Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Vem tillverkade motorn i SAAB 92

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 333

    Vem tillverkade motorn i SAAB 92

    Hej!
    Vi satt på jobbet igår och snackade lite om SAAB och deras 2taktare.
    Är det SAAB själva som gjort dom 2&3 cylindriga motorerna?
    /Jonas

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 180
    Jajamen. De gjöt ju inte blocken själva. Men all bearbetning till färdig motor gjorde de själva.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    698
    i sonetten bytte de bort 2 taktaren för en några hästar starkare FORD motor, vilket förfall
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315
    De första saab 92 hade DKW motorer om jag minns rätt
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 310
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    i sonetten bytte de bort 2 taktaren för en några hästar starkare FORD motor, vilket förfall
    Tjae under semestern -66 (eller var det -65?) så rullades massor med färdiga tvåtaktare tillbaka in på fabriken där den tre cylindriga tvåtaktarn revs ut för att stoppa i en Ford V-4 istället. Var det så ruskit måntro? I övrigt en riktigt intressant historia att läsa om hur Saab blev med Ford motor och hur detta arbete forskred i princip bakom ryggen på fabriksledningenen. En motor som sedan följde med ända fram till V-4´ans nerläggning.. hmm var det 1980??
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 896
    Citat Ursprungligen postat av 99t16blå
    De första saab 92 hade DKW motorer om jag minns rätt
    då minns du fel men de använde DKW motorer för utprovning innan de färdigställt sina egna. I serieproducerade bilar fanns de aldrig.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 513
    Ännu mer lustigt, eller spännande är ju att den V4 som landade i SAAB från början var tänkt som en sportbilsmotor. Den var nämligen ritad i USA och satt i den första Ford Mustangen som tyvärr aldrig kom i serieproduktion.

    Det handlar alltså om motorn i den lilla tvåsitsiga öppna prototypen av Ford Musdtang, vilken hade en V4 mittmotor. Men då detta projekt lades ned så hamnade den lilla nyutvecklade V4:an i ett mörkt hörn i flera år. Tills end dag Ford Europa behövde en motor till sin nya Taunus tror jag det var, då kom man ju ihåg den där V4:an som stod och samlade damm.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 194
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Tjae under semestern -66 (eller var det -65?) så rullades massor med färdiga tvåtaktare tillbaka in på fabriken där den tre cylindriga tvåtaktarn revs ut för att stoppa i en Ford V-4 istället. Var det så ruskit måntro? I övrigt en riktigt intressant historia att läsa om hur Saab blev med Ford motor och hur detta arbete forskred i princip bakom ryggen på fabriksledningenen. En motor som sedan följde med ända fram till V-4´ans nerläggning.. hmm var det 1980??
    V4 slutade tillverkas våren 1980, om jag minns rätt var det Mars 1980. På slutet (79 och 80?) tillverkades den bara i Finland av Valmet.

    Men jag tvivlar på att man byggde om redan producerade tvåtaktare under semestern -66 (om man nu inte stoppade in dem med avsikt att byta senare), eftersom tvåtaktaren hade helt motorrumsgolv medan V4 var öppen neråt där oljetråget tittade ut. -67 och -68 kunde man köpa Saab 95 och 96 med både tvåtakt och V4, men tvåtakten sålde väldigt dåligt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 333
    Stort tack för alla givande inlägg!!
    Kul med lite SAAB historia.
    /Jonas

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 786
    Stod nyss på bibblan och bläddrade i en bok som jag redan glömt namnet på ("Svenska bilar genom 100 år"?) där det angavs att prototyperna utrustades med DKW-motorer och även andra komponenter därifrån.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 896
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Tjae under semestern -66 (eller var det -65?) så rullades massor med färdiga tvåtaktare tillbaka in på fabriken där den tre cylindriga tvåtaktarn revs ut för att stoppa i en Ford V-4 istället. Var det så ruskit måntro? I övrigt en riktigt intressant historia att läsa om hur Saab blev med Ford motor och hur detta arbete forskred i princip bakom ryggen på fabriksledningenen. En motor som sedan följde med ända fram till V-4´ans nerläggning.. hmm var det 1980??
    V4 slutade tillverkas våren 1980, om jag minns rätt var det Mars 1980. På slutet (79 och 80?) tillverkades den bara i Finland av Valmet.

    Men jag tvivlar på att man byggde om redan producerade tvåtaktare under semestern -66 (om man nu inte stoppade in dem med avsikt att byta senare), eftersom tvåtaktaren hade helt motorrumsgolv medan V4 var öppen neråt där oljetråget tittade ut. -67 och -68 kunde man köpa Saab 95 och 96 med både tvåtakt och V4, men tvåtakten sålde väldigt dåligt.
    jo de byggde om osålda bilar, kännarna brukar kunna se det på emblemplaceringen på skärmen och sen är visst ena hålet för avgasröret ganska fult uppskuret i golvet så visst finns det fabrikskonverterade bilar.

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 367
    saab kollade väldigt mycket på DKW motorerna innan dom konstruerade den 2 cylindriga 2 taktaren som va bättre en dkws. Men sen förbättrades motorerna efter hand och även effekten. Lite kul är ju att en sonett som bara bygdes i 6 exemplar hade en 4 växlad låda kom upp i 200 km/h med en 3 cylindrig 2 taktare. De tycker jag är inponerande!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 310
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    V4 slutade tillverkas våren 1980, om jag minns rätt var det Mars 1980. På slutet (79 och 80?) tillverkades den bara i Finland av Valmet.

    Men jag tvivlar på att man byggde om redan producerade tvåtaktare under semestern -66 (om man nu inte stoppade in dem med avsikt att byta senare), eftersom tvåtaktaren hade helt motorrumsgolv medan V4 var öppen neråt där oljetråget tittade ut. -67 och -68 kunde man köpa Saab 95 och 96 med både tvåtakt och V4, men tvåtakten sålde väldigt dåligt.
    Njae.. e ganska så säker på att jag har rätt angående fabrikskonvertering av färdiga två-taktare. Svåger har en bok.. Saab´s historia tror jag den heter där det är ett långt stycke just om detta med uppdatering på 96´an. Det var tydligen ett kompakt motstånd från fabriksledningen att ersätta två-takts motorn eftersom Saab sålt bra med bilar sedan starten med modell 92

    Väldigt få visste om att två-taktarn skulle erättas med en modernare motor. Minns inte namnet på motoringenjören (Gillbrant kanske) men hur som helst höll han + några till ute i ett typ kallföråd på fabriksområdet och testade olika motorer i 96´or. Vilket innebar att produktionslinan gick som vanligt istället för att succesivt ställa om som man gör inför en produktuppdatering/modellskifte. Detta gjorde det givetvis fanns ett stort överskott med två-taktare inför relaesen men...

    Tydligen blev fabriksmontörerna så possitivt överaskade av att två-taktaren skulle ersättas av en modern fyrtaktare så många stannade kvar på sin semester för att konvertera om redan färdiga bilar. Vet att V-4´an och två-taktarn såldes paralellt ett tag men hur länge kommer jag ej ihåg.

    Edit:
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    jo de byggde om osålda bilar, kännarna brukar kunna se det på emblemplaceringen på skärmen och sen är visst ena hålet för avgasröret ganska fult uppskuret i golvet så visst finns det fabrikskonverterade bilar.
    Hmm du ser.. det finns fler som har koll
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 786
    Tror att detta står beskrivet i boken "The Spirit of SAAB" av Rolf Bleeker (ISBN 3-7205-1700-4) men eftersom hela den boken är skriven på ett lite putslustigt sätt känns det som att det likaväl kan vara en skröna.

    Ska se om jag orkar igenom hela boken senare ikväll.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    698
    ifall verkligen heten är putslustigt måste ju även boken bli putslustigt
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 180
    Sista 2-taktaren såldes nån gång 1968, men det exet byggdes -67 om ja minns rätt. Min 66;a gjorde 182kmh med V4-låda. Mätt på bana. Fast efer två smälta toppar o en krökt vevaxel åkte det en mer standardmässig spis i som bara hade portade kanaler. Och ny hastighetsmätare, för nålen trilla av en gång i "över 160". Konverterad med 67;ans servofria skivbromsar fram.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollbygden
    Inlägg
    206
    Det är helt rätt att man byggde om till V4 motor. Vad man däremot inte gjorde var att byta framfjädrar. Detta kunde tydligt ses, då bilarna hängde med nosen.
    9-5 TiD4 Vector 2010

Liknande ämnen

  1. Antal tillverkade 9-3SC turbo x?
    Av Henrik93aero i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-06-25, 09:13
  2. Antal tillverkade SAAB 9-5 år 2009
    Av roian i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 15:41
  3. Hur många og 9/3 Aero tillverkade?
    Av Turri i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 20:36
  4. Fråga om antal tillverkade...
    Av AronMaiden i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 21:14
  5. Antalet tillverkade 9-3?
    Av AronMaiden i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 00:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •