Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: NYA regler ang. helgodkänd bil

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 683

    NYA regler ang. helgodkänd bil

    Har efter påtryckningar på vägverket fått fram information angånde dessa något "lustiga" regler på typgodkända bilar(EG-typgodkännande)
    Avser bland annat sånt som fälgar, spoilers, sänkningssats osv...
    Nu är det fritt fram att montera stort, så länge det inte tar i eller sticker ut

    http://www20.vv.se/vvfs/htm/2006nr063.htm

    Börjar gälla från och med 1:a Oktober2006

    sen är det ju bara att läsa det som fan läser bibeln då

    " Vad som sägs i 1 § gäller inte om ändringen.. inverkar i förekommande fall påtagligt negativt på ett standardfordons ursprungliga egenskaper." Nä, det är inte påtagligt negativt med x-rör, 3", turbo och så vidare

    Ha en skön kväll

    edit2: svaret från VV

    Citat Ursprungligen postat av VV
    Hej Johan !!

    Från och med 1 okt 2006 kommer en ny föreskrift att träda i kraft och jag skickar dig länken här:

    http://www20.vv.se/vvfs/htm/2006nr063.htm

    Denna föreskrift är en ändring av kraven om registreringsbesiktning vid ändring av fordon.
    Tidigare skulle alla tekniska ändringar som gjordes på ett fordon följas av ett intyg från tillverkaren som därigenom godkände ändringen. Detta så snart fordonet avvek från typintyget i helfordonsgodkännandet. Nu har det alltså kommit en ändring och du kan i föreskriften läsa vad det innebär.



    Med vänlig hälsning,
    Upplysningstjänsten
    Vägverket.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 683
    tilläggas bör att jag skicka förfrågan för x-antal månader sen, men sent skola syndaren vakna

    Imorgon ska jag montera extrautrustning i form av blankpolerad LLK
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    Jaha då var det totalt onödigt att ersätta alla blåa silikonslangar med svarta,
    för att minska misstanksamheten hos inspektörerna. Ajja snyggare om inget
    annat.
    Segfirre Productions

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Då måste det fungera kanon att bes:a med x-rör om effekten är nära originalet
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    1 § Ett fordon som har ändrats behöver inte genomgå regi*streringsbesiktning enligt 6 kap. 10 § fordonsförordningen (2002:925) om ändringen endast avser följande åtgärder.

    3. Montering av hastighetsbegränsande anordning.
    Typ bromsar?

    Men som sagt, det är ju brett upplagt för tolkningar. Och tolkningsföreträdet tillfaller..... just det.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 683
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    1 § Ett fordon som har ändrats behöver inte genomgå regi*streringsbesiktning enligt 6 kap. 10 § fordonsförordningen (2002:925) om ändringen endast avser följande åtgärder.

    3. Montering av hastighetsbegränsande anordning.
    Typ bromsar?

    Men som sagt, det är ju brett upplagt för tolkningar. Och tolkningsföreträdet tillfaller..... just det.

    /J
    Jaja, det är inte helt frisläppt, men se det som en liten vinst mot övermakten

    edit: nu kan man iaf byta fälgar utan att tvingas göra regbes. om Morell är i farten.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  8. #8
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 142
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    1 § Ett fordon som har ändrats behöver inte genomgå regi*streringsbesiktning enligt 6 kap. 10 § fordonsförordningen (2002:925) om ändringen endast avser följande åtgärder.

    3. Montering av hastighetsbegränsande anordning.
    Typ bromsar?

    Men som sagt, det är ju brett upplagt för tolkningar. Och tolkningsföreträdet tillfaller..... just det.

    /J
    Jaja, det är inte helt frisläppt, men se det som en liten vinst mot övermakten

    edit: nu kan man iaf byta fälgar utan att tvingas göra regbes. om Morell är i farten.
    men om det står som i min instruktionsbok att större fälgar än 17" får ej monteras, vad gäller då?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    men om det står som i min instruktionsbok att större fälgar än 17" får ej monteras, vad gäller då?
    Tolka det som du tror Farbror Morell kommer tolka det. Tyvärr...
    9-5 Aero - Såld
    Suzuki GSX 1100
    Lev fort, dö ung...

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av Glooie
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    men om det står som i min instruktionsbok att större fälgar än 17" får ej monteras, vad gäller då?
    Tolka det som du tror Farbror Morell kommer tolka det. Tyvärr...

    Inte enligt dom nya reglerna.. då är det fritt fram så länge det inte skrapar imot nånstans....
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  11. #11
    Hej !

    Är detta något som berör min bil en 900 Ng 95:a eller 96:a det står att den först togs i bruk 1995-12-22 ?

  12. #12
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Nån annan som inte får länken att funka?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    593
    En fråga efter att ha läst de nya förordningarna, och spörsmålet gäller paragraf 2:

    "2. Montering eller demontering av elektrisk/elektronisk underenhet som sker utan negativ inverkan i fordonets elsy*stem, t.ex. stöldskydd, s.k. alkolås eller bild-, ljud-, mät- och kommunikationsutrustning under förutsättning att EMC-kra*ven är uppfyllda för respektive fordonsslag."

    Inkluderas styrenheten som "elektronisk underenhet", dvs. är det fritt fram att ändra i programvaran så länge inte EMC påverkas? Eller har det med helt andra saker att göra?

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 683
    Citat Ursprungligen postat av JPR

    Inkluderas styrenheten som "elektronisk underenhet", dvs. är det fritt fram att ändra i programvaran så länge inte EMC påverkas? Eller har det med helt andra saker att göra?
    Njä, den tolkningen hade jag inte gjort, då blandar man in saker som effekt och detta får vi inte ändra på.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    191
    behöver man bry sig om den här länken nu http://www.vr6.nu/forum/dackkalkylator.php ? mina nya fälgar o däck ger nämnligen 5.1% ökad rullomkrets
    //Felix
    Saab OG9 3 aero Nordic Steg III
    http://www.garaget.org/Fel_xi

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    316
    Citat Ursprungligen postat av Pep_sjoberg
    behöver man bry sig om den här länken nu http://www.vr6.nu/forum/dackkalkylator.php ? mina nya fälgar o däck ger nämnligen 5.1% ökad rullomkrets
    //Felix
    "samt att hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav"

    Nån som vet vad de "föreskrivna kraven" säger?
    OG9-3 AERO BIOPOWER -01 No more.
    OG900T16 CAB -87
    STCS Medlem 6415

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 683
    Rätt hastighet +10% nånstans har jag för mig. dvs 110 på mätarn =99 verklig. inte åt andra hållet..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    496
    2 § Vad som sägs i 1 § gäller inte om ändringen

    1. är utförd på ett sådant sätt att det kan antas att fordo*net inte uppfyller föreskrivna krav på beskaffenhet och utrust*ning,
    2. medför att fordonets registrerade uppgifter skall änd*ras,
    3. påverkar fordonets beskattningsförhållande, eller
    4. inverkar i förekommande fall påtagligt negativt på ett standardfordons ursprungliga egenskaper.

    nr 2 där tycker jag är lite knepig.
    På min bil så är 16" reggad. Måste jag då regga om bilen till 20"?

    Sen att man får sätta på spoiler osv .. Då måste la spoilern vara tüv godkänd? Annars försämrar man ju bilen.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    316
    Har tüv verkligen nåt med svenska bestämmelser att göra?
    OG9-3 AERO BIOPOWER -01 No more.
    OG900T16 CAB -87
    STCS Medlem 6415

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    496
    Då är den iaf testad för bilen...

Liknande ämnen

  1. Regler för datalagring?
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 08:49
  2. Nya regler för motorbyte
    Av 900 Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 17:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •