Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Ytterligare en produkt som utgått

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737

    Ytterligare en produkt som utgått

    Saab är ju som vi alla vet inte direkt måna om sina gamla kunder och idag märkte jag att även den helt släta plattan man kan sätta över radiohålet utgått.

    JAhapp, bara bli elak då å leta beg.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    198
    Hej!

    Är det inte mysigare med ett sånt där luddigt plånboksfack istället? Har ett liggande bara för att ha.

    MVH jb (Jonas)
    SAAB 9000 cc turbo -88 Kat. Såld.
    Mercedes C220T CDI -98
    Chrysler Sebring Limited convertible -01

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    HAr en hög såna som ligger också men tänkte köpa ett par såna där släta plattor också, en att modifiera å en på hyllan
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    198
    Hej!

    Håller ögonen öppna.
    SAAB 9000 cc turbo -88 Kat. Såld.
    Mercedes C220T CDI -98
    Chrysler Sebring Limited convertible -01

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Tjena Stranna!

    Skulle det inte fungera med ett universal täcklock för din-uttag, det finns hos varje bilstereohandlare? Klart att Saaboriginal är lite mysigare! Och de där fina instrumenthållarna som satt i ett av radiofacken... Ahh!
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Universal räknas inte :o))))
    Ska va saab original, så kan man ha dom liggandes på hyllan i originalkartong å allt :o)
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Universal räknas inte :o))))
    Ska va saab original, så kan man ha dom liggandes på hyllan i originalkartong å allt :o)
    Då är man inte ensam då!
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Nepp
    Fanatism kallas det, idiotism i andra kretsar :o)
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Snart får vi väl starta en stödgrupp här på STCS...
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Jag har flera gånger råkat ut för att även rena förbrukningsartiklar utgått.
    Det är så man kan bli vansinnig. Senast var det inre styrleder till SAAB 99 och 90. Det visade sig vara samma detalj till OG900, men fanns inte till den heller. Det gick inte heller att köpa en hel styrväxel, varken ny eller utbytes till någon av modellerna - INTE ENS TILL EN OG 900-93!!! Lagerkillen försökte trösta mig med att vissa saker utgått till 9000, som fanns fram till -98...
    Kompisen skulle ha ett främre rör till en 900T -80, men det fanns inte heller.
    Jag har jobbat på Mercedes förut, och där var det bara att beställa delar till alla modeller; en bensintank till en 50-talare kom på någon vecka! Det är SUPPORT.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  11. #11
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B
    Lagerkillen försökte trösta mig med att vissa saker utgått till 9000, som fanns fram till -98...
    Kompisen skulle ha ett främre rör till en 900T -80, men det fanns inte heller.
    Jag har jobbat på Mercedes förut, och där var det bara att beställa delar till alla modeller; en bensintank till en 50-talare kom på någon vecka! Det är SUPPORT.
    Generande Motors yankees GO HOME! tror jag att det beror på..

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B
    Lagerkillen försökte trösta mig med att vissa saker utgått till 9000, som fanns fram till -98...
    Kompisen skulle ha ett främre rör till en 900T -80, men det fanns inte heller.
    Jag har jobbat på Mercedes förut, och där var det bara att beställa delar till alla modeller; en bensintank till en 50-talare kom på någon vecka! Det är SUPPORT.
    Generande Motors yankees GO HOME! tror jag att det beror på..

    /jn
    Men att hitta nånting till en cheva från 40-talet går nog helt utmärkt!

  13. #13
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Citat Ursprungligen postat av rabies
    Men att hitta nånting till en cheva från 40-talet går nog helt utmärkt!
    Njaa kanske inte så bra. Om jag minns rätt har (hade?) USA en 30-årsregel från myndighetshåll på reservdelar. Men det är riktigt att till "egna" varumärken är tillgången på delar säkert annorlunda.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 088
    har ni kollad med saabåterförsäljaren i Skänninge utanför linköping??

    var där och handlade lite delar, verkade ha ett bra lager även på en del lite äldre delar??

    Rapportera resultat!!!1
    Mats Fhinn/3499/

  15. #15
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Bara för o se vad ni tycker är rimligt..

    - Hur länge anser ni att ett bilföretag skall hålla reserv/slitdelar då?
    - Och tillbehör (typ täcklock) hur läng skall de finnas kvar??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arvidsjaur, Alingsås
    Inlägg
    459
    Kompisen skulle köpa kolvclips till en 9000 2.3T -97. Först fick han svaret att dom bara sålt fyra stycken sådana dom senaste åren(och det va till en annan kompis) sen fick han veta att dom utgått. Hur fan ska man kunna renovera en motor om inte kolvclipsen går att köpa(jag vet att det finns på andra biltilbehörfirmor men man vill ju köpa på saab).

    Hade för mej att det fanns någon regel på 20 år men den har säkert rationaliserats bort.

    Just in time ska det ju heta, får inte finnas delar på lager, det kostar pengar. Så här ska det gå till om man till exempel vill ha en kolv, man ringer till saab , reservdelsgubben ropar till en dator som skickar en bestälning, en annan gubbe får upp ett medelande på sin dator och börjar värma på aluminiumet och startar tillverkningsprocesen. Utveklingen går framåt och snart får man prata med en tillverkningsmaskinen direkt när man ska beställa delar

    Tycker att dom ska hålla ALLA delar i minst 15 år och sedan plocka bort sånt som kanske inte är så viktigt.
    900i 16V 88b.
    CR 125 -03. CR 500 -02. 900i -88.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    185
    Tycker att det borde vara självklart att hålla på grejjer till bilar som fortfanade används.
    Det rullar som sagt många og 900 och även en och annan 99 också!
    Och så länge bilarna används så måste ju rimligtvis delar finnas att tillgå.
    Dock har jag aldrig haft några problem med saab när jag har beställt delar till min 99:a från -76.

    Men om det är så att dom väljer att inte sälja några delar alls, ens inte genom beställning, så tycker jag att vi ska vara på dom lite...

    Mvh Chang

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 143
    Stranna!
    RING SDCC docm fick ju ta över hela saabs lager med utgångna produkter. Kanske kan ha ngt. till dig där?

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    846
    Citat Ursprungligen postat av Chang
    Tycker att det borde vara självklart att hålla på grejjer till bilar som fortfanade används.
    Mvh Chang
    Hmm, det finns ju bilar som är hur gamla som helst som fortfarande används, nä jag tycker att 10-15 år är nog lagom, sedan kan det släppas ut till tillbehörskedjorna etc, lager kostar fruktansvärt med pengar så om saab ska ligga på lager för minsta plastbit så kommer nog inte många ha råd att köpa en ny bil pga att de måste ta lagerkostnaden även på nya bilar.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Vad jag vet finns det ett generellt lagkrav där tillverkaren ansvarar för att produkten kan hållas vid liv i tio år, men även detta struntar SAAB i. Vad skall man göra om t ex hunden tuggat i sig halva dörrklädseln på en udda modell som Griffin. Plastic padding? Sätta en masonitskiva? Eller om gummilister till bakrutorna för 900 2D sedan utgår? osv osv...
    Detta förutom rena slitdelar...
    SAAB har blivit ett historielöst märke. Utan sådana trendsetters som 99CC, 99 Turbon, OG900 cab mm, så hade märket varit borta för länge sen. Att se till att dessa bilar hålls i trafik borde nästan vara en hederssak.

    Mercedes står (än så länge) bakom sina bilar, och ser till att de kan hållas i komplett originalskick år efter år. (Tyvärr har dock deras bilar blivit allt sämre sen mitten på 90-talet.)

    Dessutom vill väl SAAB (mfl) att de enkla, rejäla och bra bilarna från 80- och 90-talet skall ersättas med "moderna" elektronikfordon, där man till slut skrotar bilen för att ett elektronikfel kostar 25000 kr att laga...
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

Liknande ämnen

  1. Ice blue utgått?
    Av Alex9-3 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 00:07
  2. mr cap 2 komponent produkt
    Av dr.phil i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-02, 05:10
  3. Produkt fråga Kam och balansaxelkedja
    Av saab_speed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-04, 22:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •