Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Demontera taklucka på Saab 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    25

    Demontera taklucka på Saab 9000

    Hallå!

    [Saab 9000 T16 - 88]

    Min taklucka / sollucka går bara att öppna i bakkant. På vänster sida ser man att rost har böjt ut plåten där det är tänkt att den ska åka ner och således orkar inte motorn dra ner och skjuta bak den. Problemet är att jag inte kan komma åt att knacka in plåten, för att kunna skjuta bak luckan och se bättre. Så vitt jag förstår måste jag riva hela innertaket för att få loss luckan, eller? Känns typiskt jobbigt...

    Helst av allt vill jag kunna lossa själva glaset utan att riva innertaket. Det verkar dock sitta med sex skruvar och man kommer bara åt fyra :-/

    Nån som vet om detta är möjligt, dvs som har gjort det? (gissningar undanbedes)

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276
    Har plockat ner takluckan på min ng900, du behöver plocka ner innertaket och sedan skruva loss "kasetten", det är många skruvar.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    25
    Suck... då blir det eltejp igen då. Den både läcker och är oöppningsbar... men men, har ju fungerande ACC så jag ska väl inte gråta.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av twi2e
    Suck... då blir det eltejp igen då. Den både läcker och är oöppningsbar... men men, har ju fungerande ACC så jag ska väl inte gråta.
    Gör du rätt i, bara att täta.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    201
    Kan du tilta luckan så finns det 2 skruvar på var sida som du lossar sen är det bara att ta ur glaset.
    //Toggan

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    403
    Finns en friktionskoppling vid motorn som går att spänna om det slirar.
    Kan vara en början.
    /Thomas
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

Liknande ämnen

  1. Montera taklucka på Saab 9000
    Av Bumpe_88 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-21, 17:01
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-01-21, 09:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •