förutom motor nord någon som har tips till någon firma eller hemsida
förutom motor nord någon som har tips till någon firma eller hemsida
PM:a Anders (Saab900STC).
Fast kanske hans kommer från Motornord
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=155113
Mvh Johan
Racecooling... PMa om du vill ha nummer...
Bytte ägare i söndags... Men jensan är riktigt trevlig så det är inga problemas...
anders känner jag mycket väl och den icen är speciel bygg till hanns bil men tack för tipset
har racecooling byt ägare ? det va på tiden....... kan man förvänta sig något mer seriöst denna gången ?`gäller inte nr mm som står på hemsidan längre ?
Tror nog att du kan förvänta dig ganska så fina grejor, jens verkar riktigt duktig.Ursprungligen postat av M frändberg
Du fick ett pm också med nummer i...
www.laminova.se
Dom är väl ledande på den fronten?
"Utan tvivel är man inte klok"
Setrab har kylare, eller i alla fall cellpaket till vatten-IC.
Jag köpte för länge sedan två cellpaket till Bentley Mulsanne R som de levererar. Jag har dem på hyllan för framtida bruk liksom en klase andra intercoolers.....
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero
Att köra sönder IC:n på två stycken Mulsanne R - det kallar jag mål i livet..Ursprungligen postat av Tony 418
Annars - finns det argument för att en vatten-IC kan ha fördelar, för våra förhållanden?
/J
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
Nja, nu har inga Mulsanner gått sönder utan det är Setrab som levererar dessa IC-celler till Bentley för nybilsproduktionen. Men det fattade du säkert.Ursprungligen postat av cedete
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero
Inte enligt mig, dyrt, krångligt, tungt, större haveririsk och sämre verkningsgradUrsprungligen postat av cedete
Platsbrist i fronten är väl vanligaste orsakenUrsprungligen postat av cedete
En annan orsak kan vara att man får jämnare insugstemp.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
med tanke på daragrace så är det ju mer elle rmindre optimalt med vatten kyld ic då du har kyl förmågan redan när du står i starten
ska inte hålla på med is å sådan skit utan en vatten pump och ett vanligt cell paket oxå
nått sånt här typ
Orsaken till att man använder vattenkyld ic på en bil brukar vara att elementen är små så det går att få inklämd en ic t.ex. strax innan gasspjället. Väldigt tacksamt ifall man kör med kompressor, sparar en massa rördragning, du kan bulta kompressorn nära, nära insuget och får ändå plats med ic:n, sparar massa utrumme och ger ett "cleant" resultat då man är färdig.
Men på en turboladdad bil med crossflow topp så kan man inte få denna fördel, du måste ändå dra rör så då kan man väl lika bra dra de rören via fronten och genom en normal luft/luft ic.
"Utan tvivel är man inte klok"
Ursprungligen postat av jonTe
Det finns nackdelar som för allt annat, men även fördelar.
Det där med verkningsgraden får du nog ompröva för den ska ju vara klart bättre på en vatten-IC än en vanlig IC.
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero
kan och kan jag halverar ju rör längden från turbon och icen hammnar ca 20cm från spjälet
Setrab och SAAB tog i början på 80-talet fram en vattenkyld IC som monterades i ett antal og900 T8. Laddtrycket ökades från 1,0 bar till 1,2 - 1,3. Fördelen var att den var väldigt lättmonterad, men tyvärr kylde den ganska dåligt. Projektet övergavs senare till förmån för Heuschmidt-IC:n som monterades i vänster hjulhus.Ursprungligen postat av Tony 418
Genom kontakter på SAAB så blev min bil också försedd med Setrab IC. Efter att ha lyft toppen och slipat av alla kanter samt polerat förbränningsutrymmet, så skruvades laddtrycket upp mot 1,5 bar. Bilen blev "väldigt inspirerande" att köra, "explosiv" är ordet som ligger närmast till hands. Vid servicetillfällena var det nog den mest grundligt provkörda bilen som förekom på SAAB ANA:s specialverkstad. Varje gång jag hämtade bilen så satt det överdragsskydd inte bara på förarstolen, utan även på passagerarstolen och bägge platserna i baksätet.
BMW 328 GT M-sport
Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
https://www.garaget.org/Turborulle
Klart bättre....Ursprungligen postat av Tony 418
Vad är det som avgör hur bra en LLK är?, jo ytan laddluften kommer i kontakt med och vilken temeratur den ytan håller (tryckfallet får ej vara med denna gång).
På en luftkyld LLK har man ofta BETYDLIGT större yta i jämförelse med det ofta lilla elementet i en vattenkyld.
Samtidigt använder man ju samma "kylkälla" d.v.s uteluft oavsett vatten eller luft varianten så på den punkten är det ju likvärdigt.
Samma "kylkälla" men mindre ytkontakt för vatten-luft kylet ger luft-luft övertaget verkningsgradsmässigt.....i min värd iaf
Sedan kan man ju kanske se fördelar med ett vattenkylt system om man har ett fordon där det inte är praktiskt möjligt att komma i kontakt med fartvind eller där fordornet står mycket stilla och där man har mycket strålningsvärme.
Exempelvis en industrimotor eller en truckmotor eller varför inte en SAAB som står väldigt mycket i en kö för att köra stripp.
Edit: missade ett ord...
Men å andra sidan leder vatten, luft är en rätt bra isolator...
På tal om sådana så ska jag ställa mig och bygga två till veckan, men små lär de inte vara direkt..
För att förtydliga med ett praktiskt exempel. Värm en alubit så du ej längre kan ta på den, ligga. Värm en till, stoppa den i en mugg vatten?
9-3 SC Aero M6 -06
Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen
Ursprungligen postat av jonTe
Jag tror minsann du får bakläxa på fysiken.....
Men gör gärna experimentet Airflow tipsade om, det säger ju en del.
Sen kan du ju fundera på varför en vatten-IC kan vara mindre äne enn vanlig IC och ändå ge lika bra eller bättre kylning om det nu var så att de skulle ha sämre verkningsgrad....
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero
Men har man separat vatten då? Motorns kylvatten är ju inte så svalt, om än det räcker för att lugna ner rykande aluminium.
/J
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje