Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Olja

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Olja

    Ska som sagt montera på trimmet snart, och nu undrar jag vilken olja som är bäst. Skitsamma vad den kostar så länge den inte kostar flera tusen litern.
    Olja i motor o låda tänkte jag byta. Lätt nog för en inavlad som mig, givetvis byta stift o filter i samma veva.
    En bra olja som sagt, nån som vet nåt om den där oljan som sägs serva din bil medans du kör ? som skapar nån sort hårt beläggning så det inte blir lika mkt slitage ?

    Över ös mig med tips

    9000 aero är bilen.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Vill man ha absolut bästa oljan är det esteroljor man ska kika efter, exempelvis Redline. Dessa kan dock vara sämre ifall de inte sköts rätt. Man ska vara medveten om att de snabbt försämras av vattenförorening och att man helst ska köra konsekvent med den vid bytena så den inte blandas för mkt med "vanlig" olja. Sedan vet jag inte hur bra den är mot oil sludge, men eftersom du har en T5-motor är det mindre viktigt. Men min uppfattning är i alla fall att det bästa man köra på är Redline:s 0W30 och byta var 1000:e mil och inte köra så mkt längre än ett halvår åt gången. Vill man köra längre tid på oljan så bör man välja en vanlig syntetolja. Castrol RS t ex.

    Själv kör jag dock på Biltema helsyntet och byter den lite oftare än märkesoljorna och ändå spar lite pengar på det.

    För övrigt finns det mängder av gamla trådar i ämnet om du använder sökfunktionen.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Verkstan häller i statoils helsyntet i min Aero me T7. Alltså samma kvalisort som biltemas finaste. Fast till typ 4 gånger biltemapris. Men så länge motorgarantin gäller så fortsätter jag med det.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    850
    Medlem#
    10239
    Att fråga om vilken olja som är bäst är som att fråga om vad man tycker om för mat
    Alla kommer med olika svar.

    Jag själv har alltid kört med 76 olja och tycker att det funkar klockrent.
    + att det är bra pris på 76 oljan.
    Nabil

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    76-olja? Vad är det?
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    amerikanskt oljemärke.............hör väl till premiumoljorna.
    http://www.76lubricants.com/index.htm

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    850
    Medlem#
    10239
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    76-olja? Vad är det?
    Används inom Nascar märket med orange boll.

    Nabil

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Okej! Då vet man det. Rena kunskapsgruvan här..
    Tackar
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  9. #9
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Verkstan häller i statoils helsyntet i min Aero me T7. Alltså samma kvalisort som biltemas finaste. Fast till typ 4 gånger biltemapris. Men så länge motorgarantin gäller så fortsätter jag med det.
    Men så länge Biltemaoljan uppfyller specifikationskraven borde man väl kunna använda den och behålla motorgarantin? Saab kan väl knappast ställa krav på att oljan ska vara av ett visst märke?
    All makt åt Thengil!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    166
    Jag kör Biltemas helsyntet i min omodifierade 9-5 -00 med ett bytesintervall på 1000 mil. Med omodifierad menar jag orginal VV, otrimmat osv.

    Inga problem så långt (1700 mil).

    //Mattias

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av mr_boney
    Jag kör Biltemas helsyntet i min omodifierade 9-5 -00 med ett bytesintervall på 1000 mil. Med omodifierad menar jag orginal VV, otrimmat osv.

    Inga problem så långt (1700 mil).

    //Mattias
    Jag antar att du tappade en nolla på 17.000 mil. Annars skulle det bli 2 byten på 6-7 år, och det vore ju ingen höjdare med ngn olja...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    76 är mest kända för deras mineraloljor. Vet inte hur vanliga de är i NASCAR i numer då man där vanligen kör med Mobil 1 helsyntet i dagsläget.

    Esteroljor har bra värmebeständighet, men de har andra nackdelar. I regel är en bra syntetisk olja en blandning av PAO och estrar, och eventuellt andra oljor (ex. AN). En motorolja bara bestående av PAO är något man inte vill ha då PAO inte sväller packningar och dessutom är opolär, den bildar mao inte friktionsmodifierande filmer som estrar.

    Se till att oljan är till för vardagsbruk, man ska alltså inte använda ex. Red Lines racingoljor. Racingoljor har additiv paket anpassade för extrem och kortvarigt bruk, ej lämpligt för personbilsmotorer.

    Det finns inga oljor som servar bilen när man kör, alla innehåller dock olika sorters additiv som bildar tribologiska filmer för att minska slitage och friktion.

    Viskositeten väljer man lämpligen till 0W-30, 0W-40 eller liknande.

    Väljer man sedan en välkänd helsyntetisk olja som exempelvis Shell Helix Ultra eller Mobil 1 (SuperSyn) så kommer det fungera bra.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Sprutar olja ur påfyllniningsröret, olja i expansionskärlet OG9-5 B235R
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 21:23
  2. [LÖST] Skillnad på automat- och manuell växellådsolja ?
    Av Johmar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 15:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •