Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: og900 Aero, original turbo vs. trim60

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    184

    og900 Aero, original turbo vs. trim60

    Har sökt och hittat en hel del om og900 samt trim60. MEN i de trådarna skriver folk en hel lång lista med delar de skall byta samtidigt som turbon. Många tankar i huvudet nu, känner att jag behöver prata av mig lite..

    Min situation är som följer:

    900 Aero -88 med original turbo, speedparts bränslechip, moddad APC, 3" avgas men EJ batteriböj.
    Laddet är lite dåligt och efter felsökning verkar det som att turbon är sliten. Nu är jag då på jakt efter ny turbo och vet inte om jag skall köpa original eller en trim60. Tanken är att ha en effekt på ca. 230 -250 hk framöver.

    En tanke, om man kör med samma setup, samma laddtryck, men olika aggregat. Vilket ger mest effekt, original eller trim60? Eller fungerar det så att trim60 är bättre för att det går att utnyttja längre, inte att det är bättre från början vid en original setup..?

    Jag är i det vanliga valet och kvalet, skall jag köpa en annan originalsnurra eller uppgradera med en gång... Kan jag sätta på en trim60 och köra som jag har det nu. Sedan vid ett senare tillfälle uppgradera IC, avgas o bränsle samt ställa upp laddtryck?
    Är det onödigt att över huvud taget använda sig utav en trim60 vid den effekten jag är ute efter?
    Fredrik

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 029
    Om det nu är så att turbon är dålig och du ska byta så kan jag verkligen rekomendera Trim60.
    Den passar bolt on, hänger med en bit upp effekt och den laddar
    lite senare än en "modern" turbo vilket lådan kommer att gilla.
    Dock är den inte så "trög" som en del vill påstå. Jag nådde 1.5 bar @ ~2800 rpm.

    Vill du upp och snurra på 250 hästar så har du en del att byta (spridare, IC, chip mm)
    så det kanske är lättare att få det att lira med en snurra som är specad för det.
    Du kanske kan stressa en org snurra till 250 men en trim60 kommer att prestera bättre.

    Summa summarum, välj du en trim60 så kommer du nog inte att ångra dig.

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

Liknande ämnen

  1. Ni med Trim60 og900
    Av Turbo S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-05-21, 18:38
  2. Trim60 från 9000 på og900?
    Av i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 20:57
  3. Hur mkt effekt gör en trim60 turbo till og900?
    Av Holmkvist_81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 23:00
  4. Identifiera en Trim60 turbo?
    Av NIzmO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-11, 15:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •