Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: skäligt laddtryck på og900s?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Ekenässjön
    Inlägg
    118

    skäligt laddtryck på og900s?

    Hejsan!

    Ska montera apc och intercooler på min og900s -91 snart och är lite fundersammt på lämpligt laddtryck?
    jag har har sökt en massa på forumet efter svar på min fråga och har läst både att 900s -91 har samma chip som fulltrycks turbon av samma årsmodell och även läst att dom inte har det?
    har även läst att man inte bör ladda över 0,7 på dessa modeller pga av att bränslet inte räcker till. men det borde det väll göra om det skulle vara samma chip som fulltryckaren? så jag är lite förvirrad nu?

    och vad laddar en fulltrycks turbo från -91 orginal?

    tacksam för svar!

    mvh//wille
    saab 900s -91 ombyggd till FTT
    www.garaget.org/wille_hall

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    En original T16 har ett nog ett maxladdtryck runt 0.8 bar .
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Du bör ju montera en intercooler först innan du höjer laddtrycket.

    Du kan ju även montera i ett bränslechip så kan du nog ladda runt 1bar utan problem.
    Skadar heller inte med en grövre downpipe.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Jag kan lägga mig i lite då det är kompisens bil

    Tanken är att han först skulle bygga en org fulltryckare men kunnas kruva APC:N lite åt det rätta hållet.

    Så APC System samt 900Og IC har han pågång.

    Som jag fattade det hade nån sagt att bränslechippen var identiska mellan S/Fulltryck.. De som skiljde va att inte S:en laddade lika mycket och att bränsletabellen skulle var laddbegränsas och på så vis kunde man höjja laddtrycket upp till Ftt utan problem?

    Men det kanske inte är samma bränslechip?

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    malmö
    Inlägg
    895
    fulltrycks och S har olika bransle chip for det forsta har 900s en sparr i boxen darav maste du chippa for att kunna ladda mer an 0,5-0,6bar.

    med ny IC och nytt program och batt boj kan du ladda runt 1-1,1bar i runda slangar vilket ar full tillrakligt om du ska behalla orginal lada
    jag försöker i alla fall få fart på min saab

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Vingåker Södermanland
    Inlägg
    140
    lånar tråden lite,
    går det att ta boxen från en 900 T16 fulltryckare (Lucas -90) och montera den i en LTT Lucas 900S -90?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Menar ni att en 900 S från 91 inte får tillräckligt med bränsle om man laddar över 0,6 bar för att bränslet inte hänger med?

    Jag har lastat i 300 cc spridare i min och kör på etanol, laddar upp mot 0,9 då och då jag har åxå en og900 IC. Jag har inte märkt någon tendens till spikningar men ni tror den kan gå lite snålt då?

  8. #8
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Citat Ursprungligen postat av LG
    lånar tråden lite,
    går det att ta boxen från en 900 T16 fulltryckare (Lucas -90) och montera den i en LTT Lucas 900S -90?
    Japp inga problem!

  9. #9
    Guest
    Jag kör en 900S M90. Jag laddar mellan 1 och 1,2 bar utan problem än så länge. Jag kör med 9000-intercooler, speedparts bränslechip till steg 1 och pysventil. Jag vet att jag borde ha Apc men som sagt har jag inga problem med spikningar så därför orkar jag inte. Vad jag har fattat det som så ska bränslet hänga med men sp-cippet tar bort en spärr som sitter i orginal-chippet som bryter bränslet vid 0,6 bar, enligt min mätare verkade det vara 0,7 bar. Jag testade innan jag satte dit sp-chippet.

  10. #10
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Citat Ursprungligen postat av _Saimon_
    Jag kör en 900S M90. Jag laddar mellan 1 och 1,2 bar utan problem än så länge. Jag kör med 9000-intercooler, speedparts bränslechip till steg 1 och pysventil. Jag vet att jag borde ha Apc men som sagt har jag inga problem med spikningar så därför orkar jag inte. Vad jag har fattat det som så ska bränslet hänga med men sp-cippet tar bort en spärr som sitter i orginal-chippet som bryter bränslet vid 0,6 bar, enligt min mätare verkade det vara 0,7 bar. Jag testade innan jag satte dit sp-chippet.
    Nä om du själv är så bra på att bedömma det vad skall du då med en APC till

  11. #11
    Guest
    Köpte bilen för 8k så jag har faktiskt tänkt köra tills det rasar ändå. Men tempen ligger alltid normalt och den låter klockrent och går jämnt så därför bryr jag mig inte heller.

  12. #12
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Citat Ursprungligen postat av _Saimon_
    Köpte bilen för 8k så jag har faktiskt tänkt köra tills det rasar ändå. Men tempen ligger alltid normalt och den låter klockrent och går jämnt så därför bryr jag mig inte heller.
    Man kan tyvärr inte höra alla spikningar som de flesta verkar tro.
    Så bara för att man inte hör något konstigt, och bilen verkar gå normalt så kan "spikbert" husera fritt i pannrummet!

  13. #13
    Guest
    En bil kan ju spika "mer eller mindre". Hade en 9000 med brusten topplockspackning som nästan gick upp till det röda på tempmätaren på några sek om man gasade lite. Visste inte om topplockspackningen då. Jag menar den borde väl spika mer om man märker det på tempen och att den låter?

  14. #14
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Citat Ursprungligen postat av _Saimon_
    En bil kan ju spika "mer eller mindre". Hade en 9000 med brusten topplockspackning som nästan gick upp till det röda på tempmätaren på några sek om man gasade lite. Visste inte om topplockspackningen då. Jag menar den borde väl spika mer om man märker det på tempen och att den låter?
    En bil kan spika ordentligt utan att man ser det på vattentempen.
    EN spikning kan skada motorn. Det kan vara försent redan när man hör en spikning tyvärr.

    Bara du vet att risken är betydligt större så är det ju lungt, då det är din bil.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Ekenässjön
    Inlägg
    118
    Men behöver jag verkligen byta chip då? vet att 900s har en laddbegränsning i chippet dock endast på årsmodell -90? så chippen på 900s och 900 ftt skilljer på årsmodell 90. men på årsmodell -91 som jag har, bryter ju inte chippet soppan vid högre ladd. men min fundering var om soppan räcker till för att ladda som en orginal ftt?

    mvh//wille
    saab 900s -91 ombyggd till FTT
    www.garaget.org/wille_hall

  16. #16
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av wille h
    Men behöver jag verkligen byta chip då? vet att 900s har en laddbegränsning i chippet dock endast på årsmodell -90? så chippen på 900s och 900 ftt skilljer på årsmodell 90. men på årsmodell -91 som jag har, bryter ju inte chippet soppan vid högre ladd. men min fundering var om soppan räcker till för att ladda som en orginal ftt?

    mvh//wille
    Vad jag förstått är det bara -90 som har begränsningen, så jag tycker du ska slänga i APC + IC och prova!

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 801
    Vet nån hur man kan se skillnad på om man har en årsmodell -90 eller -91 motormässigt? Spridarna ska väl skilja? Är fundersam eftersom jag har instruktionsbok och servicebok tillhörande årsmodell 91 till min 90:a och är inte säker på om jag har flödesbegränsning eller inte.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Ekenässjön
    Inlägg
    118
    Får ta o testa, och se hur de går. borde ju bli lite roligare o köra sen iafl

    Turbovin --->
    det jag vet är iafl att från och med -91 har 900s (kanske fulltrycksturbon??) svarta spridare med en orange rand runt och årsmodell 90 har en grön rand på spridarna istället?
    saab 900s -91 ombyggd till FTT
    www.garaget.org/wille_hall

  19. #19
    900S -90 har Lucas 14 och grön rand på spridarna. Ca 260 cc
    Flödesbegrensning i chipet.

    900S -90 har Lucas 14.1 och orange rand. Ca 216 cc (som FTT)
    Ingen flödesbegrensning.

    Alla 900S har 3.0 bar BTR och tryckvakten må justeres om trycket skal skrus opp.
    -90 og900S Trionic 5.5
    -72 Sonett III
    Ingvar N629 på STCN

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    279
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av wille h
    Men behöver jag verkligen byta chip då? vet att 900s har en laddbegränsning i chippet dock endast på årsmodell -90? så chippen på 900s och 900 ftt skilljer på årsmodell 90. men på årsmodell -91 som jag har, bryter ju inte chippet soppan vid högre ladd. men min fundering var om soppan räcker till för att ladda som en orginal ftt?

    mvh//wille
    Vad jag förstått är det bara -90 som har begränsningen, så jag tycker du ska slänga i APC + IC och prova!

    /Henrik



    de absolut bästa att föredra som ägare till en 900s, persoligen.

Liknande ämnen

  1. Vad är ett skäligt pris för min bil?
    Av traskalle i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-28, 14:36
  2. Öka laddtryck på og900S utan APC och IC?
    Av Celronn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 20:31
  3. og900s -92 - Nu med strulande laddtryck!
    Av jurkko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 09:19
  4. Laddtryck på og900s ?
    Av Hanens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-06, 18:41
  5. og900s t16 lucas -90 rycker när den får laddtryck
    Av Erick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-09-03, 18:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •