Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kan oljan ha förstört min motor?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Filipstad
    Inlägg
    107

    Kan oljan ha förstört min motor?

    Hej, det är så att min motor(b202) låter och lever om från toppen och för att göra någonting åt det så kom jag fram till att det var ventiltryckarna som levde om. Faktum är att jag renoverade motorn för mindre än ett år sedan(max 600mil), då slog jag i en saab original olja(den som fanns att köpa på saabfestival), på förpackningen så stod det saab dieselolja (om jag inte minns fel). Jag tänkte att det är samma jox i alla oljor så den slogs i efter renoveringen, sen körde jag drygt 200mil sedan böt jag igen även då med saab oljan. Efter det bytet så har det varit blandad körning både lungt och hårt, men efter ca 400 mil så börjar det rassla rejält från ventiltryckarna så för 2veckor sen så lyftes ventilkåpan och jag skulle montera i ett gäng med isärplockade och nogrant rengjorda tryckare. Det som gjorde mig lite orolig när jag lyfte av kammarna var att överfallen hade fula repor i sig samt att kammarna i sig var väldigt ojämt slitna dvs man kunde se tydligt att vart de inte hade legat emot tryckarna, än värre var det när jag lyfte ur tryckarna så var de fulla av fastbränd olja. Iaf så böt jag tryckarna och slängde ihop allting, böt olja och filter.

    Efter bytet så rasslar det och lever om iaf, visst tryckarna jag slängde i kanske inte var helt ok men till frågan kan jag ha förstört min motor genom att använda en olja som var till dieselmotorer egentligen?

    Mvh Extruder

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Det är inte på grund av oljan som din motor dummar sig.
    Frågan är väl om det inte är så enkelt att det beror på dig själv ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    635
    Jag håller med boost,har själv kört 1000 förhållandvis
    hårda mil med nybyggd motor och saab disel oljan.
    Varav 500 mil tyskland/frankrike= ganska ofta
    farter över 150kmh.
    Har inte haft några problem med bränd olja/Magnus

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Filipstad
    Inlägg
    107
    Bra då vet jag iaf att det inte är oljans fel att det fanns brända avlagringar, då är det någon annan parameter som spelar in där.

    Mvh Extruder

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    497
    Om kammarna och lageröverfallen är repiga/ slitna tyder jo detta på dårlig smörjning,.Är du säker på att lageröverfallens bultar monterats rätt?, dom "svarta" inn mot stiften, ev om du har dom gamla oljerören som ligger ovanpå lageröverfallen, kan dom spricka. Hur som hels, vid repiga/ skadade lageröverfall är det bästa/ billigaste att byta hela toppen, då dessa överfall inte skal bytas. Annars enig med dom andra, är nog inte oljans fel.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Även om du köpt rustas 10w30 mineral för 39 kr dunken så borde det inte ha blivit så där pga oljan efter så kort tid (även om den oljan verkligen inte är att rekomendera i det långa loppet). Dieseloljan däremot är det många som kör på i sina bensinare och det ska inte vara några problem. Som sagt, har du satt rätta skruvarna i rätt rad? Och har du dragit dem rätt med momentnyckel? Endast 15 Nm ska de dras med. Det känns löjligt lite, men värdet finns nog där av en anledning...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Filipstad
    Inlägg
    107
    Jag har monterat ihop allt enligt regelboken så det skall nog inte vara problemets utlösande faktor, kan ju kanske vara så att toppen i sig var ett dåligt grundobjekt att utgå ifrån. Just nu så känns det som jag skruvat och lagt ut alldeles för mycket pengar på min bil så nu kör jag tills det rasar.

    //Extruder

Liknande ämnen

  1. Kolla oljan, varm eller kall motor?
    Av Joel_90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-22, 22:38
  2. saab 9000 88 allt vatten i motor oljan
    Av baksatet_konflikt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 01:42
  3. Motor stått med vatten i oljan alldeles för länge, vad göra?
    Av Jeppe9KTurboS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-26, 16:38
  4. Vill ha lite fakta om oljan? Motor samt toppen?
    Av Tommy Henriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 12:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •