Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: luftfilter moddat( bilder )

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 397

    luftfilter moddat( bilder )

    bilder och förklaringar
    http://www.visit.se/~wiking/saab/filter.htm


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 061
    De va ju bra gjort...
    f.d. saabare

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    434
    Har en arbetskamrat med en BMW540. Har luftintagen långt nere också. Han körde rakt in i en för djup vattenpöl, då var det till att skaffa ny motor.
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 397
    Citat Ursprungligen postat av JohanW
    Har en arbetskamrat med en BMW540. Har luftintagen långt nere också. Han körde rakt in i en för djup vattenpöl, då var det till att skaffa ny motor.
    Jag har tänkt på de me! Men vatten pöl ska vara så djup att hela frambalken ( inkl. turbo agg )och lite till ska dränka bilen. Annars finns säkerhet med dubbla galler (mot blask o sten )samt dräneringshål i burken…!? Ärligt sagt vet inte vad kan inträffa ? De här är inte ”amfibie bil” och jag ska inte köra rally , eller åka fort i djupa vattensamlingar ..

    Man kan fixa mikroswitch i burken som sluter kontakter och bryter tändningen eller soppa så bilen stannar ….

    PS! synd med din kompis BMW, men sånt är livet…

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    ...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Med tanke på att LMM-trådarna håller nå't i stil med 200 grader över lufttemp så är risken för frost synnerligen avlägsen.

    Men, ärligt talat så måste jag nog tyvärr säga att exemplet ovan är ett paradexempel på en måttligt bra lösning. Grundproblemet är att den är mycket väderkänslig. Vatteninträngning i luftfilterburken lär ju bli betydande.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 397
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Med tanke på att LMM-trådarna håller nå't i stil med 200 grader över lufttemp så är risken för frost synnerligen avlägsen.

    Men, ärligt talat så måste jag nog tyvärr säga att exemplet ovan är ett paradexempel på en måttligt bra lösning. Grundproblemet är att den är mycket väderkänslig. Vatteninträngning i luftfilterburken lär ju bli betydande.
    Hej,
    Med tanke på att jag åkt rally och läst din och Anders Olsons manual , vilken är jätte bra, kan bara säga de stor tydligt och klart att luft burken(motor) skulle må bra med trycksättning. Enda lösning på 9000 T-91 att trycksätta den är den som jag gjorde. Finns inte plats för runda slangar ( bäst för gasflöde ) och då blev som de är.. Om vädret ?? ” Keine anung” så vitt jag vet bilar trivs med fukt.
    Som sagt vinter tid kan man köra utan trycksättning, men sommar tid är helt okej, enligt mig.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av George
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Med tanke på att LMM-trådarna håller nå't i stil med 200 grader över lufttemp så är risken för frost synnerligen avlägsen.

    Men, ärligt talat så måste jag nog tyvärr säga att exemplet ovan är ett paradexempel på en måttligt bra lösning. Grundproblemet är att den är mycket väderkänslig. Vatteninträngning i luftfilterburken lär ju bli betydande.
    Hej,
    Med tanke på att jag åkt rally och läst din och Anders Olsons manual , vilken är jätte bra, kan bara säga de stor tydligt och klart att luft burken(motor) skulle må bra med trycksättning. Enda lösning på 9000 T-91 att trycksätta den är den som jag gjorde. Finns inte plats för runda slangar ( bäst för gasflöde ) och då blev som de är.. Om vädret ?? ” Keine anung” så vitt jag vet bilar trivs med fukt.
    Som sagt vinter tid kan man köra utan trycksättning, men sommar tid är helt okej, enligt mig.

    Med vänlig hälsning
    George
    Aa de här tror jag också på, nått man kanske skulle sattsa på att fixa till

    //Mvh
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

Liknande ämnen

  1. MANN Luftfilter och avskärmning på Aero SS -05 *BILDER*
    Av Furutorp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-11-21, 13:27
  2. IC Kina Big modell, moddat ( bilder och förklaringar)
    Av George i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 00:49
  3. Luftfilter monterat [Bilder rätt stora]
    Av Eriksson866 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 13:31
  4. Hur har ni moddat luftmasse på 9k?
    Av ctg_putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-15, 18:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •