Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 84

Ämne: Prisskillnad olika firmor, skillnad i kvalitet?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    113

    Prisskillnad olika firmor, skillnad i kvalitet?

    Tänkte öka effekten i Saabskrället lite och började söka runt lite eftr info i forumet. Får uppfattningen att det egentligen inte spelar någon större roll vilken leverantör jag väljer men jag undrar ändå hur det kan vara så stor prisskillnad mellan dem.

    Maptun - 7995kr: http://www.maptun.com/webshop/products. ... odukt=1174

    Nordic - 12500kr: http://www.nordictuning.com/main.php?tu ... sub_page=2

    BSR - 7900kr: http://www.bsrab.se/products/n355/t794/


    Skillnaden mellan billigaste och dyraste är 4600kr och frågan är vad jag egentligen får mer om jag väljer det dyra alternativet och är det värt det?

    Har inga garantier kvar på bilen och den har rullat strax över 11000 mil.
    9-3 2.0T Vector 04:a med vaxrester på alla lister

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    237
    Tänk på att Maptuns pris är exkl moms.

    Vad gäller ditt val så kan jag nog inte hjälpa dig så mycket. Jag har uppfattat det som att BSR kör med lite högre laddtryck än övriga vilket gör att turbon har en tendens att föra lite oväsen, men i övrigt är det nog inte så stor skillnad på produkten. Möjligtvis på bemötandet.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 804
    Hej !

    Den ENKLA frågan med det omöjliga svaret.
    Klart står dock att det är skillnad mellan alternativen, i vissa fall helt enorm, både vad beträffar pris o vad man får. För att undvika löjliga hot om advokater som skall vrida om näsan på de som yppar nå't ofördelaktigt så blir frågan obesvarad...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Den ENKLA frågan med det omöjliga svaret.
    Klart står dock att det är skillnad mellan alternativen, i vissa fall helt enorm, både vad beträffar pris o vad man får. För att undvika löjliga hot om advokater som skall vrida om näsan på de som yppar nå't ofördelaktigt så blir frågan obesvarad...
    "DrBoost the post hunter"
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av moose
    Tänk på att Maptuns pris är exkl moms.

    Vad gäller ditt val så kan jag nog inte hjälpa dig så mycket. Jag har uppfattat det som att BSR kör med lite högre laddtryck än övriga vilket gör att turbon har en tendens att föra lite oväsen, men i övrigt är det nog inte så stor skillnad på produkten. Möjligtvis på bemötandet.
    Hade missat momsen på Maptun, ändrat nu.

    Skulle fortfarande vara intressant att veta vad som gör att Nordic anser att deras produkt är värd 40% mer än konkurenternas. Trots allt finns de kvar och verkar sälja sina produkter så något måste det vara som gör att konsumenterna anser det vara värt prisskillnaden.
    9-3 2.0T Vector 04:a med vaxrester på alla lister

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042
    Citat Ursprungligen postat av ilstallione
    Citat Ursprungligen postat av moose
    Tänk på att Maptuns pris är exkl moms.

    Vad gäller ditt val så kan jag nog inte hjälpa dig så mycket. Jag har uppfattat det som att BSR kör med lite högre laddtryck än övriga vilket gör att turbon har en tendens att föra lite oväsen, men i övrigt är det nog inte så stor skillnad på produkten. Möjligtvis på bemötandet.
    Hade missat momsen på Maptun, ändrat nu.

    Skulle fortfarande vara intressant att veta vad som gör att Nordic anser att deras produkt är värd 40% mer än konkurenternas. Trots allt finns de kvar och verkar sälja sina produkter så något måste det vara som gör att konsumenterna anser det vara värt prisskillnaden.
    Bara att testa om det är värt det.
    Det kostar inget.

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    311
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Bara att testa om det är värt det.
    Det kostar inget.
    Det blir ju i praktiken en omöjlighet att åka runt för att "testa" alla alternativ... Om man inte kör "postordertrim", men det är ju ändå inte kul att ligga ute med pengarna.

    Mvh. Stefan
    OG9-3 AERO BIOPOWER -01 No more.
    OG900T16 CAB -87
    STCS Medlem 6415

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    113
    Sasse: Visst kostar det extra att testa det dyrare alternativet, hur menar du annars?

    Jag är mer ute efter en konkret skillnad på de olika alternativen.

    Har sett att Nordic själva skriver i forumet så de kanske kan svara vad det är som motiverar priset de har jämfört med konkurenterna.
    9-3 2.0T Vector 04:a med vaxrester på alla lister

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 663
    Citat Ursprungligen postat av ilstallione
    Sasse: Visst kostar det extra att testa det dyrare alternativet, hur menar du annars?

    Jag är mer ute efter en konkret skillnad på de olika alternativen.

    Har sett att Nordic själva skriver i forumet så de kanske kan svara vad det är som motiverar priset de har jämfört med konkurenterna.
    Du kommer aldrig kunna få ett objektivt svar på den frågan, tyvärr. Man vill ju givetvis kunna ta ut så mycket det går för att tjäna pengar och olika varumärken är olika starka. För många är Nordic synonymt med Saab och grabbarna i Norrpan vore korkade om dom inte utnyttjade detta i sin prissättning (tänker nu närmast på folk som trimmar företagsbilar etc). Tidigare kunde ju Nordic även stoltsera med att som enda firma ta över nybilsgararanti, så är det ju inte idag då även Maptun gör det.

    Börja med att ringa och snacka med dem, Nordic och maptun kan dessutom erbjuda att du får prova ett trim gratis för att prova på, vilket är en mycket bra taktik eftersom man ogärna plockar ur trimmet igen efter att ha provkört, oavsett var det kommer ifrån

    mvh Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 192
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av ilstallione
    Sasse: Visst kostar det extra att testa det dyrare alternativet, hur menar du annars?

    Jag är mer ute efter en konkret skillnad på de olika alternativen.

    Har sett att Nordic själva skriver i forumet så de kanske kan svara vad det är som motiverar priset de har jämfört med konkurenterna.
    En högst uppenbar skillnad är att om du skaffar ett PPC från BSR så får du ingen koll på att allt i motorn fungerar korrekt i samband med installationen, medan om du åker till Nordic så får du proffs som sannolikt kommer att hitta och kan åtgärda alla småproblem. Vad jag har förstått är det t ex inte helt ovanligt att fel på LMM upptäcks i samband med trimningen...

    På en T7 med orginalkolvar skulle jag vara mycket noga med vilket trim som åkte in eftersom felaktigt blandningsförhållande kan generera både mera sot som kolvringarna är känsliga för och ohälsosamma övertemperaturer.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042
    Citat Ursprungligen postat av ilstallione
    Sasse: Visst kostar det extra att testa det dyrare alternativet, hur menar du annars?

    Jag är mer ute efter en konkret skillnad på de olika alternativen.

    Har sett att Nordic själva skriver i forumet så de kanske kan svara vad det är som motiverar priset de har jämfört med konkurenterna.
    Våran prissättning skiljer sig lite då vi tar över garantin.
    Vi är också enbart inriktade på Saab med 6 st anställda.
    Andra firmor som tex BSR trimmar många olika märken och har troligtvis därför en lägre prissättning.

    Likaså andra firmor är inga "riktiga" firmor dvs de har andra jobb och trimmar bilar på helger, kvällar mm

    Sedan ingår det alltid test och koll av bilen i priset på mjukvarorna.

    Som sagt, bäst är det om du kommer förbi så kan vi kolla bilen och du kan få provköra trimmet i just din bil.

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Sasse:

    Våran prissättning skiljer sig lite då vi tar över garantin.
    Det gör även någon av era konkurenter. Finns det möjlighet till ett lägre pris för oss som inte har någon motorgaranti på våra bilar?

    Vi är också enbart inriktade på Saab med 6 st anställda.
    Det är positivt ur många synpunkter men om jag byter bilmärkemärke tappar jag den personliga kontakten jag byggt upp med er.


    Andra firmor som tex BSR trimmar många olika märken och har troligtvis därför en lägre prissättning.
    Ser ingen nackdel i att ha ett brett kunnande men kanske någon av de andra firmorna kan kommentera detta.

    Likaså andra firmor är inga "riktiga" firmor dvs de har andra jobb och trimmar bilar på helger, kvällar mm
    Ni har säkert också börjat någonstans

    Sedan ingår det alltid test och koll av bilen i priset på mjukvarorna.

    Som sagt, bäst är det om du kommer förbi så kan vi kolla bilen och du kan få provköra trimmet i just din bil.
    Det som gör att iaf jag kommer att välja er som leverantör om inte andra har samma erbjudande.
    9-3 2.0T Vector 04:a med vaxrester på alla lister

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042
    Citat Ursprungligen postat av ilstallione
    Sasse: Visst kostar det extra att testa det dyrare alternativet, hur menar du annars?

    Jag är mer ute efter en konkret skillnad på de olika alternativen.

    Har sett att Nordic själva skriver i forumet så de kanske kan svara vad det är som motiverar priset de har jämfört med konkurenterna.
    Skillnaden är också på mätinstrument, bromsbänkar.
    Nordic har bla en av världens mest avancerade bromsbänkar.
    Vi mäter också alla bilar på vägen före/efter med GPS.
    Sedan beror prissättningen också på hur mycket man lägger ner i mjukvaran.

    MVh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 663
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Nordic har bla en av världens mest avancerade bromsbänkar.
    Vi mäter också alla bilar på vägen före/efter med GPS.

    MVh sasse
    Det är ni ju inte ensamma om heller

    Men tack vare ert rototestköp för några år sedan blev det "liv i luckan" och det känns som det hände en del på trimmarknaden som har gynnat oss konsumenter. Stort tack för det initiativet Blir nästa steg certifiering så man får en laglig bil även efter trim?

    mvh Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 870
    Citat Ursprungligen postat av Sasse

    Likaså andra firmor är inga "riktiga" firmor dvs de har andra jobb och trimmar bilar på helger, kvällar mm

    Mvh sasse
    Sasse: Nu mera gäller ju inte detta de större firmorna!!! Läser man texten får man det lätt till att alla utom ni arbetar på detta sätt.

    ilstallione: Försök söka lite på forumet så kommer du hitta en massa trådar som gör att du kan få en uppfattning om företagen. Men som tips är att höra av dig till Nordic eller Maptun för att få en bra kundservice och som även inte lever loppan och hotar med stämningar hit och dit ifall någon säger något negativt om företagen. Vart bor du någonstans? Det är alltid smidigt att ha rätt så nära till företaget ifall du behöver hjälp med felsökning, uppgradering ifall du vill ha mer eller helt enkelt åka in och snacka lite skit om bilar.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 545
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Nordic har bla en av världens mest avancerade bromsbänkar.
    Vi mäter också alla bilar på vägen före/efter med GPS.

    MVh sasse
    Det är ni ju inte ensamma om heller

    Men tack vare ert rototestköp för några år sedan blev det "liv i luckan" och det känns som det hände en del på trimmarknaden som har gynnat oss konsumenter. Stort tack för det initiativet Blir nästa steg certifiering så man får en laglig bil även efter trim?

    mvh Fredrik
    Certifiering tror jag är omöjlig med de lagar som råder. Det kommer aldrig att hända i detta land.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  17. #17
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Största differansen som sasse också missade lägga till är ju olika firmors utval av HW,,/ Hårvara,,så som olika märken på Avgassystem,,luffilter osv osv som gör att prissättningne skilljer..

    Mvh Rob..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  18. #18
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 205
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Nordic har bla en av världens mest avancerade bromsbänkar.
    Vi mäter också alla bilar på vägen före/efter med GPS.

    MVh sasse
    Det är ni ju inte ensamma om heller

    Men tack vare ert rototestköp för några år sedan blev det "liv i luckan" och det känns som det hände en del på trimmarknaden som har gynnat oss konsumenter. Stort tack för det initiativet Blir nästa steg certifiering så man får en laglig bil även efter trim?

    mvh Fredrik
    Känns ju som att Nordic är ensamma än så länge. Fattas det inte papper i skrivaren eller "blev knas i sista mätpunkten" så är det någonting annat.

    Inte en enda givare är ansluten till bänken än så länge. Har vi sett någon bromsning av ett "rakt över disk" trimm ännu ?

    Det skulle ju fullkomligt spruta ut bromsningar på riktiga killers. Klart, fattas det papper sprutar det ju inte så där värst......

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 870
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Känns ju som att Nordic är ensamma än så länge. Fattas det inte papper i skrivaren eller "blev knas i sista mätpunkten" så är det någonting annat.

    Inte en enda givare är ansluten till bänken än så länge. Har vi sett någon bromsning av ett "rakt över disk" trimm ännu ?

    Det skulle ju fullkomligt spruta ut bromsningar på riktiga killers. Klart, fattas det papper sprutar det ju inte så där värst......

    /Fred
    Nu tycker jag du tar i lite. Det har hittat ut en del bromsningar redan. Mycket handlar ju om att Maptun i Örebro har bänken i en tillfällig lokal innan flytten till nya lokaler har hunnits med. Givare och bromsningar på vanliga rakt över disk trim kommer säkerligen att dyka upp så fort utrustningen är på plats med riktiga fläktar och allt.

    Fredrik tittar säkert in och ger ett bra svar på detta senare.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  20. #20
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 205
    Bra om "pappa" kommer in och tar mig i örat

    Skulle vara grant om jag ropade på Sasse eller @Robert så fort det blåste lite kallt

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. Skillnaden i effekt mellan olika firmor?
    Av traskalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 101
    Senaste inlägg: 2012-05-07, 16:49
  2. Kvalitét på E85 hos olika bensinbolag
    Av b10tax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 23:14
  3. effekt skillnad på olika ic
    Av alex_svenne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 11:21
  4. Olika styling firmor me kjolpaket 900ng??
    Av Frille^saab i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 00:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •