Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: SQR Steg 1...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    47

    SQR Steg 1...

    Tjo!

    Funderar på att köpa en begagnad SQR steg 1 box till min 9-3 Aero -01 för en "billig peng", tänkte bara höra om vad ni tycker om det märket och just det steget...

    Bra/dåligt?

    Någon som har just det steget på sin bil?

    En annan sak, kan jag bara byta ut den här styrboxen mot min gamla eller måste steg 1 boxen programmeras om för att passa min bil? Har för mig att jag läst det någonstans att man måste göra nått sånt annars startar inte bilen kan det stämma?

    Är inte så jätte insatt i bilar så det behöver inte vara några jätte långa förklaringar hehe
    Sen behöver inte den här tråden bli en pajjkastning heller, vill mest bara veta folks erfarenheter och inte att ni ska bråka i mellan om vilket som är bäst eller sämst..

    Trevlig Helg!
    Mvh Pelle

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sweden , trollhättan
    Inlägg
    239
    Tjenare.. SQR är gör bra så dom behöver du inte oroa dej över . sen om du kan byta box bara så måste du kolla så att just den boxen är till för t7 och inte t5 sen hade jag ändå rekomenderat att lämna in den boxen för om chipning för just din bil då alla bilar är olika , men vist går de att smälla på dom bara så så länge de är t7 box men är du efter maximalt så rekomenderar jag att u drar till någon trimm firma och ser till att du får den skräddarsydd efter din bil
    Saab 9-5 kombi Aero Salmon edition 02a

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 834
    kör med SQr steg 3 i min 900 och hade steg 1 från SQR i min 9-5a fina grejer

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av rachid
    Tjenare.. SQR är gör bra så dom behöver du inte oroa dej över . sen om du kan byta box bara så måste du kolla så att just den boxen är till för t7 och inte t5 sen hade jag ändå rekomenderat att lämna in den boxen för om chipning för just din bil då alla bilar är olika , men vist går de att smälla på dom bara så så länge de är t7 box men är du efter maximalt så rekomenderar jag att u drar till någon trimm firma och ser till att du får den skräddarsydd efter din bil
    Okej!

    Jo men eftersom jag fick ett bra pris ungefär en 1/3 av butiks priset, så tänkte jag att det va värt att köpa det begagnat.. Sen vet jag att det var från en T7 bil...
    Så alltså så länge det är T5 > T5 och T7 > T7 då ska det alltså inte vara några problem att bara byta styrboxen!?
    Förutom det där med att den inte starta hörde jag något om att eftersom jag har TCS (fan nu står det stilla i huvet va det TCS? Skit samma ni vet den där antisladd saken ) så måste bilen innan som chippet satt på oxå ha det annars blir det tokigt, kan det oxå stämma?

    Mvh Pelle

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sweden , trollhättan
    Inlägg
    239
    nej chippet ska inte påverka tcs:en det ska bara va att smcka på ..
    Saab 9-5 kombi Aero Salmon edition 02a

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 364
    Du måste naturligtvis se till så att den styrboxen är för just 9-3 Aero!
    Funkar inte och sätta i vilken T7 box som helst.
    Det som kommer strula när du byter boxen är VSS (tror jag förkortningen är), startspärr. Måste programeras om med hjälp av en Tech 2. Kan dom göra åt dig på en Saab verkstad.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 668
    Om du köper en begagnad box så måste den immo-programmeras för att din bil skall starta.
    Om du beställer trimmet direkt från SQR så kan man göra den nya boxen med samma immo-kod som din nuvarande så slipper du programmera in den.

    Edit: 170KJ var en snabb rackare.
    Man lär så länge man lever.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    47
    Okej då börjar jag få klarhet i det hela, men verkstäderna har dom inget imot att programera om startspärren, trotts att det är en chippad styrbox?

    //Pelle

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 801
    Hej !

    a) Säkerställ till 100% vad det är du tänker köpa !
    Ställer SQR upp o uppdaterar boxen till en rimlig peng ?
    (ring o kolla med deras advokater )
    "Jävligt kul" o bli ståendes med nå't "gammalt junk"...
    Är det ställt utom allt tvivel att trimmet verkligen är det
    du tänkt dig och avsett för din hårdvarukonfiguration så är
    det "OK" på den punkten. Nästa punkt, mjukvaran i trimmen
    förändras över tiden, allt eftersom trimmarna lär sig nya saker eller
    det kommer ut nya s/w versioner från Saab som tacksamt modifieras.

    b) Saabverkstäderna har nog inget emot att kamma hem pengar.
    Slutsats, de gör jobbet ! (endast några få kan vara lite obstinata)
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Ska renovera växellådan. Finns det någon steg för steg hjälp
    Av mmegaman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 11:54
  2. Saab 9000 2,0T 150hk olika steg och toleranser på steg.
    Av Connsann i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-15, 12:47
  3. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 11:40
  4. Söker steg-för-steg beskrivning. demontering slavcyl og900
    Av RonnyO i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-28, 12:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •