Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Vattenkyld ic vart köper man det

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Men har man separat vatten då? Motorns kylvatten är ju inte så svalt, om än det räcker för att lugna ner rykande aluminium.

    /J
    separat måste man ju ha. vill ju inte ha en llk som är 90celcius
    9-3x TTID 20x9,5

  2. #22
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Sicket bök o stök...

    Hittade lite angående effektivitet:

    Citat Ursprungligen postat av procharger.com
    For automotive street applications, air-to-air technology is easy to install, highly effective, extremely reliable since it has no moving parts, and requires no maintenance. Air-to-water intercooler systems, on the other hand, are much more difficult to install as they contain an intercooler, a separate radiator to cool the water, a water tank, and a pump. But probably the biggest drawback to air-to-water on the street is that this technology requires the addition of ice to match the efficiency of air-to-air technology. Additionally, the requirement of ice and the possibility of pump failure or leakage means that air-to-water is also inherently less reliable.

    For race-only applications, air-to-water works well since the need to add ice at the track prior to each run is not a big drawback. The other issues are the same as listed above for street applications, and efficiency will be comparable with the use of ice.
    På saabcentral.com verkar det dock som att några snubbar monterar Lotus chargecoolers på Saab.... jaja, vad vet man.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  3. #23
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Mmm, visst leder vatten värme bättre än luft det kan man ju inte säga annat om.
    Om man tänker såhär då....har man någon större nytta av det?
    Eftersom det passerar ganska mycket laddluft har den ju kontakt med kylelementet väldigt kort tid, har man då någon nytta av att vatten leder bort värmen bättre?
    Eller är stor yta en viktigare parameter?

    Sen kan du ju fundera på varför en vatten-IC kan vara mindre äne enn vanlig IC och ändå ge lika bra eller bättre kylning om det nu var så att de skulle ha sämre verkningsgrad....
    Säker på att man inte tolererar högre laddlufttemp då?

    separat måste man ju ha. vill ju inte ha en llk som är 90celcius
    Finns exempel i dieselvärden där man kör på motorns vanliga kylvatten.
    Får väl ses som en "bättre än inget" lösning bara för att kapa den värsta temeraturtoppen.

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av lutte

    separat måste man ju ha. vill ju inte ha en llk som är 90celcius
    När LLK sitter på det vanliga kylsystemet placerar man dom direkt efter vattenkylaren och får därför betydligt lägre temp än 90°
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av lutte

    separat måste man ju ha. vill ju inte ha en llk som är 90celcius
    När LLK sitter på det vanliga kylsystemet placerar man dom direkt efter vattenkylaren och får därför betydligt lägre temp än 90°
    men dock inte en optimal temp. eftersom du kommer kunna hålla temperaturen lägre om man kör separat slinga. men om det inte finns plats så är ju på befintligt kylsystem en lösning. men inget jag skulle göra
    9-3x TTID 20x9,5

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Ludvika, men bor i Hokksund(Norge)
    Inlägg
    222
    Citat Ursprungligen postat av lutte
    Finns exempel i dieselvärden där man kör på motorns vanliga kylvatten.
    Får väl ses som en "bättre än inget" lösning bara för att kapa den värsta temeraturtoppen.
    Jepp, men efter den sitter det som regel en vanlig luft-luft IC också.

    Mvh Anders
    Nothing beats displacement!!!!
    Medlem nr: 5185

  7. #27
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Saab900STC
    Citat Ursprungligen postat av jonTe var det nog som
    Finns exempel i dieselvärden där man kör på motorns vanliga kylvatten.
    Får väl ses som en "bättre än inget" lösning bara för att kapa den värsta temeraturtoppen.
    Jepp, men efter den sitter det som regel en vanlig luft-luft IC också.

    Mvh Anders
    Mjnaa vill endå påstå att det förekommer såpass ofta utan luft-luft i serie att jag inte vill ha det till en regel.

    Exempel:

    Sålts ett par sådana till värdens alla hörn

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Ludvika, men bor i Hokksund(Norge)
    Inlägg
    222
    Du har nog rätt jonTe!!
    Nothing beats displacement!!!!
    Medlem nr: 5185

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    42
    Frändeberg, Setrab kan nog inte hjälpa dig. På Setrab tillverkas det bara en vattenkyld laddluftkylare idag och den är välmärkt med tre små bokstäver på ovansidan och leveras direkt till slutkunden som är en Tysk/Amerikansk biltillverkare med en lyxdivision med tre små bokstäver.


    Tony 418, Du har troligen dom enda som finns utanför en Bentley i dag, Setrab leverar inga såna längre.


    Turborulle, Du har/hade nog en av dom få norra halvklotet... vad jag har förstått utan ha det bekräftat gick dessa kylare till Austrailen. Det var i princip en oljekylare liknande den som sitter till automatoljan i 9000 bl a som man drog vatten igenom och körde luften igenom på den vanliga luftsidan.


    Och för att ta diskussionen om effekten så, ja de är effekten man vill åt.
    9-5 Vector Biopower -05

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av tvingjohan
    Frändeberg, Setrab kan nog inte hjälpa dig. På Setrab tillverkas det bara en vattenkyld laddluftkylare idag och den är välmärkt med tre små bokstäver på ovansidan och leveras direkt till slutkunden som är en Tysk/Amerikansk biltillverkare med en lyxdivision med tre små bokstäver.


    Tony 418, Du har troligen dom enda som finns utanför en Bentley i dag, Setrab leverar inga såna längre.


    Turborulle, Du har/hade nog en av dom få norra halvklotet... vad jag har förstått utan ha det bekräftat gick dessa kylare till Austrailen. Det var i princip en oljekylare liknande den som sitter till automatoljan i 9000 bl a som man drog vatten igenom och körde luften igenom på den vanliga luftsidan.


    Och för att ta diskussionen om effekten så, ja de är effekten man vill åt.

    Man får intrycket av att du haft visst samröre med Setrab......


    Hur som helst, ang effekten. Har du några synpunkter angående effektiviteten på en vatten IC kontra konvetionell IC?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    42

    Man får intrycket av att du haft visst samröre med Setrab......


    Hur som helst, ang effekten. Har du några synpunkter angående effektiviteten på en vatten IC kontra konvetionell IC?


    MVH Tony
    ...jo, jag har väl det (jobbar som produktionstekniker).

    Tyvär har jag dålig koll på hur stor skillnad det är på de olika varianterna.
    Däremot skulle jag tro att vi hade gjort betydligt fler om dom inte hade varit så dyra att tillverka.

    Och jag kommer inte vara på jobbet på ca 4 månader till, sitter i sandlådan med grabben om dagarna i stället, så jag kan inte kolla upp det åt dig heller.
    9-5 Vector Biopower -05

  12. #32
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Citat Ursprungligen postat av tvingjohan
    Frändeberg, Setrab kan nog inte hjälpa dig. På Setrab tillverkas det bara en vattenkyld laddluftkylare idag och den är välmärkt med tre små bokstäver på ovansidan och leveras direkt till slutkunden som är en Tysk/Amerikansk biltillverkare med en lyxdivision med tre små bokstäver.


    Tony 418, Du har troligen dom enda som finns utanför en Bentley i dag, Setrab leverar inga såna längre.


    Turborulle, Du har/hade nog en av dom få norra halvklotet... vad jag har förstått utan ha det bekräftat gick dessa kylare till Austrailen. Det var i princip en oljekylare liknande den som sitter till automatoljan i 9000 bl a som man drog vatten igenom och körde luften igenom på den vanliga luftsidan.


    Och för att ta diskussionen om effekten så, ja de är effekten man vill åt.

    aj då det va ju synd jag får leta vidare man kan ju tycka att det borde finnas en del att välja på i usa iaf

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    105
    ta kontakt med dessa http://www.svetruck.se/ och fråga om dom säljer reservdel typ ic till en truck.
    Dom som sitter i truckarna (11 litersmaskin) är extremt effektiva har jag märkt på min maskin.
    kallt insug efter många timmars hård körning i sommarvärme
    Stolt medlem i TEAM X-treem Blekinge bilradio Competition group.
    Utför Termlab mätning med justering.PM vid intresse.
    mitt projekt

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    96
    Medlem#
    2335
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Det där med verkningsgraden får du nog ompröva för den ska ju vara klart bättre på en vatten-IC än en vanlig IC.
    Klart bättre....
    Vad är det som avgör hur bra en LLK är?, jo ytan laddluften kommer i kontakt med och vilken temeratur den ytan håller (tryckfallet får ej vara med denna gång).
    På en luftkyld LLK har man ofta BETYDLIGT större yta i jämförelse med det ofta lilla elementet i en vattenkyld.
    Samtidigt använder man ju samma "kylkälla" d.v.s uteluft oavsett vatten eller luft varianten så på den punkten är det ju likvärdigt.

    Samma "kylkälla" men mindre ytkontakt för vatten-luft kylet ger luft-luft övertaget verkningsgradsmässigt.....i min värd iaf

    Sedan kan man ju kanske se fördelar med ett vattenkylt system om man har ett fordon där det inte är praktiskt möjligt att komma i kontakt med fartvind eller där fordornet står mycket stilla och där man har mycket strålningsvärme.
    Exempelvis en industrimotor eller en truckmotor eller varför inte en SAAB som står väldigt mycket i en kö för att köra stripp.

    Edit: missade ett ord...
    Hej, att en luft-vatten kylare är så mkt mindre än en luft-luft beror på att i fallet luft-luft är det "yttersidan" som är begränsadnde map värmeöverföring. Luften dom tar upp värmen transporteras bara tjockleken på llk, därför krävs en större area och därmed blir värmeväxlaren större.

    En annan fördel med vattenkylning är att man får ett trögare system, speciellt under vanlig körning eftersom det är sällan man utnyttjar turbon max.

    Mvh Johan
    SAAB 900 Aero -86
    SAAB 9-5 Aero -04

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    403
    Varför inte kontakta denna ganska stora tillverkaren i Sverige ?
    http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/B0...nboardEVCC.pdf

    Dom har många motorer med varierande storlek på intercoolern.
    Gissar på att dom är ganska dyra som reservdelar,
    brukar vara så om det står "marin" på lådan.
    /Thomas
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Behöver vattenkylda-ic lika mycket luftkylning som vanliga?

    Tänkte eftersom man ofta ser vatten-ic på dragracingbilar som är helt tillslutna i fronten (jo jag vet dom är inte igång så länge och kanske inte alstrar lika mycket värme under dom 8-9 sek som dom kör för fullt men endå)

  17. #37
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av Orrez
    Behöver vattenkylda-ic lika mycket luftkylning som vanliga?

    Tänkte eftersom man ofta ser vatten-ic på dragracingbilar som är helt tillslutna i fronten (jo jag vet dom är inte igång så länge och kanske inte alstrar lika mycket värme under dom 8-9 sek som dom kör för fullt men endå)
    Dragracebilar kör nog oftast med en liten catchtank fylld med is istället för att ha ett kylarelement o fronten.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    42
    Du kan ju kolla om Trendab har nått liggande, dom säljer en del av Setrabs prylar.

    www.trenab.se
    9-5 Vector Biopower -05

  19. #39
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av tvingjohan
    Du kan ju kolla om Trendab har nått liggande, dom säljer en del av Setrabs prylar.

    www.trenab.se
    www.trendab.se

Liknande ämnen

  1. sätta på vattenkyld turbo på en icke vattenkyld
    Av Turbo_Flotte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 18:13
  2. Vart köper jag slang?
    Av Martin999 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 16:19
  3. Vart köper man Kina IC?
    Av niohundra i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 16:01
  4. Vart köper man Klarlack ?
    Av SuperFaCeR i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 02:05
  5. Vart köper ni era däck ?
    Av turbomuumi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-03-15, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •