Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 47 av 47

Ämne: X-grenrör VS orginal 9000. Bromspapper.

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av stefffe
    Så anledningen till att det bromsas högre effekter i 9000 med original grenrör lär vara att de får plats med större snurra under huven på originalet?
    Ja, självklart är det så. På en 9000 får man plats med ett GTBB30/GT3071R och ett bra inlopp, på en NG900/9-3/9-5 får man som allra mest plats med ett GT2871R och ett 2,5" ditknökat inlopp...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  2. #42
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Men har inte 900/9-3/9-5 grenrören ett otroligt klent utlopp eller? Det lilla hålet ut från grenröret är ju rätt rejält mindre än inloppet på en större turbo med T25-fläns. Jag tycker det borde vara en rejäl strypning av avgasflödet?

    Kollar man T3-grenrör till 9000 så är utloppet en hel del större.


    Själv kör jag originalgrenrör som är lite försiktigt portat vid utloppet. Det vore intressant att se hur långt man kan ta den sortens grenrör. Jag har inga begränsningar kvar för inloppsrör osv då AC är borta.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  3. #43
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    [quoteeter G]
    Citat Ursprungligen postat av "M.L":2s1mvhmp
    Hursom, har den där SAAB:en som var först i inlägget mapats om med extraktorör, effekt??
    Det här är den engelska SAAB:en du talar om. Efter detta test har den mappats om. Om jag inte är helt ute och cyklar vill jag minnas att effekten slutade på 485 eller 495bhp.

    Anledningen till att jag la ut denna bromsning är inte att visa hur bra grenrören är. Snarare att se vart gränsen går. Och när det verkligen är värt att byta till ett riktigt grenrör. Nu är det som sagt ingen hörsägen längre. Med detta som mall är det även lättare att speca turbo. Som jag skrev tidigare finner jag ingen anledning att elda på med en GT3071/3076R på ett orginal grenrör. För att nyttja en sådan turbo fullt ut krävs det x-rör och mappning.

    Bromsningen är helt opartiskt utförd av ej svensk tuner. Därför tar jag dessa siffror som helt pålitliga.

    Mvh Peter G[/quote:2s1mvhmp]


    Jag ska elda lite för kråkorna.. har ju fått för mig att jag inte ska trimma bilen mer så om jag använder orginal grenrör så stoppar det hehe
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  4. #44
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Jag har för mig att den inte satte några bra tider precis.
    Ändå är det världen bästa trimfirma som har mappat och byggt den bilen.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  5. #45
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av Peter G


    Bromsningen är helt opartiskt utförd av ej svensk tuner. Därför tar jag dessa siffror som helt pålitliga.

    Mvh Peter G
    Angående bromsningen så skulle jag säga nästan tvärt om.
    Jag litar till 100% mer på om Maptun skulle ha bromsat den än detta.
    Jag har en kund som bromsade en 9-5 2.0t gt28bb aut i kinaland.
    Den gav 380hk och 550Nm på ena bromstället och 250hk och 380Nm på andra

    Bromsningarna gjordes under samma vecka.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  6. #46
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Citat Ursprungligen postat av Peter G


    Bromsningen är helt opartiskt utförd av ej svensk tuner. Därför tar jag dessa siffror som helt pålitliga.

    Mvh Peter G
    Angående bromsningen så skulle jag säga nästan tvärt om.
    Jag litar till 100% mer på om Maptun skulle ha bromsat den än detta.
    Jag har en kund som bromsade en 9-5 2.0t gt28bb aut i kinaland.
    Den gav 380hk och 550Nm på ena bromstället och 250hk och 380Nm på andra

    Bromsningarna gjordes under samma vecka.

    Mvh Sasse
    Perfekt, då har man betalat kanske ett par tusen för bromsningar och vet sedan mindre hur mkt effekt den ligger på än innan man bromsade den . Då kan man faktiskt göra en bättre "mätning" genom att klocka accelerationen och göra jämförelser.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #47
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Perfekt, då har man betalat kanske ett par tusen för bromsningar och vet sedan mindre hur mkt effekt den ligger på än innan man bromsade den . Då kan man faktiskt göra en bättre "mätning" genom att klocka accelerationen och göra jämförelser.
    Precis.

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

Liknande ämnen

  1. Orginal grenrör 400hk?
    Av jberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 15:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •