Har problem med fläkten till ACC`n i min ng900, den går knappt igång. Även om man kör på full fläktstyrka så blåser det knappt något.
Nån som har tips på vad det kan vara eller hur jag felsöker på bästa sätt...
MVH Mange
Har problem med fläkten till ACC`n i min ng900, den går knappt igång. Även om man kör på full fläktstyrka så blåser det knappt något.
Nån som har tips på vad det kan vara eller hur jag felsöker på bästa sätt...
MVH Mange
*SAAB 9-5 AERO -00 (bilder kommer inom kort)
*WV Caddy pick-up som arbetsbil
*Svart 9-3 AERO -01 --> http://www.garaget.org/?car=40671 SÅLD (med en tår i ögat)
Har du tur kan det vara fläktmotståndet som är paj...kostar ca 900 kr hos Saabhandlare. Eller är det själva ACC:n som är trasig.
Några fler förslag??
Marcus Lind
Det är ju lättast att prova med en annan ACCanel om du känner någon med samma sorts bil.
Mest troligt och överlägset vanligast är fläktmotståndet.
Var sitter/är fläktmotståndet? Hur kommer jag åt det?
*SAAB 9-5 AERO -00 (bilder kommer inom kort)
*WV Caddy pick-up som arbetsbil
*Svart 9-3 AERO -01 --> http://www.garaget.org/?car=40671 SÅLD (med en tår i ögat)
När bytte du kupefilter senast???
Kolla det. Har varit med om flera gånger att fläktarna knappt blåst nått och kupe filtret har varit igensatt.
Jag har aldrig bytt Kupéfilter... Men alltså var sitter det filtret då?
Och som sagt var sitter fläktmotståndet och hur kommer jag åt det?
Kan man se med blotta ögat om fläktmotsåndet är trasigt?
*SAAB 9-5 AERO -00 (bilder kommer inom kort)
*WV Caddy pick-up som arbetsbil
*Svart 9-3 AERO -01 --> http://www.garaget.org/?car=40671 SÅLD (med en tår i ögat)
Kolla här:http://www.saabcentral.com/%7Emunki/...n_resistor.htm så kanske det står nåt matnyttigt.Ursprungligen postat av MangeK
Lycka till!
Edit: Hittade ännu en länk (samma site):http://www.saabcentral.com/%7Emunki/...diagnostic.htm
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Ok man tackar.
SKa göra ett "frest" under dagen och se om jag får igång den...
MVH Mange
*SAAB 9-5 AERO -00 (bilder kommer inom kort)
*WV Caddy pick-up som arbetsbil
*Svart 9-3 AERO -01 --> http://www.garaget.org/?car=40671 SÅLD (med en tår i ögat)
Har plockat bort den svart plastkåpan som sitter nedanför vindrutan nu...Vilken del är det som är fläktmotståndet? Sitter det under det svart plasthöljet som skyddar vad som verkar vara själv fläkten?
Och återigen...Kan jag se om det är trasigt?
MVH Mange
*SAAB 9-5 AERO -00 (bilder kommer inom kort)
*WV Caddy pick-up som arbetsbil
*Svart 9-3 AERO -01 --> http://www.garaget.org/?car=40671 SÅLD (med en tår i ögat)
Syns det inte på bilden nedan då vad som är fläktmotståndet. Det som är i den fyrkantiga rutan nere till vänster i bilden?
I länken jag angav står väl hur mankan gå tillväga för att mäta sig fram. Som ofta när det gäller el/ elektronik kan det vara svårt att hitta fel med blotta ögat.
Kanske lättast att testa med ett nytt, kolla bara så du får lämna tillbaka det nya om det inte avhjälper problemet, brukar ju vara kinkigt just med el/elektronikprylar.
Lycka till!
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
TACK LM
Får hoppas dom är på bra humör på SAAB dagen då man ska testa...
*SAAB 9-5 AERO -00 (bilder kommer inom kort)
*WV Caddy pick-up som arbetsbil
*Svart 9-3 AERO -01 --> http://www.garaget.org/?car=40671 SÅLD (med en tår i ögat)
Måste dra igång tråden igen.. Är lite konfunderad...
Var på SAAB i måndags o beställde ett fläktmotstånd...Hämtade det idag och har gnetat ett tag nu... Har plockat bort sakerna enligt anvisningen i länken som LM hittade...
Blev jä*ligt fundersam då jag inte hittade nån del som jag tyckte liknade den som jag hämtat på SAAB...
Ska försöka beskriva delen då jag inte lyckas få in bilden...
I ena änden en kontakt med8 stiftplatser men bara 6 st stift...
Sen går det 6st sladdar därifrån till en lite rektangulär låda/ask ca 6*4cm...ca 2 cm tjock... Nån som fattar förklaringen och vet om jag fått rätt del...
Tacksam för snabbt svar...
MVH Mange
[
*SAAB 9-5 AERO -00 (bilder kommer inom kort)
*WV Caddy pick-up som arbetsbil
*Svart 9-3 AERO -01 --> http://www.garaget.org/?car=40671 SÅLD (med en tår i ögat)
Hej!
Jag har en 900NG 2.0 med ACC.
Var ju ett tag sen den här tråden var aktiv, men jag har samma problem... tror jag.
Fläkten går inte alls, men jag har haft en ute ur bilen o kopplat på 6 o 12 V direkt på fläktens kontakter, vilket visade att den funkade finfint.
Snackade med en SAAB-verkstad idag och de sa att det troligen är fläktmotståndet som behöver bytas och det sitter inne i bilen. Man behöver montera ner handskfack och allt möjligt för att komma åt, enligt dem.
Det stämmer alltså inte överrens med bilderna som det länkats till här. Enligt de bilderna skall fläktmotståndet sitta under kontaktdonet man ser när man tar bort kåpan till fläkten, men därunder är det bara tomt i min bil, vilket alltså borde vara ett stöd för vad de sa på verkstan (att fläktmotståndet sitter inne i bilen)...
Hur har det gått för dig MangeK? Fått nån rätsida på det?
Jag skulle gärna få lite info om det hela isf!
Turbobil 1: SAAB 9-5 2.3t 2001 med acc och drag
Turbobil 2: Maserati 222E biturbo 1989 med ett jävla drag... ;-)
Icketurbobil 1: Alfa Romeo Spider 2.0 1997
Min fläkt la av idag med, kom ni till nån klarhet i om fläktmotståndet sitter inne i kupén?Ursprungligen postat av Chade
På bil med ACC sitter fläktreglerdonet ( finns inget fläktmotstånd på dessa) vid vänster fot om man sitter i passagerarstolen! Under en liten svart plastkåpa.
1,4 Bar ÄR Kul......
Ja... då är det det här som är fläktreglerdonet?
Jupp
och dyr är den....
1,4 Bar ÄR Kul......
Ryktas om ca 1500:- *rys* motsvarar ungefär 65 liter Norrlands guld!Ursprungligen postat av stefan2
Hehe riktigt så dyr var den ju inte förra året när jag handla en, ca 900 kosta den då. För en sån liten pillemojs.....
1,4 Bar ÄR Kul......
Håller oxå på att grejjar med detta. http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... highlight=
Jag trodde att det var själva ac:n som pajjat men när jag va inne på saab trodde de att det var fläktregelerdonet. Det enda som jag kan hitta på min bil som skulle kunna var det såg ut såhär:
Kass bild men jag hade bara mobiltelefonen med mig.
Audi A4 TSQ -04
Saab ng900 SET -96