Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Konstigt surrande ljud när man slår ifrån tändning OG9-5 B2x5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    203

    Konstigt surrande ljud när man slår ifrån tändning OG9-5 B2x5

    Har ett skumt ljud som på senare tid dykt upp på min 9-5 Aero -01.

    Vid ett antal tillfällen när jag slår ifrån tändningen på bilen hörs ett ganska dovt ljud från motorn.
    Det händer inte varje gång, utan kanske..tja runt var 5:e gång i snitt.

    Ljudet varar olika länge från gång till gång, från någon sekund till upp mot 15 sekunder som max.
    Det märkliga är att ljudet verkar oftare förekomma om jag kört väldigt snällt, alltså i princip inte låtit turbon jobba alls (inte ens upp till orange markering). Jag har ingen aning om det har samband med körningen men hittils har jag inte vid något tillfälle hört ljudet efter körningar där jag tryckt lite mer på gasen. Sen om det bara är rent sammanträffande eller inte vet jag inte.

    Har försökt lokaliserat ljudet och det kommer från vänstra delen av motorn (sett om du står framför bilen och tittar mot motorn).
    så långt ut till vänster du kan komma, ungefär i höjd med DI-kassetten.

    Var hos saab med den förra veckan, men dels var inte deras "super"-mekaniker tillgänglig då, dels kom givetvis aldrig ljudet när jag var där.

    Någon som har någon idé på vad det kan vara?

    Jag kan tyvärr väldigt lite om bilen och vet inte var saker sitter i motorrummet (någon som har karta med förklaringar?)

    Tacksam för all hjälp jag kan få.

    MVH
    9-5 Aero -01

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Det låter som om det är din expansionventil till AC-systemet som låter. Brukar brumma/råma en liten stund efter man stängt av motorn.

    Sök lite här, så hittar du fler trådar med detta problem.

    Det är av större delen ett "skönhetsfel", och är inget farligt eller akut att åtgärda. Dock är det nog läge att byta ventilen på sikt.

    (OM det nu är detta fel du har...)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    14
    Håller nog med Danjell... Jag har länge haft detsamma (tror jag) ljud på min... lokala Saabmeken påstår att det är ACn som spökar lite och att det inte är så mycket att fästa sig vid.
    9000 2.3 ltt -95

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Vild gissning:
    Det kan inte vara DI-kassetten som "bränner" rent tändstiften som du hör? Det är ett surrande ljud som håller på några sekunder.

    mv

    EDIT: Som 170KJ skriver, kommer vid närmare eftertanke själv inte ihåg om att jag "reagerade" över om min 9-5:a jag hade brände rent tändstiften som T5 gör. Lite osäker där faktiskt.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Vild gissning:
    Det kan inte vara DI-kassetten som "bränner" rent tändstiften som du hör? Det är ett surrande ljud som håller på några sekunder.

    mv
    Det var den första tanken som slog mig också.
    Även om just detta med ljudliga expansionsventiler inte är någon ovanlighet.

    (Själv anger jag helst lägen utifrån bilen normala körriktning, inte var någonstans jag själv står.)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    203
    Tackar för all hjälp.

    Om det är DI-kassetten som bränner rent tändstiften, borde inte ljudet då alltid vara lika lång tid?
    Det diffar väldigt mycket idag, från 0 sekunder till typ 15 sekunder.

    Rengöringen av tändstiften borde väl vid varje tillfälle vara lika länge?

    Ska ta och söka lite på expansionsventilen här och se om jag känner igen mig i beskrivningen.
    9-5 Aero -01

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Vild gissning:
    Det kan inte vara DI-kassetten som "bränner" rent tändstiften som du hör? Det är ett surrande ljud som håller på några sekunder.

    mv
    Det var den första tanken som slog mig också.
    Även om just detta med ljudliga expansionsventiler inte är någon ovanlighet.

    (Själv anger jag helst lägen utifrån bilen normala körriktning, inte var någonstans jag själv står.)
    Fungerar denna renbränning likadant på T7 som på T5?
    När jag tänker efter har jag inte hört detta en enda gång på min 9-5 medans det lät stup i kvarten på min 9000.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Norrlands Metropol
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Vild gissning:
    Det kan inte vara DI-kassetten som "bränner" rent tändstiften som du hör? Det är ett surrande ljud som håller på några sekunder.

    mv

    EDIT: Som 170KJ skriver, kommer vid närmare eftertanke själv inte ihåg om att jag "reagerade" över om min 9-5:a jag hade brände rent tändstiften som T5 gör. Lite osäker där faktiskt.
    Min första tanke med..Di-kasetten som "bränner" av stiften..
    Kan ju va fel dock

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Norrlands Metropol
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Keffooo
    Tackar för all hjälp.

    Om det är DI-kassetten som bränner rent tändstiften, borde inte ljudet då alltid vara lika lång tid?
    Det diffar väldigt mycket idag, från 0 sekunder till typ 15 sekunder.

    Rengöringen av tändstiften borde väl vid varje tillfälle vara lika länge?

    Ska ta och söka lite på expansionsventilen här och se om jag känner igen mig i beskrivningen.
    Vår gamla 9000 hade det där som hobby, ibland lät det ibland inte och olika länge.
    Verkar som vår nyare 9000 också har fått det som hobby. Dock hör jag tydligt (efter att jag fått veta att det var det som lät) att det kommer från DI-kasetten. Låter nästan som ett bi som sitter fast

Liknande ämnen

  1. Konstigt ljud när man slår på tändningen.
    Av Jimmy_72 i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 12:04
  2. Konstigt ljud ifrån motorn, 9-5 2,3t
    Av Sundance Kid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-09, 01:13
  3. [LÖST] Eftermarknadsslutsteg slår ifrån
    Av j-boy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-16, 22:09
  4. Konstigt ljud ifrån motorn när turbon börjar ladda...
    Av Fisherboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-21, 16:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •