Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: tanka 95oktan till trim??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    12

    tanka 95oktan till trim??

    sugen på ett steg 2trim till min 9-5 2.3
    men kan jag använda mig av 95o efter trimmet??
    samma +hk med 95o??

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 870

    Re: tanka 95oktan till trim??

    Citat Ursprungligen postat av Neelo
    sugen på ett steg 2trim till min 9-5 2.3
    men kan jag använda mig av 95o efter trimmet??
    samma +hk med 95o??
    Du kommer att få kraften nedställd ifall du kör på 95oktan varma dagar. En bra regeler är att man kör 98 med sommardäck på och 95 med vinterdäcken.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Hammarby Sjöstad
    Inlägg
    331
    Saab 9-3 SC 2.0T Vector
    2007 - svart - automat - original

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 635
    för transport kortare sträckor till mack där det finns 98 oktan så är det inga problem, men man får ju köra därefter också...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    454
    Jag har kört med 98oktan hela tiden & tänker inte byta bara för att spara 30öre/litern.
    Kör man turbo så tankar man 98oktan om man tycker om sin bil.
    Det är min åsikt iaf.

    //GG
    " Man e ju turboberoende"#4779
    9-5 Aero

  6. #6
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 565
    Medlem#
    4936
    Är det skadligt för motorn att köra på 95 när rekomenderat är 98 oktan?
    Eller innebär det enbart en effektförsämring.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 804
    Hej !

    På vissa trimmade är det garanterat skadligt eftersom bl.a. knackregleringen är lite "på sniskan".
    I övrigt är det inte önskvärt att köra på bränsle med för lågt oktantal i förhållande till behovet. Knackregleringen backar tändningen o fetar upp bränsle i första hand, (överdriven)uppfetningen är inte bra ur flera synvinklar.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Hemförsäkring till hus, vad tänka på?
    Av -Rickard- i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-25, 23:22
  2. Ersätta en T8 -89 till en T16 -91 vad behöver man tänka på?
    Av jrswe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-01-30, 22:06
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 13:49
  4. Köpa begagnad trim-box till 9-5 2,3t 170hk M99,vad tänka på?
    Av 9-5-Staffan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 23:31
  5. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-06-16, 00:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •