Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Ny information ang. vevhusventilationsuppgraderingarna!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 928

    Ny information ang. vevhusventilationsuppgraderingarna!

    Fick just veta att Saab inte kommer att uppgradera fler bilar på garantin utan de kommer bara att ta in bilen, se över alla slangar och eventuellt byta dem istället! De rekommenderar även oljebyte var 1000:e mil på ALLA T7-bilar till kundens kostnad! SKÄMS!

    Anledningen enligt dem är att oljeförbrukningen inte minskar trots uppgraderingen men de håller med om att oljeförbrukningen försvinner om man flyttar tillbaka den lilla kretsen till ursprungsplaceringen...

    Ny uppgradering väntas komma i mars-april!

    Kommentarer?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Tråkigt för dem som planerat sin bilekonomi med oljebyte var 2000:e mil.
    Jag har bytt var 1000:e mil fram till för ett halvår sedan. Numera byter jag var 500:e mil.

    Liten friktion och låg kompression = låg förbrukning men "there is no FREE lunch" istället många oljebyten. Tydligen slås oljans långa petroleumkedjor sönder ovanligt fort i Saabs motorer. Efter 1000 mil så är de förbrukade.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 669
    Min bil drar mindre olja sedan jag uppdaterade min men framförallt så hoppas jag att risken för att blåsa någon packbox har minskat. Skiter i oljeförbrukningen, olja finns det gott om, alla mackar har det...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    Hur kan man se om vevhusventilationen är uppgraderad till den senaste versionen på en 9-5 Aero-00?
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451

    Re: Ny information ang. vevhusventilationsuppgraderingarna!

    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Fick just veta att Saab inte kommer att uppgradera fler bilar på garantin utan de kommer bara att ta in bilen, se över alla slangar och eventuellt byta dem istället! De rekommenderar även oljebyte var 1000:e mil på ALLA T7-bilar till kundens kostnad! SKÄMS!

    Anledningen enligt dem är att oljeförbrukningen inte minskar trots uppgraderingen men de håller med om att oljeförbrukningen försvinner om man flyttar tillbaka den lilla kretsen till ursprungsplaceringen...

    Ny uppgradering väntas komma i mars-april!

    Kommentarer?
    Detta står i instruktionsboken. Där står att man ska byta var 1000:e mil ifall man gör något av följande: kör i stadstrafik, kör korta sträckor, kallstartar på vintern = normal körning för de flesta.

    Tycker också att det är dåligt att de inte har kommit till rätta med problemet med vevhusvetilationen.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

Liknande ämnen

  1. Information om T7 MAF
    Av senator1988 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 15:22
  2. LMM Information T7 9-3
    Av senator1988 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 15:20
  3. Hjälp med Sid!!! Information
    Av Tommyh82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 16:05
  4. Requesting DI information
    Av keithg i forum International SAAB related talk
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 19:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •