Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Vattenkyld ic vart köper man det

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 788

    Vattenkyld ic vart köper man det

    förutom motor nord någon som har tips till någon firma eller hemsida

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    141
    Medlem#
    -
    PM:a Anders (Saab900STC).
    Fast kanske hans kommer från Motornord
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=155113

    Mvh Johan

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 621
    Racecooling... PMa om du vill ha nummer...
    Bytte ägare i söndags... Men jensan är riktigt trevlig så det är inga problemas...

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 788
    anders känner jag mycket väl och den icen är speciel bygg till hanns bil men tack för tipset


    har racecooling byt ägare ? det va på tiden....... kan man förvänta sig något mer seriöst denna gången ?`gäller inte nr mm som står på hemsidan längre ?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 621
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    anders känner jag mycket väl och den icen är speciel bygg till hanns bil men tack för tipset


    har racecooling byt ägare ? det va på tiden....... kan man förvänta sig något mer seriöst denna gången ?`gäller inte nr mm som står på hemsidan längre ?
    Tror nog att du kan förvänta dig ganska så fina grejor, jens verkar riktigt duktig.

    Du fick ett pm också med nummer i...

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 139
    www.laminova.se

    Dom är väl ledande på den fronten?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Setrab har kylare, eller i alla fall cellpaket till vatten-IC.

    Jag köpte för länge sedan två cellpaket till Bentley Mulsanne R som de levererar. Jag har dem på hyllan för framtida bruk liksom en klase andra intercoolers.....



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Jag köpte för länge sedan två cellpaket till Bentley Mulsanne R som de levererar. Jag har dem på hyllan för framtida bruk
    Att köra sönder IC:n på två stycken Mulsanne R - det kallar jag mål i livet..


    Annars - finns det argument för att en vatten-IC kan ha fördelar, för våra förhållanden?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Jag köpte för länge sedan två cellpaket till Bentley Mulsanne R som de levererar. Jag har dem på hyllan för framtida bruk
    Att köra sönder IC:n på två stycken Mulsanne R - det kallar jag mål i livet..


    Annars - finns det argument för att en vatten-IC kan ha fördelar, för våra förhållanden?

    /J
    Nja, nu har inga Mulsanner gått sönder utan det är Setrab som levererar dessa IC-celler till Bentley för nybilsproduktionen. Men det fattade du säkert.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 746
    Citat Ursprungligen postat av cedete


    Annars - finns det argument för att en vatten-IC kan ha fördelar, för våra förhållanden?

    /J
    Inte enligt mig, dyrt, krångligt, tungt, större haveririsk och sämre verkningsgrad

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Citat Ursprungligen postat av cedete

    Annars - finns det argument för att en vatten-IC kan ha fördelar, för våra förhållanden?

    /J
    Platsbrist i fronten är väl vanligaste orsaken
    En annan orsak kan vara att man får jämnare insugstemp.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 788
    med tanke på daragrace så är det ju mer elle rmindre optimalt med vatten kyld ic då du har kyl förmågan redan när du står i starten


    ska inte hålla på med is å sådan skit utan en vatten pump och ett vanligt cell paket oxå



    nått sånt här typ


  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 139
    Orsaken till att man använder vattenkyld ic på en bil brukar vara att elementen är små så det går att få inklämd en ic t.ex. strax innan gasspjället. Väldigt tacksamt ifall man kör med kompressor, sparar en massa rördragning, du kan bulta kompressorn nära, nära insuget och får ändå plats med ic:n, sparar massa utrumme och ger ett "cleant" resultat då man är färdig.
    Men på en turboladdad bil med crossflow topp så kan man inte få denna fördel, du måste ändå dra rör så då kan man väl lika bra dra de rören via fronten och genom en normal luft/luft ic.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av cedete


    Annars - finns det argument för att en vatten-IC kan ha fördelar, för våra förhållanden?

    /J
    Inte enligt mig, dyrt, krångligt, tungt, större haveririsk och sämre verkningsgrad

    Det finns nackdelar som för allt annat, men även fördelar.

    Det där med verkningsgraden får du nog ompröva för den ska ju vara klart bättre på en vatten-IC än en vanlig IC.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 788
    kan och kan jag halverar ju rör längden från turbon och icen hammnar ca 20cm från spjälet

  16. #16
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Setrab har kylare, eller i alla fall cellpaket till vatten-IC.
    Setrab och SAAB tog i början på 80-talet fram en vattenkyld IC som monterades i ett antal og900 T8. Laddtrycket ökades från 1,0 bar till 1,2 - 1,3. Fördelen var att den var väldigt lättmonterad, men tyvärr kylde den ganska dåligt. Projektet övergavs senare till förmån för Heuschmidt-IC:n som monterades i vänster hjulhus.

    Genom kontakter på SAAB så blev min bil också försedd med Setrab IC. Efter att ha lyft toppen och slipat av alla kanter samt polerat förbränningsutrymmet, så skruvades laddtrycket upp mot 1,5 bar. Bilen blev "väldigt inspirerande" att köra, "explosiv" är ordet som ligger närmast till hands. Vid servicetillfällena var det nog den mest grundligt provkörda bilen som förekom på SAAB ANA:s specialverkstad. Varje gång jag hämtade bilen så satt det överdragsskydd inte bara på förarstolen, utan även på passagerarstolen och bägge platserna i baksätet.
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 746
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Det där med verkningsgraden får du nog ompröva för den ska ju vara klart bättre på en vatten-IC än en vanlig IC.
    Klart bättre....
    Vad är det som avgör hur bra en LLK är?, jo ytan laddluften kommer i kontakt med och vilken temeratur den ytan håller (tryckfallet får ej vara med denna gång).
    På en luftkyld LLK har man ofta BETYDLIGT större yta i jämförelse med det ofta lilla elementet i en vattenkyld.
    Samtidigt använder man ju samma "kylkälla" d.v.s uteluft oavsett vatten eller luft varianten så på den punkten är det ju likvärdigt.

    Samma "kylkälla" men mindre ytkontakt för vatten-luft kylet ger luft-luft övertaget verkningsgradsmässigt.....i min värd iaf

    Sedan kan man ju kanske se fördelar med ett vattenkylt system om man har ett fordon där det inte är praktiskt möjligt att komma i kontakt med fartvind eller där fordornet står mycket stilla och där man har mycket strålningsvärme.
    Exempelvis en industrimotor eller en truckmotor eller varför inte en SAAB som står väldigt mycket i en kö för att köra stripp.

    Edit: missade ett ord...

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 626
    Men å andra sidan leder vatten, luft är en rätt bra isolator...

    På tal om sådana så ska jag ställa mig och bygga två till veckan, men små lär de inte vara direkt..

    För att förtydliga med ett praktiskt exempel. Värm en alubit så du ej längre kan ta på den, ligga. Värm en till, stoppa den i en mugg vatten?
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Det där med verkningsgraden får du nog ompröva för den ska ju vara klart bättre på en vatten-IC än en vanlig IC.
    Klart bättre....
    Vad är det som avgör hur bra en LLK är?, jo ytan laddluften kommer i kontakt med och vilken temeratur den ytan håller (tryckfallet får ej vara med denna gång).
    På en luftkyld LLK har man ofta BETYDLIGT större yta i jämförelse med det ofta lilla elementet i en vattenkyld.
    Samtidigt använder man ju samma "kylkälla" d.v.s uteluft oavsett vatten eller luft varianten så på den punkten är det ju likvärdigt.

    Samma "kylkälla" men mindre ytkontakt för vatten-luft kylet ger luft-luft övertaget verkningsgradsmässigt.....i min värd iaf

    Sedan kan man ju kanske se fördelar med ett vattenkylt system om man har ett fordon där det inte är praktiskt möjligt att komma i kontakt med fartvind eller där fordornet står mycket stilla och där man har mycket strålningsvärme.
    Exempelvis en industrimotor eller en truckmotor eller varför inte en SAAB som står väldigt mycket i en kö för att köra stripp.

    Edit: missade ett ord...

    Jag tror minsann du får bakläxa på fysiken.....


    Men gör gärna experimentet Airflow tipsade om, det säger ju en del.

    Sen kan du ju fundera på varför en vatten-IC kan vara mindre äne enn vanlig IC och ändå ge lika bra eller bättre kylning om det nu var så att de skulle ha sämre verkningsgrad....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  20. #20
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Men har man separat vatten då? Motorns kylvatten är ju inte så svalt, om än det räcker för att lugna ner rykande aluminium.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. sätta på vattenkyld turbo på en icke vattenkyld
    Av Turbo_Flotte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 18:13
  2. Vart köper man Kina IC?
    Av niohundra i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 16:01
  3. Vart köper man Klarlack ?
    Av SuperFaCeR i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 02:05
  4. Vart köper ni era däck ?
    Av turbomuumi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-03-15, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •