Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: 9-5 2006 - Fel ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    28

    9-5 2006 - Fel ?

    Hej på Er !

    Jag skall strax in på 3000-mila service med min 9-5 Biopower från 2006. Har Ni andra några standardfel som kan vara bra att påpeka vid servicen. Jag har "bara" lite problem med stereon samt att det blir kondens i baklyktorna i bland.

    Kan ju vara bra att få andra småfel fixat som jag ännu inte märkt eller snart kommer att märka.

    mvh

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    36
    Hej!

    Jag hade samma fel som du med stereon och kondensen...
    Utöver det hade jag skeva bromskivor fram + handbroms som tog för högt upp.
    BMW 535d
    Opel Omega

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 328
    Citat Ursprungligen postat av 9395900
    handbroms som tog för högt upp.
    Samma här. Har dessutom ett högtalargaller som "ploppar upp" när det är varmt ute, lite kärva dörrhandtag, en innerdörrsida (vä bak) som inte sitter fast så bra, knakande i framvagnen och lite annat smått...

    Överlag känns den dock bra tycker jag. Känns klart solidare än tidigare 9-5:or.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 022
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av 9395900
    handbroms som tog för högt upp.
    knakande i framvagnen

    Mvh

    KK
    När ska SAAB lära sig ?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    28
    Kanon...! Håller helt klart med om handbromsen. Har även haft problem med handtaget på vänster bakdörr...det hade jag glömt bort !

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 248
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 328
    Hej,

    Upptäckte just kondens i min höger baklykta.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 248
    En arbetskamrat fick ny baklykta i förrgår....... Antagligen blir det inte bättre utan flyttar bara problemet framåt.

    Samma kille åkte bärgare vid 3k mil pga bränslepump

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 328
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Samma kille åkte bärgare vid 3k mil pga bränslepump
    Ja, den sitter man ju bara och väntar på... Min bränslepump kommer i alla fall att ha fått jobba lite innan den lägger av.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    28
    När Ni nämner det så kommer jag ihåg att jag vid ett antal tillfällen haft kraftigt missljud från bränslepumpen. Det har dock försvunnit om jag stängt av bilen och startat igen. Menar Ni att den bara kan lägga av ?

  11. #11
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 248
    Många 9-5 ägare som fått lift med Falck pga bränslepump.

    Vissa biopower har haft bekymmer med pumpen.

    Är du säker att du har missljud från pumpen ? Kan det vara oljefiltret ? http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... oljefilter

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  12. #12
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 248
    En av våra kombi biopower på firman har skadad gummilist på D-stolpen. Precis där D-stolpen går upp i taket, höger eller vänster sida om bakluckan

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 010
    Jag förstår inte det här med att leta fel, kolla vad det varit för fel på andras bilar. Har jag inte märkt av det på min bil så är det väl bra.

    Visst, kan ju förstå att en del är lite oroliga när evt garantitid går ut men har man inte upptäckt felet själv så kan det ju inte vara så farligt, eller ?

  14. #14
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 248
    Lätt hänt om vi är 8 st runt kaffebordet som alla åker 9-5 Bio M-06. Klart det dryftas hur många gånger det har varit bärgare samt hur många guldfiskar man har i bakljusen

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 010
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Lätt hänt om vi är 8 st runt kaffebordet som alla åker 9-5 Bio M-06. Klart det dryftas hur många gånger det har varit bärgare samt hur många guldfiskar man har i bakljusen

    /F
    Jo att diskutera bilar runt fikabordet är väl kul, men just det att "överföra" problem från andras bilar till sin egna, det förstår jag inte riktigt.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    28
    Om du Bengt Jönsson inte förstår att det är intressant att veta vanliga fel när man skall lämna in sin bil på den första riktiga servicen och samtidigt passa på att få eventuella fel åtgärdande tycker jag det är lite synd om dig.

    Eftersom alla bilar tillverkas på ett och samma ställa borde rimligtvis vissa svaga detaljer bli lika svaga på alla bilar. Om man t.ex inte lagt märke till att baklyktorna innehåller rejält med fukt gör dem alltså inte det enligt dig. Bättre alltså att låta garantin för en bil på 350.000 gå ut och sedan märka att reflektorerna blivit rostiga och några 1000-lappar får lämna plånboken.

    Jag har tack vara min frågvisa attityd fått reda på att ALLA xenonlampor var av fel typ på de första 06-orna och att detta medför att styrdonet för dessa måste bytas ut. En åtgärd som medför att man måste demontera hela fronten för att byta dessa styrdon. Vill du låta dina styrdon gå helt sönder efter garantin utgång och bekosta kalaset själv är det ju din ensak. Jag och många andra väljer att åtgärda svaga länkar gratis vilket man kan kräva om man betalat långt över en kvarts miljon för en bil.

    Resonerar du likadant om du köper ett hus. Det fel man inte ser eller vet om existerar ju inte...varför besikta ??!!

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 010
    Jag förstår visst att det kan vara intressant att lyssna på andras erfarenheter om en viss bilmodell, men har jag inte fukt i min baklykta så kan jag ju inte kräva att den skall bytas ut. Bränslepumpar går sönder men inte byts alla för det.

    Har jag fel på min bil så kräver jag ju givetvis att det skall åtgärdas men jag kan ju inte komma draganes med alla fel som jag hört talas om och tro att dom skall åtgärdas i förebyggande syfte.

    Helt klart skall fel rättas till på garantin.

    Det är ju bara om det blir några återkallningskampanjer som delar byts ut förebyggande.

  18. #18
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 248
    Citat Ursprungligen postat av AY
    Om du Bengt Jönsson inte förstår att det är intressant att veta vanliga fel när man skall lämna in sin bil på den första riktiga servicen och samtidigt passa på att få eventuella fel åtgärdande tycker jag det är lite synd om dig.
    AY

    Lite trevligare ton om vi får be. Bengt är en värdefull tillgång i SAABlandet.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 127
    Medlem#
    6101
    Lånade en biopower, och det slammrade ifrån bränslepumpen precis efter det att vridit på tändningen. Några mil senare la pumpen av.

    Som sagt, verkar som man ska hålla koll på soppapumpen.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Lånade en biopower, och det slammrade ifrån bränslepumpen precis efter det att vridit på tändningen. Några mil senare la pumpen av.

    Som sagt, verkar som man ska hålla koll på soppapumpen.
    Var det inte någon svaghet på de första Biopower-pumparna (de var inte tillräckligt mycket förbättrad smörjning jämfört med bensinvarianten), som gjorde att det kom en ny variant under hösten 05? Har för mig att jag läst det.

    Oftast (bensin, etanolbilar vet jag inte) avlider bensinpumpen under vila, dvs den startar inte alls när man försöker starta bilen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Xenon i 9-5 2006
    Av Jonas uppsala i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 12:06
  2. GULSAAB inför 2006 *Projekt 2006 avslutat*
    Av GULSAAB i forum Projekt
    Svar: 172
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 19:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •