Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Ta bort orginal huvudenhet 9-3SS

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    60

    Ta bort orginal huvudenhet 9-3SS

    Hej!

    Satt i helgen och pilla lite. Plockade ur huvudenheten och testade att starta bilen, men det gick inte. Kan man programmera bort detta då jag vill göra en ny custom faceplate och montera riktigta grejor.

    Köpte min saab 9-3SS och märkte i efterhand att jag hade premium 70w paketet så jag är ju inte så imponerad. Har suttit och läst en hel del här och folk snackar om att man ska uppgradera osv.
    Jag tycker att i mitt fall då jag inte äns har AMP1 blir för dyrt att montera massa orginal skit och sen byta ut det för att enbart få lågninvåutgång via AMP1 under förarstolen. Lägger hellre fina pengar och drar helt nya kablar till högtalare, huvudenhet, slutsteg osv.

    Nån som vet om man med en tech2 kan programmera bort radion eller om man kan bygla power in och power out i DIN kontakten?


    Tacksam för vettiga svar.

    Mvh Swalle
    =====================
    9³ SportSedan JL Audio edition - Under construction..Do you ever finnish with a car?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224
    Som jag har fattat det så måste man ha kvar radio för att bilen ska fungera och jag tror inte det går att bygga om på något vis.

    Men det borde gå att bygga ett system utan att använda något av original saker.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    60
    nödlösningen nu är väl att ta bort den och försöka montera den bakom instrumentbrädan och ha den inkopplad. jag måste ta bort den från brädan då jag behöver platsen.
    =====================
    9³ SportSedan JL Audio edition - Under construction..Do you ever finnish with a car?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438
    Ett av problemen är att bilens varningspling och blinkersljud går genom originalstereon. Du måste alltså ha kvar originalstereon för att kunna höra blinkersticket.

    Jag har läst någonstans att en bilstereofirma (Pioneer?) har lyckats stoppa in en eftermarknadsstereo i en ng9-3. Dem lyckads på något sätt bygla bort delar av stereon, och andra delar gömde de bakom instrumentpanelen där de inte syntes.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    ICM, som den enheten kallas på saabspråk, styr en väldans massa grejer, och går inte att programmera bort.

    ICMen har inga ljud inbyggda i sig. Det är radioenheten som har det. Den sitter innanför ACCpanelen, och kallas EHU.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    60
    då är min fråga går den ta bort..med nackdel att man tappar vissa funktioner..och vilka?

    måste man ha det där skiten kvar så säljs bilen....
    =====================
    9³ SportSedan JL Audio edition - Under construction..Do you ever finnish with a car?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    60


    Den här killen har tagit bort CD spelarn och monterat dvd. kan han integrera med EHU'n och spela musik den vägen. Eller kanske är det så att han bara har EHU kvar och kör helt nytt system på eftermarknads enheten.
    =====================
    9³ SportSedan JL Audio edition - Under construction..Do you ever finnish with a car?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    238
    http://www.wideopenwest.com/~mrandmrsg/ ... stloop.htm

    Kan kanske vara något. Troligtvis måste ICM ändå vara kopplad eftersom det är kontrollenheten?

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Du kan inte koppla bort EHU:n, måste finnas kvar för att bilen över huvud taget skall fungera. Dock kan du gömma undan den ngnstans "bakom" panelen. Sen installerar du ett eftermarknadssystem som går fritt fron MOST:en (fibern). Så gjorde de i alla fall på Pioneer:s Demobil (SS Cab)
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Citat Ursprungligen postat av Swalle-SS


    Den här killen har tagit bort CD spelarn och monterat dvd. kan han integrera med EHU'n och spela musik den vägen. Eller kanske är det så att han bara har EHU kvar och kör helt nytt system på eftermarknads enheten.
    Den här killen ska du nog inte lita på. Han har ju monterat tillbaka instrumentpanelen åt fel håll

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686

    Sådär skall den ju vara....
    Måste vara någon som skämtat lite.
    Man lär så länge man lever.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Citat Ursprungligen postat av Hedis

    Sådär skall den ju vara....
    Måste vara någon som skämtat lite.
    Ja, för det kan ju absolut inte vara någon modell med högerstyrning för tex. Storbritannien eller liknande?


