Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Startspärr ?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Startspärr ?

    Hur tar man reda på om man har startspärr eller inte ?
    Jag kunde iaf inte starta bilen medans larmet gick.
    (larmdosans batteri hade dött, så gick in i bilen med nyckel)
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259
    Finns säkert bättre än: lås upp bilen, kör en sväng, stanna o drar ur nyckeln, vänta en stund, kan du inte starta bilen utan att lås/larma på/av så har du startspärr.

    Går även bra att bara låsa upp/larma av bilen, vänta en stund, kan du inte starta då så har du startspärr.
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Nja, inte nödvänditvis samma sak i en -95:a som i en -98:a va?:

    Citat Ursprungligen postat av [url=http://www.stcs.nu/faq/turbofaq.html
    Den gamla FAQ:n[/url]]10.9 Kan någon reda ut begreppen kring VSS, den elektroniska startspärren?
    900: -94
    Löpande infördes ett nyckelstyrt stöldlarm som hade en sk. "tre-krets brytning" vilket innebär att tre vitala spänningar bryts. INGEN programmering av skumma koder krävs vid byte av motorstyrdonet (bara att byta och köra)! Funktionsmässigt är detta i princip samma sak som många eftermarknadslarm erbjuder.

    900: 95-
    Detta år infördes ett fjärrstyrt stöldlarm som också hade en sk. "tre-krets brytning". Ingen programmering av skumma koder krävs vid byte av motorstyrdonet (bara att byta och köra)!

    900: 96-
    Detta år infördes fjärrstyrt stöldlarm med VSS. Detta innebär att motorstyrdonet måste ha "OK" från stöldlarmet för att tillåtas starta. Detta kan även kallas "elektronisk startspärr" eller "immobilizer". Om man byter motorstyrdon på en sådan här bil så måste man ha en ISAT eller TECH2 för att programmera immobiliserings-funktionen, bilen startar inte annars ! Har man ett motorstyrdon utan "immo" så kommer bilen att starta (självklart)! Någon tre-kretsbrytning finns INTE. Detta system fanns sedan hela 900 tiden ut.

    Att vissa trimmstyrdon saknar detta är inte så bra. Försäkringsbolaget gillar inte att du betalar premie för en bil MED immobilizerfunktion trots att bilen saknar detta.

    9-3: 98½-
    Samtliga bilar har elektronisk startspärr, VSS, och detta oavsett om de har stöldlarm eller inte! Detta är även oberoende av motorstyrsystem (T5, T7, M2.10.3, EDC15...). Stöldlarm (även kallat larm) är något helt annan än elektronisk startspärr (immobilisering). Om man byter motorstyrdon på en sådan här bil så måste man ha en TECH2 (ISAT funkar inte på 9-3 samt 9-5 !) för att programmera immobiliserings-funktionen, bilen startar inte annars! Har man ett motorstyrdon utan "immo" så kommer bilen att starta! Detta innebär att om man har ett "gammalt" 900 styrdon utan VSS, så kommer bilen att starta, utan att man har använt någon TECH2 för "immo" programmering.

    9-5: 98-
    Samtliga bilar har elektronisk startspärr, VSS, detta oavsett om de har stöldlarm eller inte. Om man byter motorstyrdon på en sådan här bil så måste man ha en TECH2 för att programmera immobiliserings-funktionen, bilen startar inte annars!

    9000: 94-
    Samma som 900 -94.

    9000: 95-
    Samma som 900 -95.

    9000: 96-98
    Samma som 900 96-98.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-21 klockan 20:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4

    Re: Startspärr ?

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Hur tar man reda på om man har startspärr eller inte ?
    Jag kunde iaf inte starta bilen medans larmet gick.
    (larmdosans batteri hade dött, så gick in i bilen med nyckel)
    japp det är den säkraste och enklaste metoden för att testa om man har startspärr, och i ditt fall när bilen inte startade när larmet gick så har du startspärr

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Startspärr ?

    Okej, för larmet tjöt som sagt när jag öppnade dörrarna o sen satte mig i bilen o hoppades på att det skulle sluta tjuta när jag stoppade in nyckeln o vred om men den fortsatte bara blinka o tjuta.
    Har nämnligen en Steg3box på posten väntandes, tror det var utan startspärr. Fast han hade haft den på en 96a aero så borde väl passa min?
    Vad händer om man byter box o skiten inte funkar, måste man låsa upp bilen på en verkstad då eller hur funkar det ?


    "900: 95-
    Detta år infördes ett fjärrstyrt stöldlarm som också hade en sk. "tre-krets brytning". Ingen programmering av skumma koder krävs vid byte av motorstyrdonet (bara att byta och köra)! "

    = att det är lugnt att bara stoppa i min trimbox o köra ? då min är en 95a

    Motorstyrdonet är väl boxen, den man byter ut i ett steg 3 ?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-21 klockan 20:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314
    Citat Ursprungligen postat av synthetic
    Finns säkert bättre än: lås upp bilen, kör en sväng, stanna o drar ur nyckeln, vänta en stund, kan du inte starta bilen utan att lås/larma på/av så har du startspärr.

    Går även bra att bara låsa upp/larma av bilen, vänta en stund, kan du inte starta då så har du startspärr.
    vadå låta bilen bara stå orörd ett tag o sedan försöka starta den ? eller vad menar du ?
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259
    På min är det minst 3 olika tider innan startspärren går in automatiskt (ja 9000 -98, skiljer sig från -95 enl föregående inlägg).

    Kommer jag till bilen och låser upp, börjar packa in saker och det tar en stund så går startspärren in och jag måste låsa/låsa upp för att kunna starta, verkar vara runt 2-3 min.

    Har jag kört och stannat bilen finns 2 fall:
    Fall1: jag låter nyckeln sitta kvar, verkar vara en timer på x minuter
    Fall2: jag drar ur nyckeln o sitter kvar, timer efter 30sek (?). Grymt kort tid iaf.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-21 klockan 20:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    De räcker att ha dörren öppen och låsa upp så ska VSS inaktiveras.
    Men hur de är på dom olika modellerna vet jag inte men en box utan VSS funkar i en bil med VSS.
    Men en box med VSS funkar inte i en bil utan VSS.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  9. #9
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Hmm.. Ja har nog fan ingen startspärr på min 9-5a Har hänt många ggr att ja vart tvungen till att öppna med nyckeln när ja ska in i bilen och då har ju larmet gått igång men det sluta tjuta och blinka så fort ja sätter i nycklen och vrider om.
    Plus att ja har haft bilen olåst länge säkert minst en timme vid många tillfällen och då behöver ja inte larma och avlarma innan ja ska starta bilen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Startspärr ?

    Larma och avlarma gäller bara senare modeller av 9000, alla 9-5 har startspärr och den har inget med lås/upplåsning att göra, spärren hävs automatiskt när nyckeln sätts i låset.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Motala
    Inlägg
    109
    Medlem#
    7397

    Re: Startspärr ?

    När man chippar en box kan man välja om man vill ha kvar startspärren eller inte, och de flesta tar nog bort den som jag fattat, har en polare som chippar själv.
    Det där med start spärren är om du låser upp bilen och inte starta på 30 sekunder eller hur lång tid det är nu så måste du "larma av igen" så är det bara att starta.
    Men på min 9000 har jag startspärr när larmet är igång bara, jag kan lås upp bilen och gå och sova en timme eller två och sen starta.
    Bara när larmet är aktiverat jag inte kan starta. Så beror på lite vad man har för larma och skit.

    Men på 900ng så är det starta spärr från 96 och uppåt
    Saab 9000 CDE Limited 2,3T 250hk -93
    http://www.garaget.org/?car=84226

  12. #12

    Re: Startspärr ?

    aha. det kan förklara mina problem med o starta en avställd 9000 som står här på gården. fick inte igång fanskapet när den skulle in i garaget. sen blev den sur i stället

Liknande ämnen

  1. Startspärr OG9-3 -99
    Av Rikardm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-24, 14:59
  2. Har jag startspärr på min ng 900 -96
    Av crille900t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 20:13
  3. startspärr
    Av Tobben86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 00:04
  4. startspärr box vs. icke startspärr bil
    Av Emyl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 17:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •