Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: effekt og900 T16?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289

    effekt og900 T16?

    när jag ändå har nere bilen för svetsning och diverse grejer tänkte jag piffa upp motorn med lite nytt godis till nästa år , eftersom denna är i bra skick och är nyrenoverad sen 300 mil tillbaka

    undrar då vad man kan få ut i hk antal ur motorn med följande saker utan att sätta på 2,3 topp och 2.1 insuget?

    td04 19T
    gröna ev röda spridare
    hel aluminum Intercooler (kina IC)
    grövre tryckrör
    batteriböjen- 3" avgas utan kat
    3 BTR
    Öppet filter med större sugrör
    större avlasningsventil
    Bränslechip och moddad APC efter turbo bytet
    portat grenrör och insug
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  2. #2
    Ja d beror väl på va du laddar

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Portat grenrör duger inte ifall du vill dra nytta av ett 19T:s kapacitet på en OG900. Antingen sätter du ribban lägre och kör på max ett 16T (ett 15T#5 blir ganska bra med en adapter. Det är relativt billiga snurror på annonser, och jag vet en som kör sådant på en 99 turbo), eller så siktar du in dig på extraktor och kan exempelvis köra med det tänkte agget. Fast ska du upp i så hög effekt måste du bröta på med mkt vrid också, och då gäller det att ha en rejält uppgraderad 4-petad låda.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077
    förstår inte varför i hela världen du inte vill ha 2.3 topp samt 2.1 insug? kan ju inte ha med pengar att göra då din setup i övrigt kostar en slant.


    tänk om tänk rätt

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    trådkskaparen kommer nog montera 2,3topp och 2,1 insug men kanske inte just nu. står iaf under projektplaner på garaget.

    vad det gäller 19T och original grenrör så finns det inga fast siffror på vad de klarar av. Finns däremot sådana som kört med 350hästar och original T3 grenrör utan EGR klacken då vilket portningen kanske gick ut på? Att sedan ha ett större avgashus för att få laddtrycket senare spar ju även det på lådan så att byta till mindre agg är ju rätt korkat.

    Däremot är nog lucas ett större problem. Svårt att få det bra med spridare och enklast är att installera MegaSquirt för 2500kr eller något annat eftermarknadsprut. Där kan man dessutom momentbegränsa så vridet aldrig blir över 350Nm vilket en fräsch 5vxl låda med stålhylsa kan klara. 350Nm vid 7023varv är 350hästar så målen klaras ändå.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    trådkskaparen kommer nog montera 2,3topp och 2,1 insug men kanske inte just nu. står iaf under projektplaner på garaget.

    vad det gäller 19T och original grenrör så finns det inga fast siffror på vad de klarar av. Finns däremot sådana som kört med 350hästar och original T3 grenrör utan EGR klacken då vilket portningen kanske gick ut på? Att sedan ha ett större avgashus för att få laddtrycket senare spar ju även det på lådan så att byta till mindre agg är ju rätt korkat.

    Däremot är nog lucas ett större problem. Svårt att få det bra med spridare och enklast är att installera MegaSquirt för 2500kr eller något annat eftermarknadsprut. Där kan man dessutom momentbegränsa så vridet aldrig blir över 350Nm vilket en fräsch 5vxl låda med stålhylsa kan klara. 350Nm vid 7023varv är 350hästar så målen klaras ändå.
    det stämmer bra att det kommer på förr eller senare har bara inte tillgång till bra garage , så jag vill inte få in skit i motorn

    det var min tanke att turbon skulle spara mer på lådan samtidigt som den skulle ge mer kraft än nuvarande Te04 12 gör , men hur mycket mer skulle en sån snurra göra med anpassade spridare utan att tokladda sönder motorn , utan istället ladda mer normalt , säg 1,2Bar

    så större spridare och BTR är inte att föredra i första taget?
    vad får jag tag på ett MegaSquirt för 2500:-?
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    Dennis heter T16 på detta forum kan allt man behöver veta för att fixa MegaSquirt på en T16. Hade jag haft bra garage hade jag inte funderat en sekund på MS. men det kommer ju vara lite strul i början så klart.

    Lådan gick sönder rätt omgående för min kompis med exakt den setupen du skriver överst. Vad som krascha lådan vet man aldrig men det var inget tokspinnande iaf är då säkert. 19T är en perfekt snurra till din motor och du har gjort ett utmärkt val där. Volvo blå-gröna spridare är ett bra steg i början innan du fått i MS ifall du väljer det. Oslagbar körbarhet med enormt drag.

    MS och gröna spridare kommer ta dig över 300hästar, 2,3topp + 2,1 insug kommer erbjuda dig lägre laddtryck för samma effekt med det bättre flödet. Vad som är viktigt då du får rätt bra mottryck i grenröret är att ha kammar med så lite överlapp som möjligt för att unvika intern EGR, insugskammar att rekommendera alltså. Men prata med Mats han har alltid bra alternativ och är trevlig att ha o göra med. Vill du längre börjar vägen bli snårig och full av bakslag.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Hej!

    Mixtra inte med orginal sprut/chip och tändning, skaffa MS!

    Bilen går bättre, mer effekt, drar mindre soppa. Finns inga nackdelar.

    Kör själv med MS , 18T, 2,3 topp , 2,1 insug, "värsta" orginalkammarna, dubbla 9000IC , 2,5 tryckrör, grönisar.

    Nu har jag orginal grenrör och EGR-klacken kvar. Funkar perfekt här, men blir extraktor rör snart. Laddar 1,4-1,5 vilket är max för APC, Inget spik.

    Så skaffa MS och gör dig en stor förtjänst. Det är väldigt simpelt att koppla in om man är "normalskillad" mek. Mappningen sker med bärbar dator, och du kan få "grund" mappningsfilerna av mig så har du en bra start.

    Men varför i hela friden ska du ha större avlastningsventil? orginal funkar ju perfekt? eller du är ute efter psssyyy ?

    Mvh Niklasson

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682
    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    Hej!

    Mixtra inte med orginal sprut/chip och tändning, skaffa MS!

    Bilen går bättre, mer effekt, drar mindre soppa. Finns inga nackdelar.

    Kör själv med MS , 18T, 2,3 topp , 2,1 insug, "värsta" orginalkammarna, dubbla 9000IC , 2,5 tryckrör, grönisar.

    Nu har jag orginal grenrör och EGR-klacken kvar. Funkar perfekt här, men blir extraktor rör snart. Laddar 1,4-1,5 vilket är max för APC, Inget spik.

    Så skaffa MS och gör dig en stor förtjänst. Det är väldigt simpelt att koppla in om man är "normalskillad" mek. Mappningen sker med bärbar dator, och du kan få "grund" mappningsfilerna av mig så har du en bra start.

    Men varför i hela friden ska du ha större avlastningsventil? orginal funkar ju perfekt? eller du är ute efter psssyyy ?

    Mvh Niklasson
    Det verkar som jag har spräckt min Bilen vill inte ladda och innan den dog så fladdra den vid 1,5-1,6 bar. Är inte hundra på att så är fallet, ska testa i helgen. Beställer i vilket fall som helst en Forge.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289
    ska kolla upp angående sprutet , det låter VÄLDIGT intressant i alla fall

    hur mycket kan en 9000 aero IC räcka när man skall börja trimma?

    angående avlasningsventilen så låter det som den slår igenom nu redan med original prylar och 1.1 i laddtryck
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    9000 IC kan i bästa fall ta dig till 300hästar med max 1,5bars laddtryck, sen flyger gavlarna. men då skiner verkligen solen på din bil ifall den klarar 300hästar
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

Liknande ämnen

  1. Lite mer effekt?, og900 T16
    Av Timez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 21:26
  2. Effekt i min og900?
    Av Keezo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 14:48
  3. Max effekt OG900 med Lucas?
    Av Turbovin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 14:06
  4. Effekt i bilen? og900
    Av Timez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 17:42
  5. Mer effekt og900
    Av Timez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 20:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •