Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Hur byter man olja? NG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    6

    Hur byter man olja? NG900

    Hej har köpt min första bil en 1995 900 s. Killen jag köpte bilen av sa att jag ska byta olja ett par gånger dom första tvåhundra milen typ för den har inte varit servad alls på 5 år typ. hur bytar man olja......?? he he jätte amatör är jag vill inte göra fel!! man ska köpa ett oljafilter va?= och så lossar man bulten som är typ vid det filtret? filtert ser ut som en konsverburk typ va?? är en bult nmågra decimiter ifrånn måste vara den?? och så tappar man ur all olja och sätter dit bulten igen och fyller på va?
    han sa att jag skulle byta tändstifft också är det svårt? jag fick en nyckel till som man tar loss stiften med hur hårt ska dom nya sitta ungefär??
    he he pinsamt att fråga men jag vill inte göra fel!!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Lossa oljepluggen (Sitter i oljetråget ). Då rinner all olja ut. Lossa det gamla oljefiltret (Brukar sitta stenhårt, speciellt om samma suttit i 5 år Ta det nya oljefiltret och ta lite olja på packningen som sitter på den. Skruva dit oljefiltret så att det sitter ordentligt. Skruva dit oljepluggen igen och fyll på rätt mängd olja. 4,2 liter eller nåt sånt är det i min 9000. Vet inte hur mycket det ska vara i 900. Men det står annars i instruktionsboken eller om du söker här på forumet. Sen så är det bara tuta och köra

    Angående stiften så ska dom dras med normalkraft med t.ex en tändstiftnyckel. Du känner när dom sitter fast . Det ska dessutom sitta NGK stift i våras saabar, vet inte vad det ska vara för stift i 900. Vad är det för motor ?

    Lycka till..

    Mvh Marcus

  3. #3
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: Hur bytar (på korrekt svenska heter det

    Citat Ursprungligen postat av chipper
    Hej har köpt min första bil en 1995 900 s. Killen jag köpte bilen av sa att jag ska byta olja ett par gånger dom första tvåhundra milen typ för den har inte varit servad alls på 5 år typ. hur bytar (på korrekt svenska heter det "byter" // forumets sökfunktion) man olja......?? he he jätte amatör är jag vill inte göra fel!! man ska köpa ett oljafilter va?= och så lossar man bulten som är typ vid det filtret? filtert ser ut som en konsverburk typ va?? är en bult nmågra decimiter ifrånn måste vara den?? och så tappar man ur all olja och sätter dit bulten igen och fyller på va?
    han sa att jag skulle byta tändstifft också är det svårt? jag fick en nyckel till som man tar loss stiften med hur hårt ska dom nya sitta ungefär??
    he he pinsamt att fråga men jag vill inte göra fel!!

    Oljepluggens placering:

    Oljefiltret är den svarta burken, se till så att det gamla oljefiltrets gummipackning inte sitter kvar när du skall skruva dit nya filtret.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    689
    "Suga ur" oljan (ungefär som man slangar bensin) är det någon som brukar göra det? Fick höra det av en bekant för ett tag sen, funderar på om an ska testa det på nästa oljebye.
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    "Over the fender" oljebyte röstas ned.
    Funkar bra på VISSA bilar där man verkligen kan suga ut all olja.

    Näpp, gör rätt, kör bilen minst några mil lossa pluggen/filtret o låt allt det onda rinna ur ! Låt det stå i lugn o ro minst 10-15 minuter...

    Annvänd rätt verktyg för att lossa pluggen, 6-kant 13 mm är nomiell storlek, emellertid kan även 6-kant ½" passa ibland. Använd ny kopparbricka, åtdragningsmoment 25 Nm, alltså inte "helveteshårt".

    Fyll filtret med olja innan montering, olja in packningen, montera.

    Att köpa en bil som inte varit servad de senaste 5 åren verkar klart spännande, antager att priset var LÅGT. Det är ju liksom förenat med "viss risk" att köpa en såpass måttligt underhållen bil...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Kan väl flika in att oljefilteravdragare är lämpligt att använda för att få av det gamla filtret, men skruva åt det nya rejält men endast med handkraft.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    607
    Chipper:
    Ursäkta off topic, men bara nyfiken (om du inte har något emot att svara):

    Har bilen gått långt under dessa fem år?

    Jag menar, är ju viss skillnad om bilen bara körts 200 mil av någon gammal änka, eller om den gått 10.000 mil (i vilket fall det väl är ett under att den fortfarande går)...

    Iaf, lycka till med bilen och hoppas den kommer gå bra för dig!

    mvh
    9-3 SC Aero 07

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    6
    he he

    priset var gnaska så lågt (:

    vet inte hur långt den gått men tror den är ganska så normalt kör inte säker var en 50 åring typ som sålde den.......

    då skruvar jag i tänd stifften tills jag inte måste dra hårt för att dom ska skruvas ner längre det borde va okej va???

    tack för hjälpen

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av chipper

    då skruvar jag i tänd stifften tills jag inte måste dra hårt för att dom ska skruvas ner längre det borde va okej va???
    Eller fixar en momentnyckel och drar 27Nm

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 584
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av chipper

    då skruvar jag i tänd stifften tills jag inte måste dra hårt för att dom ska skruvas ner längre det borde va okej va???
    Eller fixar en momentnyckel och drar 27Nm
    Har en polare på SAAB i växjö, han säger att de aldrig använder momentnyckel för "något så simpelt som tändstift". Men det är klart, har man aldrig gjort det innan och vill man vara säker så är det kanske att föredra?
    När jag bytte skruvade jag med fingrarna tills jag inte kunde få runt stiftet med 3 fingrar när man tar i lite.. kan inte beskriva operationen bättre än så
    Men inte får hårt, de spricker väl ganska lätt om man sätter dem som berget..

    Lycka till
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Din polare har uppenbarligen inte förstått tändstiftets funktion.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    385

    Re: Hur byter man olja???

    Citat Ursprungligen postat av chipper
    Hej har köpt min första bil en 1995 900 s. Killen jag köpte bilen av sa att jag ska byta olja ett par gånger dom första tvåhundra milen typ för den har inte varit servad alls på 5 år typ. hur bytar (på korrekt svenska heter det "byter" // forumets sökfunktion) man olja......?? he he jätte amatör är jag vill inte göra fel!! man ska köpa ett oljafilter va?= och så lossar man bulten som är typ vid det filtret? filtert ser ut som en konsverburk typ va?? är en bult nmågra decimiter ifrånn måste vara den?? och så tappar man ur all olja och sätter dit bulten igen och fyller på va?
    han sa att jag skulle byta tändstifft också är det svårt? jag fick en nyckel till som man tar loss stiften med hur hårt ska dom nya sitta ungefär??
    he he pinsamt att fråga men jag vill inte göra fel!!

    Hahaha, du är från Södra Ryd i Skövde va

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 584
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Din polare har uppenbarligen inte förstått tändstiftets funktion.
    Menar du att man inte bör dra åt tändstift med händerna?

    Tror dock inte att han syftade på funktionen, utan på hur enkelt det är att byta. Om det nu inte var det du syftade på!

    mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av chipper

    då skruvar jag i tänd stifften tills jag inte måste dra hårt för att dom ska skruvas ner längre det borde va okej va???
    Eller fixar en momentnyckel och drar 27Nm
    Har en polare på SAAB i växjö, han säger att de aldrig använder momentnyckel för "något så simpelt som tändstift". Men det är klart, har man aldrig gjort det innan och vill man vara säker så är det kanske att föredra?
    När jag bytte skruvade jag med fingrarna tills jag inte kunde få runt stiftet med 3 fingrar när man tar i lite.. kan inte beskriva operationen bättre än så
    Men inte får hårt, de spricker väl ganska lätt om man sätter dem som berget..

    Lycka till
    Beskrinvningen är det inget fel på. Däremot är det ett under att du inte skjutit ut något tändstift rakt genom huven ännu...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av chipper
    he he

    priset var gnaska så lågt (:

    vet inte hur långt den gått men tror den är ganska så normalt kör inte säker var en 50 åring typ som sålde den.......

    då skruvar jag i tänd stifften tills jag inte måste dra hårt för att dom ska skruvas ner längre det borde va okej va???

    tack för hjälpen
    Hur lågt? Allt över 10.000 kr är överpris, och då vill det till att den är ganska fin i övrigt också. 5 år är jäkligt tufft för en motor att gå på samma "gyttja"...

    Sedan vet jag inte hur du tänker dig filterbytet. Ser ut som du tror filtret sitter fast med en bult . Det är hela filtret man skruvar på, för det har en gänga i sitt centrum.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 493
    Om du är en amatörmekare tycker jag att du skall köpa en Haynes reparationshandbok för den tar upp många simpla saker man själv kan göra. Den finns på bla Mekonomen och andra bildelsfirmor.

    Ujujujuj en motor som haft samma olja i 5 år låter inte så bra. Har du råd så kan man ju göra en intravenös motrotvätt. Men det billigaste är kanske att köpa biltemas olja. Köra 100 mil. Byta köra ytterliggare 100 mil och sedan byta till en olja som man tycker är bra för bilen och ekonomin. Naturligtvis byter du också oljefilter.

    Lycka till med bilen
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 584
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Beskrinvningen är det inget fel på. Däremot är det ett under att du inte skjutit ut något tändstift rakt genom huven ännu...
    Vad menar du att risken för detta ligger..? Att jag skruvar med handkraft?
    Menar förstås inte att jag drar i så hårt jag bara kan, det är ju lite trångt att komma åt, och sitter det för hårt kan det gå illa. Jag drar aldrig åt tills det är stumt om du nu fick det intrycket.

    mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Beskrinvningen är det inget fel på. Däremot är det ett under att du inte skjutit ut något tändstift rakt genom huven ännu...
    Vad menar du att risken för detta ligger..? Att jag skruvar med handkraft?
    Menar förstås inte att jag drar i så hårt jag bara kan, det är ju lite trångt att komma åt, och sitter det för hårt kan det gå illa. Jag drar aldrig åt tills det är stumt om du nu fick det intrycket.

    mvh
    Ännu värre alltså . Eller tömmer du en burk Dunderhonung innan de byter sitft? Finns ingen som orkar dra ett tändstift med tillräcklig kraft medelst tre fingrar
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Beskrinvningen är det inget fel på. Däremot är det ett under att du inte skjutit ut något tändstift rakt genom huven ännu...
    Vad menar du att risken för detta ligger..? Att jag skruvar med handkraft?
    Menar förstås inte att jag drar i så hårt jag bara kan, det är ju lite trångt att komma åt, och sitter det för hårt kan det gå illa. Jag drar aldrig åt tills det är stumt om du nu fick det intrycket.

    mvh
    Ännu värre alltså . Eller tömmer du en burk Dunderhonung innan de byter sitft? Finns ingen som orkar dra ett tändstift med tillräcklig kraft medelst tre fingrar
    Det föreligger inte bara ett missförstånd kring vad som menas med ”handkraft” då? Antingen ”handkraft” som i att inget verktyg alls är inblandat eller så ”handkraft” som i att ingen muttermaskin eller dylikt används?

    Vad nu detta har med trådrubriken att göra?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 584
    Jag drar i stiftet med handkraft tills jag känner att det sitter.. Anledningen till att jag skruvar så långt jag kan med händerna är at detta är i mitt huvud en ungefärlig uppskattning på hur mycket stiftet sedan ska dras åt med ett verktyg.
    Hehe ja, jag använder ett verktyg...
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

Liknande ämnen

  1. Förstör-det-självare byter olja på en 9-5:a på youtube
    Av Anders_SAAB i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2018-03-02, 16:47
  2. hur ofta byter man olja i manuella lådor ?
    Av ghost_boy83 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 01:54
  3. Hur byter man olja i 4-stegs automatlåda OG9-5
    Av rgolsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 23:22
  4. Hur ofta byter ni olja ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 10:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •