg.
    Citat Ursprungligen postat av Cod
    Vad kostar den?
    760:- på Mekonomen, troligen ungefär detsamma på SAAB.


    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768
    Citat Ursprungligen postat av Cod
    Hur kommer jag åt huvudcylindern?

    Kan jag byta den själv?

    Var sitter den?

    Vad kostar den?

    Finns reparationssatser till huvudcylindern. Då kommer man oftast undan med en femtilapp eller nåt...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127
    Tror ni verkligen att det är huvudcylindern då?

    Kan inte slavcylindern "läcka" utan att det läcker ut hydraulvätska från den? Alltså att det helt enkelt inte är tätt runt kolven i cylindern?

    Finns det något sätt jag kan ta reda på hur det egentligen ligger till utan att byta det ena?

    Har en tid bokad för byte av slavcylinder + koppling den 17/10. Vore ju lagom surt om det visar sig att det fortfarande inte fungerar efter det.

    Edit: Mekanikern som försökte lufta kopplingen sade att det kan vara antingen huvudcylindern eller slavcylindern men enligt hans erfarenhet är det nästan i 9 fall av 10 slaven som har lagt av.

    Vad tror ni?

    Edit2: En fråga till. Om jag nu ändå ska byta slav + koppling, borde jag satsa på aero-koppling istället för original, eller något annat? Det är en 2.3t och jag har planer på chippning.
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  10. #10
    Jag hade samma problem med min 9k... Då fick jag tips om att lufta med tryck och då funkade det i ca 2 veckor.... sen var samma problem där igen och det var slavcylinden som var kass. kollade med saab och dom skulle ha 8 timmar för att byta, så jag gjode det själv

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127
    Tydligen ska det vara aningen svårare att byta slav på en 9-5 än en 9000, om jag har förstått det rätt måste man mer eller mindre riva hela framvagnen, så jag lär inte göra det själv om det är slaven som verkligen ska bytas.
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    21

    kopplingsproblem

    jag hade samma problem,bytte huvudcylindern till kopplingen,nu funkar det perfekt.Den var förövrigt billigare på Biva i karlskoga (690:-) än på mekonomen som skulle ha 760:-.
    Saab 9-3 2,0 Bifuel Vector -08
    Passat 1,8T -00
    Buick LeSabre -66

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    En huvudcylinder på speedparts kostar 379:- Antar att det är samma som alla andra säljer...

    Värt att veta om 9-5:an är att slaven ej går att lufta utan att ha bort den från lådan. (Det är inte som på 9000 där nippeln sitter i slutet av kretsen så att vätskan och luften går genom slaven innan den går ut genom nippeln. Nippeln sitter precis innan slaven, så är det luft där går det inte att lufta bort med slaven kvar i bilen.) Men slangen dit och huvudcylindern går att lufta på vanligt sätt med tryck.

    Jag skulle även säga att det väl är huvudcylindern i 9 av 10 fall...Men men, jag kan ha fel.

    Men tippset är ju att byta huvudcylinder och åka till mekonomen å köpa en "luftman" eller vad det heter å ha ett däck med runt 2kg luftryck i å själv lufta kopplingen, så svårt är det inte...Men det är klart, känner man sig osäker ska man nog låta ett proffs göra det. Men han lät tyvärr inte som ett proffs direkt..

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    södermanland
    Inlägg
    62
    På 9-5 har vi aldrig bytt slavcylinder pga läckage eller att den inte går att lufta eller dylikt.
    Däremot så har vi bytt huvudcylinder på ett antal bilar som beter sig på det sätt du beskriver .
    Jag skulle börja med den.
    Byt hela ,försök inte byta tätningar i den.


    Mvh Lasse
    Det är trevligt att vara viktig men det är viktigare att vara trevlig

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127
    Å fan, då är det med andra ord inte alls särskilt troligt att det löser sig med byte av koppling + slav. Då får jag be verkstaden byta huvudcylindern till att börja med på tisdag, skulle det inte bli bra sedan får de väl byta koppling + slav också.
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    "Hemligheten" med att lufta 9-5 0 9-3 är att vacuumsuga reservoaren som komplement till "normal" luftning. Vacummsug i några minuter !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    "Hemligheten" med att lufta 9-5 0 9-3 är att vacuumsuga reservoaren som komplement till "normal" luftning. Vacummsug i några minuter !
    Låter ju riktigt smart det där, men vad använder man sig av rent praktiskt?
    En riktig vakumpump, eller finns det något lättare sätt?

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    En vacuumpump är en bra idé. Annars kan du göra som jag gör ibland, låt motor gå på tomgång o använda undertrycket i insuget.
    Enkelt o fiffigt....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    En vacuumpump är en bra idé. Annars kan du göra som jag gör ibland, låt motor gå på tomgång o använda undertrycket i insuget.
    Enkelt o fiffigt....

    Det var det svaret jag hoppades på
    Låter ju inte alltför krångligt om man kan använda sig av motorns vakum...

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Man får försöka med enkla lösningar ibland...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Koppling saab og900 t8, renovera slavcylinder.
    Av A.Karlsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 13:31
  2. Huvudcyl koppling vs slavcylinder ??
    Av RCM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 13:42
  3. Slavcylinder elller hydraulslangen när koppling fastnat?
    Av Tomtefar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 12:35
  4. Köpa bil med med trasig koppling? Uppdat: Slavcylinder.
    Av Qvintus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 21:22
  5. Ny slavcylinder/koppling bieffekter
    Av my00 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-20, 23:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •