Hej!
Vi satt på jobbet igår och snackade lite om SAAB och deras 2taktare.
Är det SAAB själva som gjort dom 2&3 cylindriga motorerna?
/Jonas
Hej!
Vi satt på jobbet igår och snackade lite om SAAB och deras 2taktare.
Är det SAAB själva som gjort dom 2&3 cylindriga motorerna?
/Jonas
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
Jajamen. De gjöt ju inte blocken själva. Men all bearbetning till färdig motor gjorde de själva.
9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)
i sonetten bytte de bort 2 taktaren för en några hästar starkare FORD motor, vilket förfall
Saablös.
BMW 335iA Coupé DKG
De första saab 92 hade DKW motorer om jag minns rätt
SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97
Tjae under semestern -66 (eller var det -65?) så rullades massor med färdiga tvåtaktare tillbaka in på fabriken där den tre cylindriga tvåtaktarn revs ut för att stoppa i en Ford V-4 istället. Var det så ruskit måntro? I övrigt en riktigt intressant historia att läsa om hur Saab blev med Ford motor och hur detta arbete forskred i princip bakom ryggen på fabriksledningenen. En motor som sedan följde med ända fram till V-4´ans nerläggning.. hmm var det 1980??Ursprungligen postat av Lotus
då minns du fel men de använde DKW motorer för utprovning innan de färdigställt sina egna. I serieproducerade bilar fanns de aldrig.Ursprungligen postat av 99t16blå
Ännu mer lustigt, eller spännande är ju att den V4 som landade i SAAB från början var tänkt som en sportbilsmotor. Den var nämligen ritad i USA och satt i den första Ford Mustangen som tyvärr aldrig kom i serieproduktion.
Det handlar alltså om motorn i den lilla tvåsitsiga öppna prototypen av Ford Musdtang, vilken hade en V4 mittmotor. Men då detta projekt lades ned så hamnade den lilla nyutvecklade V4:an i ett mörkt hörn i flera år. Tills end dag Ford Europa behövde en motor till sin nya Taunus tror jag det var, då kom man ju ihåg den där V4:an som stod och samlade damm.
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero
V4 slutade tillverkas våren 1980, om jag minns rätt var det Mars 1980. På slutet (79 och 80?) tillverkades den bara i Finland av Valmet.Ursprungligen postat av Hotrodder
Men jag tvivlar på att man byggde om redan producerade tvåtaktare under semestern -66 (om man nu inte stoppade in dem med avsikt att byta senare), eftersom tvåtaktaren hade helt motorrumsgolv medan V4 var öppen neråt där oljetråget tittade ut. -67 och -68 kunde man köpa Saab 95 och 96 med både tvåtakt och V4, men tvåtakten sålde väldigt dåligt.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Stort tack för alla givande inlägg!!
Kul med lite SAAB historia.
/Jonas
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
Stod nyss på bibblan och bläddrade i en bok som jag redan glömt namnet på ("Svenska bilar genom 100 år"?) där det angavs att prototyperna utrustades med DKW-motorer och även andra komponenter därifrån.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
jo de byggde om osålda bilar, kännarna brukar kunna se det på emblemplaceringen på skärmen och sen är visst ena hålet för avgasröret ganska fult uppskuret i golvet så visst finns det fabrikskonverterade bilar.Ursprungligen postat av Långmilare
saab kollade väldigt mycket på DKW motorerna innan dom konstruerade den 2 cylindriga 2 taktaren som va bättre en dkws. Men sen förbättrades motorerna efter hand och även effekten. Lite kul är ju att en sonett som bara bygdes i 6 exemplar hade en 4 växlad låda kom upp i 200 km/h med en 3 cylindrig 2 taktare. De tycker jag är inponerande!
MVH
F
Njae.. e ganska så säker på att jag har rätt angående fabrikskonvertering av färdiga två-taktare. Svåger har en bok.. Saab´s historia tror jag den heter där det är ett långt stycke just om detta med uppdatering på 96´an. Det var tydligen ett kompakt motstånd från fabriksledningen att ersätta två-takts motorn eftersom Saab sålt bra med bilar sedan starten med modell 92Ursprungligen postat av Långmilare
Väldigt få visste om att två-taktarn skulle erättas med en modernare motor. Minns inte namnet på motoringenjören (Gillbrant kanske) men hur som helst höll han + några till ute i ett typ kallföråd på fabriksområdet och testade olika motorer i 96´or. Vilket innebar att produktionslinan gick som vanligt istället för att succesivt ställa om som man gör inför en produktuppdatering/modellskifte. Detta gjorde det givetvis fanns ett stort överskott med två-taktare inför relaesen men...
Tydligen blev fabriksmontörerna så possitivt överaskade av att två-taktaren skulle ersättas av en modern fyrtaktare så många stannade kvar på sin semester för att konvertera om redan färdiga bilar. Vet att V-4´an och två-taktarn såldes paralellt ett tag men hur länge kommer jag ej ihåg.
Edit:
Hmm du ser.. det finns fler som har kollUrsprungligen postat av StefanM
Tror att detta står beskrivet i boken "The Spirit of SAAB" av Rolf Bleeker (ISBN 3-7205-1700-4) men eftersom hela den boken är skriven på ett lite putslustigt sätt känns det som att det likaväl kan vara en skröna.
Ska se om jag orkar igenom hela boken senare ikväll.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
ifall verkligen heten är putslustigt måste ju även boken bli putslustigt
Saablös.
BMW 335iA Coupé DKG
Sista 2-taktaren såldes nån gång 1968, men det exet byggdes -67 om ja minns rätt. Min 66;a gjorde 182kmh med V4-låda. Mätt på bana. Fast efer två smälta toppar o en krökt vevaxel åkte det en mer standardmässig spis i som bara hade portade kanaler. Och ny hastighetsmätare, för nålen trilla av en gång i "över 160". Konverterad med 67;ans servofria skivbromsar fram.
9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)
Det är helt rätt att man byggde om till V4 motor. Vad man däremot inte gjorde var att byta framfjädrar. Detta kunde tydligt ses, då bilarna hängde med nosen.
9-5 TiD4 Vector 2010