    Om man bara är ute efter tex. DVD och att få ut ljudet genom originalanläggningen så kan ju AUX-ingången på stereon funka..

    Dock tycker jag personligen att ljudet i SS är rätt dåligt.. (Har ändå bytt 3.5:orna i hustruns 9-3SS -03 men det låter ändå mest skit)..
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Ja, för det kan ju absolut inte vara någon modell med högerstyrning för tex. Storbritannien eller liknande?
    Allt måste inte tolkas allvarligt.... (jag kanske skall lägga till en i tidigare inlägg)

    Aux-in lär fungera utan problem. Däremot är ju den ingången bara 2kanalig så man får sköta balans/fader på den gamla vanliga.....
    Man lär så länge man lever.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Citat Ursprungligen postat av Matrix
    Ja, för det kan ju absolut inte vara någon modell med högerstyrning för tex. Storbritannien eller liknande?
    Jag infogade ju den "största" skratt smileysen jag kunde hitta, räckte inte det?

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    En rent hypotetisk fråga eftersom jag inte äger en ng9-3...


    Men hur skulle det funka om man kopplar in både originalstereon och en eftermarknadsstereo på samma högtalare samtidigt? (men bara kör en enhet åt gången så klart).

    Kommer slutstegen att brinna upp om man skickar på ström från den ena stereons slutsteg till den andra så att säga eller vad tror ni?

    (eller ett separat slutsteg och originalstereon samtidigt).

    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Det måste väl funka att slänga ut cd-spelaren, koppla in en vanlig cd med tillhörande slutsteg och högtalare. Sen tar man och kopplar in en högtalare på lämpligt ställe (centerhögtalaren?) till originalstereon så får den sitta kvar = problemet löst.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Det måste väl funka att slänga ut cd-spelaren, koppla in en vanlig cd med tillhörande slutsteg och högtalare. Sen tar man och kopplar in en högtalare på lämpligt ställe (centerhögtalaren?) till originalstereon så får den sitta kvar = problemet löst.
    Precis så, problemet är ju att man måste ha kvar EHU:n som ju inte direkt är lätt att gömma bort, men det går...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    60
    Citat Ursprungligen postat av moose
    http://www.wideopenwest.com/~mrandmrsg/etadyne/product-mostloop.htm

    Kan kanske vara något. Troligtvis måste ICM ändå vara kopplad eftersom det är kontrollenheten?
    Nån som kan förklara denna bättre...är det inte nån form av loop, eller bygel för att ta bort EHU'n..
    =====================
    9³ SportSedan JL Audio edition - Under construction..Do you ever finnish with a car?

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    60
    nån som sett den där pioneer saaben? bilder??

    fattar inte varför folk tjatar om AUX-IN osv...vem fan vill ha kvar skiten som sitter i. Förstår om man har en navigator EHU men som i mitt fall då man har den EHU utan display så ska den bort.

    vad händer om man gör som på bilden och tar bort cd´n under acc??
    =====================
    9³ SportSedan JL Audio edition - Under construction..Do you ever finnish with a car?

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280
    Jag hjälpte en Dansk Alpine återförsäljare med en bil, via telefon, i våras.

    Resultatet blev att EHU:ns kablar förlängdes och den gömdes i panelen, bakom handskfacket tror jag, och den var fortfarande kopplad till högtalarna på panelen, V,H och center. Föra att navi/blinkers etc fortarande skulle fungera ljudsmässigt.
    En ny radio monterades i hålet i brädan och kopplades via slutsteg till nya högtalare i framdörrarna, hatthyllan och en bas i bagaget.

    Den danska kunden var mycket nöjd med sina dubbla system
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

Liknande ämnen

  1. Vill ha motorn orginal igen, hur tar man bort optimeringen?
    Av Mr Me i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-06-28, 08:01
  2. få bort orginal stereon.
    Av Jonas_b i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 13:09
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-12-30, 00:02
  4. hur får man bort "Loud" funktionen på orginal ste
    Av WoX i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 01:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •