Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Turbofrågor

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    571

    Turbofrågor

    Hej.
    Jag har köpt mig en 9000 aero och detta är min första turbobil. Så jag är inte så hajj på detta, än.

    Nu till frågorna då. Om jag ligger på 3an och trycker plattan i mattan så laddar turbon 1,2bar i någon sekund innan det sjunker till 1 bar. Sen så har jag märkt att laddet inte är helt konstant. Utan nålen rör sig mellan 0,9 och 1,1 om jag håller foten nere ett tag. Nån som har nån ide?

    Sen så undrar jag också om laddet är sänkt på 1an och 2ans växel för där har jag märkt att det är lite lägre?

    Kanske är dumma frågor. Men som sagt så är turbokunskaperna lika med noll änsålänge. Tack för ett utmärkt forum!
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  2. #2
    Hej !

    Om det var ett tag sedan stiften byttes så kan detta vara en bra sak att göra , kan mycket möjligt ha något med det du beskriver.
    Välkommen till klubben förresten

    Mvh Andreas

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    342
    Har du en graderad laddtrycksmätare installerad?

    En orginal 9000 aero ska väl inte ladda uppåt 1,2 bar? Antar att den är steg1 trimmad i såna fall.

    Sen brukar det vara en momentbegränsning inlag i styrprogrammet på 1:ans och 2:ans växel. Iaf om den e chippad, men tror även det är så orginal. Dels för att spara på koppling, växellåda och dels för att det inte bara ska spinna när man gasar iväg elelr ut ur en kurva.

    Svajande laddtryck kan bero på ett antal saker, finns hur många trådar som helst om detta här på forumet. Prova den eminenta sökfunktionen!

    // Tommy
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    1. Byt stift
    2. Kontrollera/justera GLT
    3. Ev prova en annan DI

    Hur är nogrannheten på laddtrycksmätaren som använts ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    571
    Den ska vara orginal. Och enligt förra ägaren så hade han nyligen gjort service. Men det tåls att kika på stiften igen.
    Det är en Speedpartsmätare upp till 2bar som sitter i bilen. Så jag antar att den är hyffsat nogrann.

    Jag har inte riktigt förstått hur man kollar GLT på bilen än. Får ta och spendera några timmar på att läsa igenom FAQinlägg tror jag
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    193
    Org maxladd är väl 1.05 Bar om jag inte är ute på monarken

    Mvh martin
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    571
    Det stämmer marvin. Hittade det i FAQen. Det är därför jag är lite förundrat över att den laddar 1,2 en stund när man tryckt på.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

Liknande ämnen

  1. Några turbofrågor, slitage och extra WG-fjäder.
    Av Dab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-18, 14:46
  2. Snabb hjälp med turbofrågor! 9-5
    Av Spliffen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-22, 19:43
  3. Lite turbofrågor
    Av Styrman_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 19:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •