Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Grovt missnöje med Saab ANA i Thn och dess organisation!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 927

    Grovt missnöje med Saab ANA i Thn och dess organisation!

    Är det verkligen meningen att man ska behöva vänta 4 veckor på verkstadstid för något som borde ha ordnats vid leveransen??

    Hjulinställningen på min cabbe är kasst, ratten är sned och detta påtalades före leveransen som något som skulle ordnas INNAN bilen blev utlämnad till mig men det blev inte så.
    Efter att detta påtalades några dagar efter leveransen den 16:e augusti så fick jag en tid först den 4 oktober!??, efter några samtal och tjat så fick jag en tid den 19:e september på kvällstid!

    Sedan ska bilen ha AVR vilket tydligt står i leveranspapprena men man kan endast styra telefonen med rösten och verkstadskillen säger att jag har "VR" som är lite sämre än AVR men det är samma hårdvara. Mjukvaran går att uppgradera men det kostar 1000:-. JÄKLIGT konstigt eftersom det i instruktionsboken till bilen inte någonstans står om "VR" utan bara om AVR.

    Sedan har ena backspegeln lagt av och bilen får frispel lite då och då vid uppstart och visar "Antisladd ur funktion" och "rattlås ur funktion" samt Immobilizer ur funktion". Detta försvinner dock vid omstart och syns inte i någon fellogg.

    Verkstaden rycker bara på axlarna och kör sitt vanliga skitsnack precis som att jag har köpt en bil för 100.000 och inte nästan 400.000!

    IDIOTER!

    Inte för att sätta Lexus på piedestal men sådana här problem hade jag definitivt inte med verkstaden när jag ägde min IS200 som var 6 år gammal och utan några som helst garantier.

  2. #2

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 927
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=142425&highlight=
    Skönt att jag inte är den enda som har de här upplevelserna!

    Jag väntar alltid när jag har lämnat in bilen, då vet jag att idioterna inte buskör.

    Fyll på med erfarenheter från denna ruttna verkstad!!

    PS: Hade 9-5:an i signaturen inne på reparation för en skada fram och då plockar idioterna av alla frontdetaljer och hivar in det på skinnsätena!?

    När jag påtalar detta så var det tydligen ok och de hade kontroll på läget, när jag sedan hämtade bilen så var den väldigt smutsig överallt. Eftersom inredningen och mattan är beiga så såg man allt tydligt.

    På bakdörren såg det ut som om någon hade smetat in gammal motorolja, mattan hade svarta fläckar och bagageutrymmet var fullt av skräp.

  4. #4
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Har defenetivt bestämt att nu får det vara nog, kommer inte lämna in bilen på Ana mer.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    239
    Min polares CD gick sönder i hans 9-3a. Vi kom dit och de fick felsöka bilen. Jovisst, det var CDn som var sönder. Vi fick svar på att det skulle ta högst en vecka att få hem en ny CD. Efter lite drygt en månad ringer de och säger att de fått den.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Har haft tur(?) med Ana innan men sist jag hade bilen inne på service berättade man att ett servorör satt löst men man hade inte hunnit(!) fixa det p.g.a. det var så stressigt i verkstaden. Man påstod också att man försökt ringa men att jag inte svarat. Formodligen en lögn då det 031-nummer jag uppgivit går till min företagsmobil och den hade fan inte ringt..
    Blev förstummad och häpen. Nu har bilen gått styvt 18000 och jag har väl förmodligen redan sugit ut allt vad goodwill heter från Saab så nu blir det nog Br Johansson som får äran att stämpla min bok...
    Det ska tydligen finnas en just verkstad i göteborg...
    Fredrik J

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 927
    Fyfan säger jag bara...

    Hur är Stig Larssons Bil i Vänersborg? Har fått tid den 14:e hos dem för backspegeln.

    Har ringt till SaabDirekt och klagat på AVR/VR historian....de ska konsultera produktchefen för 9-3 och återkomma...

    Inte ska jag betala 1000:- för något som ska finnas där!?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Servar Stig Larssons fortfarande saab? Det visste jag inte. Hur är Saabkompetensen?
    Fredrik J

  9. #9
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Servar Stig Larssons fortfarande saab? Det visste jag inte. Hur är Saabkompetensen?
    Det tror ja de gör, skall ringa i dagarna å boka tid där.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 927
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Servar Stig Larssons fortfarande saab? Det visste jag inte. Hur är Saabkompetensen?
    Det gör dem, bokade som sagt en tid där.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    239
    Tja, inte fan kan de vara sämre iallafall...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 927
    Man blir SÅ trött!

    Har talat med en nybilssäljare idag som säger att man antingen har AVR eller så har man det inte. Det finns inget mellanting som min bil där man bara kan styra mobiltelefonen.

    Vore kul om DrBoost eller TD04 eller någon annan kunde bringa klarhet i detta?

  13. #13
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Man blir SÅ trött!

    Har talat med en nybilssäljare idag som säger att man antingen har AVR eller så har man det inte. Det finns inget mellanting som min bil där man bara kan styra mobiltelefonen.

    Vore kul om DrBoost eller TD04 eller någon annan kunde bringa klarhet i detta?
    Ja så har jag oxå hört att det är.

  14. #14
    Återigen en anledning att nästa bil heter Lexus.

    Gör GM SAAB Sverige ingen kontroll av sina återförsäljare alls? Vilka krav ställs på ÅF? Gäller det bara att sälja så många nya bilar som möjligt? Isåfall är spelet snart slut.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Jag inbillar mig också att Lexus överlag har bättre stuns på sin serviceorganisation än SAAB eftersom det är ett uttalat mål men jag tror även att det skiljer mellan SAAB-verkstäderna/återförsäljarna så börja att klaga hos den verkstad/återförsäljare ni är missnöjda med och inte bara här på forumet. Om de trots allt inte skärper sig prova en ny verkstad i närheten.
    På de bredgrader det är frågan i detta fallet måste det väl finnas tjogtals andra inom en femmilsradie?

    Att det är viktigt med bra bemötande från återförsäljaren är jag medveten om då bla detta gjorde att jag bytte till SAAB från att ha kört VAG-bilar i många år men helt enkelt fått nog av den lokale återförsäljaren. Dessutom känner jag folk som gladeligen åker 20 mil enkel resa bara för att få serva bilen hos en verkstad de känner förtroende för.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 003
    Lite OT men det finns ju handlare som både säljer/servar SAAB och Lexus

  17. #17
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Lite OT men det finns ju handlare som både säljer/servar SAAB och Lexus
    Lite långt dit tyvärr
    Men det kanske är värt det

  18. #18
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Fyfan säger jag bara...

    Hur är Stig Larssons Bil i Vänersborg? Har fått tid den 14:e hos dem för backspegeln.
    Stig Larsson är väl som de flesta andra verkstäder, du ska ha tur med vem du får som mekaniker. Ett tips är väl att försöka få någon av de äldre om du är rädd om bilen.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 927
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Jag inbillar mig också att Lexus överlag har bättre stuns på sin serviceorganisation än SAAB eftersom det är ett uttalat mål men jag tror även att det skiljer mellan SAAB-verkstäderna/återförsäljarna så börja att klaga hos den verkstad/återförsäljare ni är missnöjda med och inte bara här på forumet. Om de trots allt inte skärper sig prova en ny verkstad i närheten.
    På de bredgrader det är frågan i detta fallet måste det väl finnas tjogtals andra inom en femmilsradie?

    Att det är viktigt med bra bemötande från återförsäljaren är jag medveten om då bla detta gjorde att jag bytte till SAAB från att ha kört VAG-bilar i många år men helt enkelt fått nog av den lokale återförsäljaren. Dessutom känner jag folk som gladeligen åker 20 mil enkel resa bara för att få serva bilen hos en verkstad de känner förtroende för.
    Jo håller med dig i mångt och mycket men Saab ANA är väl ändå flaggskeppet bland Saabåterförsäljarna i världen och de borde vara tongivande för andra.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 927
    Äntligen har jag fått tillbaka bilen från verkstan och jag måste krypa till korset och erkänna att ANA denna gången skött sig bra.

    De åtgärdade allt och bemödade sig att leta fram protokoll och ringde till och med in ingenjörer från Magna Steyr som var på besök hos Saab i Thn för att kika igenom cabmekanismen som justerades och smordes upp samt göra funktionskollen.

    Kan rekommendera Petra på verkstadssidan om ni ska lämna in bilen och få ett professionellt bemötande.

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 och alla dess motorer, vad är skillnaden?
    Av Agilljam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-09, 09:48
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-17, 12:19
  3. Grovt Oljeläckage, 9-5
    Av KenZo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 20:20
  4. Avgassystem AB och dess rör?
    Av NiX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-07-02, 00:35
  5. Hur ser det ut i SAAB's organisation?
    Av BIGMike i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-04, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •