Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Byta bil, smart affär? Ng900 mot 9-5...

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Byta bil, smart affär? Ng900 mot 9-5...

    hej.
    har idag varit och kollat på att byta min ng900 97a mot en 9-5 98a.

    min 900a har gått 22 000 fullservade mil, kalasskick med rostlagade dörrar med ny lack, fungerande acc plysch klädsel dimljus osv SE paketet.
    självklart 2,0T

    9-5an är en 98a som gått 9400 mil snart, på firma.
    http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?id=59 ... gsearch_r2

    automat, fullservad ren och fin, något litet stenskott men inget allvarligt.
    fungerar kalas förutom att jag tycker den låter lite från bakaxlen eller bakhjulen på den. Denna är 2,0t 150Hk

    detta är på firma, de begär 79 900kr för den.
    har blivit erbjuden att få bilen för 54900kr+ min ng900

    vad tycker ni?
    jag gillar 9-5an men tycker att de är lite väl med 55K mellan för att går från en ng900 97a till en 9-5 98.

    vad tycker ni?

    har inget behov att byta bilen men hade varit kul med nått nyare.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    kollar man Bilpriser.se så är ju 9-5:an ca 10 papp för dyr,

    Ingen bra affär i mina ögon.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    kollar man Bilpriser.se så är ju 9-5:an ca 10 papp för dyr,

    Ingen bra affär i mina ögon.

    //MH
    mycket det jag med tycker, sen ska man ju inte enbart se vad bilen man köper kostar utan hur mycket mellan de blir.

    men känns ju lite visset att min 900a sjunkit från 35 000kr sen jag köpte den och då har jag ändå rostlagat alla dörrar, renoverat växellådan, ny DI och massa service och grejer.

    stor chans att pruta 10 000kr om man har inbyte?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    661
    Hejsan,
    Jag gick från en 1995 NG900 till en 1999 9-5 och jag kunde inte blivit gladare. Jag saknar givetvis pulveret i NG900n (coh det var en riktigt fin bil), men jag och 9-5 har liksom en kärlek som ingen annan bil kan komma emellan Skulle givetvis villja ha en sport/banbil på sidan, men 9-5an kommer vara hos mig en bra tid framöver, äkta kärlek Lycka till vilket du än väljer,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    Jag hade bytt om det hade blivit byte rakt av, dvs inga pengar emellan. Eller...jag vet inte. Jag kanske skulle nog behållt ng900.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    vettifasen hur jag vill göra, har ju för att betala resten kontant på bilen så för den delen spelar de mindre roll, har dock inte till hela summan.


    känns som 55K för ett års nya bil är lite väl dyrt
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg/Linköping
    Inlägg
    120
    Hej

    Håller med överstående, visst är 9-5:an en fin bil men endå. Sälj din 900 privat du borde kunna få 40+ kom sen till bilfirman med kontanter så kan du lätt pruta 10 eller få med ngt bra på köpet.

    MVH

    CAlle

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401
    Jag tycker helst att du ska sälja bilen privat o köpa en bil privat. Mycket tryggare. Då behöver men itne oroa siig för att bli blåst av handlaren. Då du ska köpa 9-5 så ska du hellre ta 99 o framåt för o slippa växellådasproblemet. Men dock så ska du kolla: DI-kasseten, vevhuset, bakre fjädring o displayer(känt fel hos Saab). På 9-5 så finns endast T7 motorer o de har svart DI-kasset. Alla motorer i 9-5 har turbo som te.x LTT o FTT o inga sugmotorer. Lycka till med köpet. Om du skulle ha massor med pengar så kan man spendera pengarna i en dyrare modell. Kom ihåg att 2,0t 150hk e slöare än 2,0T 185 hk. 2,0t 150 hk i 9-5 e slö o är inte så mycket snabbare än 2,0i 130. Så 2,3t 170 hk går bra. 2,0t 150 o 154 hk i 9-3 e snabbare än de i 9-5:orna.
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677
    På vilket sätt är det tryggare att köpa privat? Har man inte koll på bilmodellen och prisnivån är nog risken att bli blåst minst lika stor privat, dessutom få du inga garantier.

    Saab 9-5 Sedan är en stendöd begagnatbil som det går att pruta hårt på men inte om man kommer dragandes med en Saab 900 i byte. Sälj bilen själv istället och sedan är det bara att välja och vraka bland alla 9-5:or som finns tillsalu.
    Toyota Verso 1,8 -11

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    grejen är att jag inte kan sälja bilen innan då jag har den och pendlar med så samnma dag som jag gör mig av med den gamla så måste jag ha en ny körbar direkt.

    man blir alltid lurad när man köper bil.

    tycker ändå att 150Hkn känndes ganska trevlig, dock inte som min 185hk jag har nu, försäkringen blir väl troligen lägre med 150Hk med.

    kravet jag har är ju att bilen MÅSTE va automat, har kört automat innan och köpte min ng900 manuell och tycker de är pest och pina med manuel.

    men de verkar va en ganska dålig affär vad jag kan förstå på de flesta.

    tror nog jag kommer hoppa den här bilen, finns ju massor ute

    LOL tror inte automaten har samma lådprolbem som de manuella men tack ändå för tipsen.


    kom in på den bilen idag när jag skulle och handla lite nya lister till 900an som jag nyss polerat och vaxat... tog en sväng i bilhallen och tog ju typ 3 sek innan man hade en bilförsäljare på sig, så frågade om de hade någon 9-5 automat då jag varit sugen på dessa ett bra tag men alldrig provat någon innan, är ju maktigt imponerad av kvalitetskännslan i 9-5a mot 900an, dock så tycker jag inte motorummet riktigt levde upp till resten av bilen, såg väldigt "klent" ut och inte alls som 900an, men kanske är bara jag som tycker så.

    får nog bli en trevlig semester istället och köra vidare i 900an som jag får beröm från de flesta ställen, både bilprovningen och bilhandlare, är väl inte var dag en bilhandlare säger att man har en jäkla fin bil....
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    grejen är att jag inte kan sälja bilen innan då jag har den och pendlar med så samnma dag som jag gör mig av med den gamla så måste jag ha en ny körbar direkt.

    man blir alltid lurad när man köper bil.

    tycker ändå att 150Hkn känndes ganska trevlig, dock inte som min 185hk jag har nu, försäkringen blir väl troligen lägre med 150Hk med.

    kravet jag har är ju att bilen MÅSTE va automat, har kört automat innan och köpte min ng900 manuell och tycker de är pest och pina med manuel.

    men de verkar va en ganska dålig affär vad jag kan förstå på de flesta.

    tror nog jag kommer hoppa den här bilen, finns ju massor ute

    LOL tror inte automaten har samma lådprolbem som de manuella men tack ändå för tipsen.


    kom in på den bilen idag när jag skulle och handla lite nya lister till 900an som jag nyss polerat och vaxat... tog en sväng i bilhallen och tog ju typ 3 sek innan man hade en bilförsäljare på sig, så frågade om de hade någon 9-5 automat då jag varit sugen på dessa ett bra tag men alldrig provat någon innan, är ju maktigt imponerad av kvalitetskännslan i 9-5a mot 900an, dock så tycker jag inte motorummet riktigt levde upp till resten av bilen, såg väldigt "klent" ut och inte alls som 900an, men kanske är bara jag som tycker så.

    får nog bli en trevlig semester istället och köra vidare i 900an som jag får beröm från de flesta ställen, både bilprovningen och bilhandlare, är väl inte var dag en bilhandlare säger att man har en jäkla fin bil....
    2,0t 150 me Automat e väldigt slö för en turbo.

    Läs här:

    2,0t Automat:
    0-100 km/h:12,5 sek
    toppfart:205 km/h
    2,0t manuell:
    0-100 km/h:9,8 sek
    toppfart:215 km/h.

    Rätta mej om jag har fel snälla. Man ska hellre ta 2,3t 170 hk om det gäller automat.
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    Citat Ursprungligen postat av lol
    Rätta mej om jag har fel snälla. Man ska hellre ta 2,3t 170 hk om det gäller automat.
    Men det är väl därför som Maptun, Norduc Uhr mfl finns? För att motverka seghet.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    hallå igen.

    jag struntar ganska klart i siffrorna då jag hällre åker bekvämt än snabbt..
    var ändå posetivt överraskad av 150Hkn, sen så är det de där med försäkring, den är tillräckligt (för) dyr på 900an så att gå ner lite i HK gör inget för min del.

    men de blir nog inte den bilen, mellanskillnaden blir för saftig, visst nyare modell men de är lik förbanskat bara 1 års skillnad på dem så tycker inte det är värt att ge 55 000kr kontant för + min gamla bil...

    blir att köra vidare i 900an tills ett annat (bättre) erbjudande dyker upp då det verkar finnas 9-5or i överflöd att välja bland.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Citat Ursprungligen postat av lol
    Rätta mej om jag har fel snälla. Man ska hellre ta 2,3t 170 hk om det gäller automat.
    Men det är väl därför som Maptun, Norduc Uhr mfl finns? För att motverka seghet.
    Ja då. Tack för hjälpen här . Men vi snackade original. Men dessutom så finns det original trim till 2,0t 150 hk.
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Får man föreslå följande:

    1. Köp en billig OG900 eller gammal 9000 att pendla i så länge.

    2. Sälj 900:an till bra pris (har du ingen brådska kan du vara "kall" i förhandlingssituationen, alltid en fördel)

    3. Glid runt och leta upp en 9-5:a till bra pris och pruta hårt.

    4. Sälj pendlarbilen när du hittat "din" 9-5:a...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    hallå igen.

    jag struntar ganska klart i siffrorna då jag hällre åker bekvämt än snabbt..
    var ändå posetivt överraskad av 150Hkn, sen så är det de där med försäkring, den är tillräckligt (för) dyr på 900an så att gå ner lite i HK gör inget för min del.

    men de blir nog inte den bilen, mellanskillnaden blir för saftig, visst nyare modell men de är lik förbanskat bara 1 års skillnad på dem så tycker inte det är värt att ge 55 000kr kontant för + min gamla bil...

    blir att köra vidare i 900an tills ett annat (bättre) erbjudande dyker upp då det verkar finnas 9-5or i överflöd att välja bland.
    Törs man fråga vad din 2,0T 185 hk kostar i försäkring. Har tyvärr glömt
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av lol
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    hallå igen.

    jag struntar ganska klart i siffrorna då jag hällre åker bekvämt än snabbt..
    var ändå posetivt överraskad av 150Hkn, sen så är det de där med försäkring, den är tillräckligt (för) dyr på 900an så att gå ner lite i HK gör inget för min del.

    men de blir nog inte den bilen, mellanskillnaden blir för saftig, visst nyare modell men de är lik förbanskat bara 1 års skillnad på dem så tycker inte det är värt att ge 55 000kr kontant för + min gamla bil...

    blir att köra vidare i 900an tills ett annat (bättre) erbjudande dyker upp då det verkar finnas 9-5or i överflöd att välja bland.
    Törs man fråga vad din 2,0T 185 hk kostar i försäkring. Har tyvärr glömt
    hehe
    den kostar ca 18 000kr hos länsförsäkringar.
    IF/saab skulle ha 26 800kr för helförsäkring.

    har hel försäkring nu.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av lol
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    hallå igen.

    jag struntar ganska klart i siffrorna då jag hällre åker bekvämt än snabbt..
    var ändå posetivt överraskad av 150Hkn, sen så är det de där med försäkring, den är tillräckligt (för) dyr på 900an så att gå ner lite i HK gör inget för min del.

    men de blir nog inte den bilen, mellanskillnaden blir för saftig, visst nyare modell men de är lik förbanskat bara 1 års skillnad på dem så tycker inte det är värt att ge 55 000kr kontant för + min gamla bil...

    blir att köra vidare i 900an tills ett annat (bättre) erbjudande dyker upp då det verkar finnas 9-5or i överflöd att välja bland.
    Törs man fråga vad din 2,0T 185 hk kostar i försäkring. Har tyvärr glömt
    hehe
    den kostar ca 18 000kr hos länsförsäkringar.
    IF/saab skulle ha 26 800kr för helförsäkring.

    har hel försäkring nu.
    Svindyrt juh .
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939

    Re: Byta bil, smart affär? Ng900 mot 9-5...

    Flyttar till en mer relevant forumdel...
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av lol
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av lol
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    hallå igen.

    jag struntar ganska klart i siffrorna då jag hällre åker bekvämt än snabbt..
    var ändå posetivt överraskad av 150Hkn, sen så är det de där med försäkring, den är tillräckligt (för) dyr på 900an så att gå ner lite i HK gör inget för min del.

    men de blir nog inte den bilen, mellanskillnaden blir för saftig, visst nyare modell men de är lik förbanskat bara 1 års skillnad på dem så tycker inte det är värt att ge 55 000kr kontant för + min gamla bil...

    blir att köra vidare i 900an tills ett annat (bättre) erbjudande dyker upp då det verkar finnas 9-5or i överflöd att välja bland.
    Törs man fråga vad din 2,0T 185 hk kostar i försäkring. Har tyvärr glömt
    hehe
    den kostar ca 18 000kr hos länsförsäkringar.
    IF/saab skulle ha 26 800kr för helförsäkring.

    har hel försäkring nu.
    Svindyrt juh .
    sa dock inte att jag betalade den ...

    en bil med lite mindre motor (som går att trimma) vore inte helt fel.
    men de blir nog inte den 9-5an, hade han sagt 40K mellan så hade läget varit annorlunda men tycker 55K mellan är lite väl med tanke på hu mycket arbete och pengar jag lagt för att snygga till min 900a.

    ska in på sab imorgon och säga att han kan få 40K mellan inte mer, dom har ägt bilen i över 3 månader så den kan INTE va lättsåld...

    när jag kollade i motorn så var de nått gult skit som läckt ut uppe runt toppen och runt, såg nästan ut som bilen legat under vatten då de va som en linje vid ena sidan av motorn, vänster sida sett framifrån, vad kan det va?
    olja osv såg OK ut och ingen vit sörja eller dyl.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. smart tv, sonos, Nas
    Av SaabTurbo95 i forum Off Topic
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-08-14, 19:22
  2. Smart med Hayabusamotor
    Av Travis i forum Tidsfördriv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 19:10
  3. Dyr affär??
    Av Werner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 22:44
  4. Bra affär? =)
    Av 90002.3power i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-05-13, 00:05
  5. [LÖST] Hur smart är TCS
    Av Mackan_vaxjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 16:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •