Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Motorolja

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    380

    Motorolja

    Hej,

    Jag vet att frågor om oljor har vart uppe många gånger förut men tänkte ändå att jag startar en nu tråd, har några frågor som jag skulle uppskatta svar på direkt utan att någon skriver sök/googla mm

    1. Efter renoveringen av min motor, vad rekomenderar ni för lätt trimmad motor som bara går på sommaren, förklara gärna varför.

    2. Mineral vs hel/halv Syntet, vad passar bäst och vilken är att föredra, blir det mer skonsamt mot t.ex turbo med mineral mm? Förklara gärna detaljerat om detta.

    Ps. Kan ni inte göra en faq tråd om oljor där det förklaras detaljerat om mineral och hel/halv syntet mm och vad som är att föredra då mm?

    Mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    142
    Det som mina kompisar. (ERFARNA seriösa motor byggare och mekaniker) bygger motorer med hästkrafter mellan 500-800hk alltid har sakt, inkörning skall motorn köras med en lite fetare olja, då en bra diselolja, mineral exempelvis vore toppen.. A/C delco 15w/40 har varigt en populär inkörnings olja.. Men det finns många bra märken.

    Sedan om du skall göra en inkörning på 100mil rekomenderas byte direkt efter dessa körda mil, inklusive filter då naturligt vis. Sen kan du använda dig av vad du vill för olja! (Syntet!)

    Jusst det där med inkörning har varigt lite överklass för mig då en kall motor körs varm och sedan svalnat igen räcker.. Men då täta oljebyten i början ändå! Det har hållt


    / Tommy

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    380
    Citat Ursprungligen postat av Tommy Henriksson
    Det som mina kompisar. (ERFARNA seriösa motor byggare och mekaniker) bygger motorer med hästkrafter mellan 500-800hk alltid har sakt, inkörning skall motorn köras med en lite fetare olja, då en bra diselolja, mineral exempelvis vore toppen.. A/C delco 15w/40 har varigt en populär inkörnings olja.. Men det finns många bra märken.

    Sedan om du skall göra en inkörning på 100mil rekomenderas byte direkt efter dessa körda mil, inklusive filter då naturligt vis. Sen kan du använda dig av vad du vill för olja! (Syntet!)

    Jusst det där med inkörning har varigt lite överklass för mig då en kall motor körs varm och sedan svalnat igen räcker.. Men då täta oljebyten i början ändå! Det har hållt


    / Tommy
    Okej, ja det låter ganska rimligt att man kör in en motor på fetare olja och ser till att byta regelbundet under inkörnings perioden, är A/C delco ett märke på en miniralolja?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Citat Ursprungligen postat av Tommy Henriksson
    Det som mina kompisar. (ERFARNA seriösa motor byggare och mekaniker) bygger motorer med hästkrafter mellan 500-800hk alltid har sakt, inkörning skall motorn köras med en lite fetare olja, då en bra diselolja, mineral exempelvis vore toppen.. A/C delco 15w/40 har varigt en populär inkörnings olja.. Men det finns många bra märken.

    Sedan om du skall göra en inkörning på 100mil rekomenderas byte direkt efter dessa körda mil, inklusive filter då naturligt vis. Sen kan du använda dig av vad du vill för olja! (Syntet!)

    Jusst det där med inkörning har varigt lite överklass för mig då en kall motor körs varm och sedan svalnat igen räcker.. Men då täta oljebyten i början ändå! Det har hållt


    / Tommy

    Hm.....


    Frågan är ju vad de egentligen menar med "fetare olja" och hur de kan skilja oljorna åt på det viset....?


    Utan att peka finger åt nåt konkret håll så är det tyvärr så att många motorbyggare och bilmekaniker har lyckats kläcka de mest märkliga grodorna om motoroljor....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 573
    Tippa i en bra helsyntet t.ex 5w/40 från dag 1, och byt ofta sen och var glad.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Liknande ämnen

  1. motorolja
    Av Nicke89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 21:11
  2. Fel motorolja
    Av Lob i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 00:51
  3. motorolja
    Av m_nordh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 10:31
  4. Motorolja.
    Av Jocke Prahl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 19:29
  5. vad för motorolja?
    Av Jocke86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 13:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •