Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: NG9-3 SC 1,8t vs Volvo V50 2.0......eller BMW!?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480

    NG9-3 SC 1,8t vs Volvo V50 2.0......eller BMW!?

    Tjejens kollega skall inom dom närmaste dagarna köpa en ny bil. Hon har provat V50 2.0 och lånar just nu en 9-3 SC 1.8T men hon är villrådig. I stort sett alla hon pratar med råder henne att välja Volvon men hon känner mer för Saaben. Jag säger till henne att gå efter sig egna känsla samtidigt som jag berättar att Volvon förmodligen är det bättre köpet.
    Hennes krav är typ att få in en golfbag i bagaget, sedan är allt subjektivt.

    MEN sedan ringde jag upp en kompis som jobbar på BMW och frågade vad en BMW 320i Touring skulle kosta? Det finns tydligen bilar med businesspaket för 251.000:- oprutat! Det är ungefär samma pris som för Saaben och Volvon, jag trodde den skulle vara betydligt dyrare. Dessutom ingår fri service i 3 år eller 8000 mil. Ok, utrustningen kanske är lite klenare men det är fan inte mycket i en 9-3 eller V50 för 240-250kkr heller. Jag berättade för henne att jag skulle gå på BMWn alla dagar om året.....vad annat kan jag säga?

    Vad tycker ni....vad har egentligen Saab och Volvo att sätta emot denna grymt kompetenta och moderna vagn som nu kostar lika mycket att köpa och har samma prestanda som svenskarna?
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321
    Angående Bimmern så är det ju prisvärt med 3 fria service år, det kan ju kosta rätt bra ibland när de håller på och servar. Så då kan hon ju ta dessa service pengar i förskott och lägga på något extra i utrustningen om hon så önskar.

    Annars kanske hon kan vänta ett tag och prova 9-3SC med etanol motor när den nu kommer?

    Mvh
    Wall

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    För henne.. Nada!

    För oss som vill ha mer så är det ju en trimvänlig motor. Iof går ju det att få kompressor.

    Men som sagt, var jag i hennes sits så var valet enkelt. Att sedan nya 3-serien touring är snyggaste kombin gör ju inte saken sämre. Kan faktiskt inte komma på något som talar för en Saab eller Volvo. Helst inte en V50 som jag skulle ranka sist i detta led.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Vilka priser är det då det handlar om?

    Provade Henrik på MapTuns 9-3 SC 1.8 idag med lätt trim, steg1.
    Helt underbar bil, säkerhetsmässigt, körmässigt, och jag tyckte faktiskt inte jag behövde mer effekt än det va just då ca 205hk.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 042
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Vilka priser är det då det handlar om?

    Provade Henrik på MapTuns 9-3 SC 1.8 idag med lätt trim, steg1.
    Helt underbar bil, säkerhetsmässigt, körmässigt, och jag tyckte faktiskt inte jag behövde mer effekt än det va just då ca 205hk.
    Du har blivit gammal, Rogge
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Vilka priser är det då det handlar om?
    240-250kkr.
    Hon bryr sig inte om motorn utan det handlar mest om att få in Golfbagen. Sedan pratade hon lite om att Saaben kändes roligare att köra än Volvon så hon värderar nog körgjädje ändå....fast hon inte vet om det själv. Där lär ju BMWn inte tappa poäng heller direkt.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Personligen hade jag tittat mer på Saaben och BMW:n.

    Men att välja mellan en 9-3 Linear 1,8t eller en BMW 320i är knepigt.
    Jag skulle i alla fall minst vilja ha en 9-3 Vector med Activepaket samt Pilotpaket , men den kostar mer än 250k.

    BMW:n vill man ju gärna ha lite utrustning i också. Så frågan blir, i vilken bil kan stå ut mest med utan lyxig utrustning?

    Tror nog endå att jag hade valt en BMW 320 om den ställs mot en helt basic 9-3 SC.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  8. #8
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 363
    Medlem#
    6413

    Re: Saab 9-3 SC 1.8T vs Volvo V50 2.0......eller BMW!?

    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    MEN sedan ringde jag upp en kompis som jobbar på BMW och frågade vad en BMW 320i Touring skulle kosta? Det finns tydligen bilar med businesspaket för 251.000:- oprutat!
    Är det nåt specialpris just nu? Annars kostar en sån ca 293000:- på bmw.se!
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480

    Re: Saab 9-3 SC 1.8T vs Volvo V50 2.0......eller BMW!?

    Citat Ursprungligen postat av Bob
    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    MEN sedan ringde jag upp en kompis som jobbar på BMW och frågade vad en BMW 320i Touring skulle kosta? Det finns tydligen bilar med businesspaket för 251.000:- oprutat!
    Är det nåt specialpris just nu? Annars kostar en sån ca 293000:- på bmw.se!
    251.600:-
    http://www.bmw.se/tjanstebil/pages/be_3serie.html
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    Jag röstar BMW. Frågan är bara vad din tjejs kollega säger om bakhjulsdrift?
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    BMW:n alla gånger, känns ju inte lika snik-utrustad när den är "blank" som en SC när den är "blank". Jämför man däremot lite mer välutrustade bilar samt att man skall gå upp i styrka så blir det svårare. Själv kör jag fortfarande Saab (kanske e lite märkestrogen också)...

    Som sagts tidigare dock att tänka på, bakhjulsdrift.

    Räkna bort V50:n helt, fasen va tråkig bil att leva med...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Jag skulle gå på Bmw:n helt klart. Visste inte att 320 var så prisvärd just nu!! Jag provkörde 320 för inte så länge sen. Blev faktiskt imponerad över motorn, var ganska rapp trots endast 150hk. Lät ganska trevligt också trots att det fattades ett par cylindrar.

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 92,00.html

    Där finns lite betyg från nybilsägare.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Johnken

    Räkna bort V50:n helt, fasen va tråkig bil att leva med...
    Kan bara instämma med Johnken!

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677
    Hade aldrig köpte en V50 för 240-250000 kr idag när V70 2,4 170 hk med utrustningspaket kostar 239.000 kr
    Toyota Verso 1,8 -11

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Vilka priser är det då det handlar om?
    240-250kkr.
    Hon bryr sig inte om motorn utan det handlar mest om att få in Golfbagen. Sedan pratade hon lite om att Saaben kändes roligare att köra än Volvon så hon värderar nog körgjädje ändå....fast hon inte vet om det själv. Där lär ju BMWn inte tappa poäng heller direkt.
    Som du sa tidigare,säg åt henne att gå på känslan och att det ska vara hennes beslut och ingen annans. För det är ju trots allt hon som ska köra den

    Men jag hade nog röstat på BMW:n, trots att det svider i mitt SAABhjärta

    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    Det lutar åt att hon köper Saaben efter att ha provat den och Volvon.
    Hon ger inte BMWn en chans heller, ingen provkörning, inget offertförslag, ingenting. Korkat så det förslår i mina ögon.

    Nåja, hon hade säkert blivit nöjd vad hon än valt med tanke på kravbild och intresse....men jag är helt oförstående.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Ähh....
    Vem fan vill åka runt med tysk kvalité när det finns Svensk!

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jag säger bara krocksäkerhet. Saaben är klart bättre än båda de andra på den punkten. Ja, faktiskt hänger inte Volvo med Saab längre när det gäller det området. BMW:n har väl inte ens whiplash-stolar, och inte heller speciellt sköna stolar. De kanske är sköna för feta tyskar, men om hon är modell lättare flicka så kommer de kännas för hårda. Sedan är bakhjulsdrift inte lika bra på vintern trots fina antisladdsystem, och jag antar att hon inte är ute efter att kunna göra bredställ på vintern, så därför bör hon köra på en FWD. Visst kan BMW vara fina bilar, men en BMW med 4-cylindrig motor är i mina ögon ingen riktig BMW i alla fall. Och är det så att hon får för sig att öka prestandan lite, ja då är det ju turbomotor som gäller (även tjejer kan uppskatta bra omkörningsprestanda).

    Till sist vill jag nämna patriotism. I Sverige verkar det nästan vara lite fult att vara patriotisk. Amerikanerna är mer patriotiska, och det är bl a därför de har en högre genomsnittlig levnadsstandard än vi. Istället för att skänka säg 150.000 kr till den tyska ekomomin, så låter jag hellre dessa pengar gå tillbaks in i vårat svenska samhälle ifall jag skulle köpa bil. Självklart skulle jag köpa BMW:n trots detta ifall den var bra mkt bättre än Saaben, men det är den inte!
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Jag säger bara krocksäkerhet. Saaben är klart bättre än båda de andra på den punkten. Ja, faktiskt hänger inte Volvo med Saab längre när det gäller det området. BMW:n har väl inte ens whiplash-stolar, och inte heller speciellt sköna stolar. De kanske är sköna för feta tyskar, men om hon är modell lättare flicka så kommer de kännas för hårda. Sedan är bakhjulsdrift inte lika bra på vintern trots fina antisladdsystem, och jag antar att hon inte är ute efter att kunna göra bredställ på vintern, så därför bör hon köra på en FWD. Visst kan BMW vara fina bilar, men en BMW med 4-cylindrig motor är i mina ögon ingen riktig BMW i alla fall. Och är det så att hon får för sig att öka prestandan lite, ja då är det ju turbomotor som gäller (även tjejer kan uppskatta bra omkörningsprestanda).

    Till sist vill jag nämna patriotism. I Sverige verkar det nästan vara lite fult att vara patriotisk. Amerikanerna är mer patriotiska, och det är bl a därför de har en högre genomsnittlig levnadsstandard än vi. Istället för att skänka säg 150.000 kr till den tyska ekomomin, så låter jag hellre dessa pengar gå tillbaks in i vårat svenska samhälle ifall jag skulle köpa bil. Självklart skulle jag köpa BMW:n trots detta ifall den var bra mkt bättre än Saaben, men det är den inte!
    När det gäller krocksäkerheten så har BMW lärt sig sin läxa efter "E-ncap floppen" med 5-serien. Nya 3-serien har bättre krocksäkerhet än både Saab 9-3 och Volvo S40N, som är jämnlika förutom att Volvon är bättre för fotgängare.

    Saab:
    http://www.euroncap.com/content/safety_ ... =3&id2=131

    BMW:
    http://www.euroncap.com/content/safety_ ... =3&id2=225

    Volvo:
    http://www.euroncap.com/content/safety_ ... =3&id2=195

    Skulle man väga in aktiv säkerhet så är jag rädd att BMWn ökar försprånget även om Saaben och Volvon är rätt vägsäkra för att vara FWD. På vintern är dock FWD bättre oavsett hur fina antisladdsystem BMW har. Dum fråga kanske men visst måste antisladd vara standard på bilar i denna klass idag?

    Det är bara att inse. Nya 320i spöar skiten ur våra svenska alternativ på alla sätt och vis, nu konkurrerar den även starkt i ekonomironden! Det enda "hotet" jag kan se är att den rostar som föregångaren e46 men det bryr sig inte många nybilsköpare om.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

Liknande ämnen

  1. Saab eller Volvo? Asfalt ger svar.
    Av decepticon i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-01-22, 00:47
  2. Köp av Volvo eller Saab i Grekland?
    Av Christos i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 12:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •