Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Nu har jag läst o kikat runt om dumpventiler MEN...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    350

    Nu har jag läst o kikat runt om dumpventiler MEN...

    Jag har lite frågor:
    -Är det någon som har bilder på hur dumpen ska monteras

    -Läste:
    Man kan alltså på Trionic 5-bilar plugga återcirkulationen och använda originalbypassen som en dump, men då bör man sätta dit ett litet filter på bypassen för den "läcker" lite på bl.a. tomgång, och suger därför in luft därigenom. Nämnas bör dock att detta filter som finns att köpa,anses av många som alldeles för litet,och inte har tillräckligt flöde så all den luft som ska avlastas ur systemet inte kan göra detta utan att bromsas av filtret.
    Vart får man tag på det filteret? måste man ha det (bör??)

    -Jag har hittat en dump från Simoni racing som man kan ställa in själv hur mycket den ska pysa samt skruva dit en platta så det blir vad jag förstår återcirkulerande, funkar det?

    -Är det något mer speciellt man behöver tänka på med dump ventil?
    -Jag har inte hållt på speciellt mycket med turbo (och ja dumpventil) så gärna "dumförklaringar"

    -Vad jag har förstått så är det inga problem att ha en öppen dump till min 9-3 -98 eftersom den inte har någon Luftmassemätare, stämmer det?
    -Måste jag tillverka någon platta, eller är det bara för Saab ss?
    -Kan en dump göra mer skada än nytta?
    Tack på förhand
    9-3 coupé -98 2.0 med det stora T:et
    Medlem #6477
    http://www.garaget.org/VERO

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Nu har jag läst o kikat runt om dumpventiler MEN...

    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    Jag har lite frågor:
    -Är det någon som har bilder på hur dumpen ska monteras
    http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... nt_anv.pdf

    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie

    Vart får man tag på det filteret? måste man ha det (bör??)
    http://www.speedparts.se

    http://www.speedparts.se/prod/sp_mot_av ... boxs.shtml
    (Bild/artikel nummer 2 alltså).


    Däremot tvistar de lärde om man behöver det eller inte.

    Vissa säger att filtret är för litet för att kunna få ur all luft.
    Andra säger det funkar fint.

    Ur renhetssynpunkt så är det självklart bättre med filter än utan, men antagligen får du inga större problem att köra utan heller.. Det sitter ju inga filter på de vanliga dumpventilerna så... Men jag vet inte ärligt talat. Gör som du själv känner för.

    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    -Är det något mer speciellt man behöver tänka på med dump ventil?
    Inte direkt. Annat än att vissa är sämre och bättre än andra och att man antagligen får vad man betalar för. Originalventilen funkar bäst om du inte trimmar och närmar dig runt 1.5 bar i laddtryck. Det mår originalventilen inte så bra av i längden.


    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    -Vad jag har förstått så är det inga problem att ha en öppen dump till min 9-3 -98 eftersom den inte har någon Luftmassemätare, stämmer det?
    Stämmer bra.

    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    -Måste jag tillverka någon platta, eller är det bara för Saab ss?
    Vet inte vad det är för platta du pratar om. Antagligen är det bara till SS. Kolla instruktionen jag länkade till längst upp. Det är de grejorna du behöver (Ventil, och en propp att plugga hålet i bälgen till turbon).

    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    -Kan en dump göra mer skada än nytta?
    Absolut. En felaktigt inställd dump kan bl a skada turbon. Dessutom är det inte troligt att en dumpventil fungerar bättre än originalventilen. Snarare tvärtom. (Så vida vi inte pratar högre laddtryck som sagt där originalet inte hänger med).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    350
    Oj tack för det snabba och mycket lättförstående svaret!
    Men kom på lite mer frågor:
    Vart exakt sätter man filtret kan mig inte tyckas se något litet filter på dumpen på bilden..
    Just nu har jag allt orginal men jag vill gärna höra lite "pysss" ljud hur vet man om man har ställt dumpen fel, har ingen lust att paja turbon!

    Det som var intressant på dumpen som jag kolla på var att man kunde justera ljudet samt göra den tyst. Men hur f-n blir den tyst eftersom man har tagit bort slangen som för in luften i systemt igen?
    9-3 coupé -98 2.0 med det stora T:et
    Medlem #6477
    http://www.garaget.org/VERO

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Om det är en sk. kolvstyrd dump du funderar på behöver du inte det lilla filtret, då de ska vara stängda även på tomgång/lättlast om jag inte har helt fel. Sedan går det nog inte att montera dit det heller... (rätta mig gärna)
    Det filtret är till för de som vill använda sin orginalbypass som dump. Orginalbypassen står lite öppen på tomgång och därav sägs det att man skall ha det filtret där.

    //jon
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    350
    oki finns det bilder på det förstår inte riktigt är det alltså på den där slangen som man tar bort vid montering dump?
    9-3 coupé -98 2.0 med det stora T:et
    Medlem #6477
    http://www.garaget.org/VERO

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    Jag lånar tråden med en snabb fråga...
    Jag har en saab 9000 2.3T -92...
    Jag har hört att det inte skall vara minsta problem att använda en atmosfärisk dump på denna årsmodell,

    Men på Speedparts står det

    Dessa bilar kan ha öppen avlastningsventil:
    Saab 900 Turbo 94-98
    Saab 9000 Turbo ---->94-98<----
    Saab 9-3 Turbo 98-99
    Saab 9-3 LTT 98-00


    Hur ligger det till med 92 års modell egentligen?

    Tack för svar

    Mvh Niklas Kristiansen
    Saab 9-3 2.0t -99

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Najjklas
    Jag lånar tråden med en snabb fråga...
    Jag har en saab 9000 2.3T -92...
    Jag har hört att det inte skall vara minsta problem att använda en atmosfärisk dump på denna årsmodell,

    Men på Speedparts står det

    Dessa bilar kan ha öppen avlastningsventil:
    Saab 900 Turbo 94-98
    Saab 9000 Turbo ---->94-98<----
    Saab 9-3 Turbo 98-99
    Saab 9-3 LTT 98-00


    Hur ligger det till med 92 års modell egentligen?

    Tack för svar

    Mvh Niklas Kristiansen
    Du har luftmassamätare så atmosfärisk dump är ingen bra idé.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Det stämmer det som står på speedparts, ingen öppen på -92.

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    oki finns det bilder på det förstår inte riktigt är det alltså på den där slangen som man tar bort vid montering dump?
    Nej... Tror du får till det lite svårare än vad det är.

    Det är egentligen inte så avancerat...

    Vi tar det från början....

    Avlastningsventilen, även kallad dump, är den svarta runda grunkan nära vänstra lyset. (Till höger om du står framför bilen). Den är gjord av bosch (står bosch på den) och det är denna du ska byta ut om du tänker köpa en ny dump.

    Den har 3 stycken slangar till sig.

    1. En tjock, kort slang som går till metalltryckröret som är under avlastningsventilen (går mellan intercooler/turbo och insuget på motorn).

    2. En tjock, lång slang som går från avlastningsventilen, förbi strax ovanför kylaren, tillbaka till den svarta gummibälgen mellan luftfilter och turbo. Alltså retur-slangen.

    3. En tunn, lång slang som går mellan insuget och avlastningsventilen.



    Slang nummer 1 måste du alltid ha. Det är här du skruvar in en ny avlastningsventil (bort med den gamla, dit med den nya).

    Slang nummer 2 tar man bort helt om man byter till en öppen dump (dump som släpper rakt ut i luften) eller om man har originalventilen öppen. Filtret du pratar om sätter man dit på originalavlastningsventilen istället för denna slang. Köper du en ny dump behöver du inte nått filter alls.
    På en ny återcirkulerande dump (lika som original, som släpper luften tillbaka mellan luftfiltret och turbon) behåller man denna slangen på.

    Man måste plugga hålet i bälgen där denna slangen satt förut om man har en öppen dump (eller om man gör originalventilen öppen), annars suger turbon i sig ofiltrerad luft och kan få skit etc in i turbinbladen, vilket INTE är nyttigt.

    Slang nummer 3 måste också alltid sitta där. Det finns anslutningar på den nya dumpen att koppla den till.

    ------------
    Förtydligande:

    Ny öppen dumpventil (Som släpper trycket rakt ut i luften) = ta bort den tjocka slangen som går mellan avlastningsventil och bälgen mellan turbo och luftfilter. Plugga hålet i bälgen som blir när du tar bort den tjocka slangen med den medföljande proppen.

    Ny återcirkulernade dumpventil (som leder tillbaka luften liknande original) = behåll den tjocka slangen som går mellan AV och bälgen mellan turbo och luftfilter. Koppla in slangen i dumpen, precis som det är original.

    Originalavlastningsventil med filter = ta bort den tjocka slangen som går mellan avlastningsventil och bälgen mellan turbo och luftfilter. Plugga hålet som blir i bälgen när du tar bort slangen med medföljande propp. På originalventilen (där den tjocka slangen satt förut) sätter du det medföljande filtret.


    Och i extremfallet kanske du kan kombinera en ny återcirkulerande avlastningsventil med ett filter, men det är ovanligt och överkurs...


    --------

    Förtydligande 2:
    (Bilder lånade av http://www.speedparts.se)

    En originalventil med filter:


    En öppen dump (släpper trycket ut i luften och låter *kapcchh* vid gassläpp):


    En återcirkulerande dump (leder trycket tillbaka innan turbon precis som originalventilen gör original, alltså är tyst vid gassläpp.):
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Här finns det en bild på hur det ser ut i motorrummet med öppen dump monterad. Den blåa pluggen är där slangen tidigare suttit.

    http://www.garaget.org/?car=15518&image=262578
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    350
    satan va bra beskrivning! en fråga till bara om man väljer att ha orginalavlastingsventilen MED filter och pluggar igen slangen till luftfiltret. får man någon sorts pyss ljud?
    varför ska man ha ett filter till orginalavlastingsventilen kan man åka utan ett tag eller?
    9-3 coupé -98 2.0 med det stora T:et
    Medlem #6477
    http://www.garaget.org/VERO

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    satan va bra beskrivning! en fråga till bara om man väljer att ha orginalavlastingsventilen MED filter och pluggar igen slangen till luftfiltret. får man någon sorts pyss ljud?
    varför ska man ha ett filter till orginalavlastingsventilen kan man åka utan ett tag eller?
    Det lär låta mer, alldeles så.

    Filtret sitter där för att inte släppa in skräp den vägen, när ventilen öppnar sig vid undertryck, ex motorbroms.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    350
    just ja kom på en grej hur vet man om man har ställt dumpen/avlastningsventilen fel?
    9-3 coupé -98 2.0 med det stora T:et
    Medlem #6477
    http://www.garaget.org/VERO

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314
    Jag köpte ett sånt filter och är rätt besviken, visst vart det hörbart men endast med rutorna nere o stereon avstängd.
    O andra sidan kör jag med orginal laddtryck, blir intressant sen när steg 3 boxen åker i. Kanske pyser mer då ?
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    just ja kom på en grej hur vet man om man har ställt dumpen/avlastningsventilen fel?

    Det vet du egentligen inte. Det är det som är jobbigast att få till med en annan dump.

    Men generellt tror jag att man ska ställa den så att den precis håller tätt vid tomgång, men sök runt lite i dumptråden som finns så har nog folk tagit upp det.

    Man ska inte ha ett pulserande ljud i alla fall utan ett enkelt pys.


    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Jag köpte ett sånt filter och är rätt besviken, visst vart det hörbart men endast med rutorna nere o stereon avstängd.
    O andra sidan kör jag med orginal laddtryck, blir intressant sen när steg 3 boxen åker i. Kanske pyser mer då ?
    Det lär nog bli en del skillnad ja. Ju mer laddtryck, ju mer pys naturligtvis.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Jag köpte ett sånt filter och är rätt besviken, visst vart det hörbart men endast med rutorna nere o stereon avstängd.
    O andra sidan kör jag med orginal laddtryck, blir intressant sen när steg 3 boxen åker i. Kanske pyser mer då ?
    Tycker det "attchoo" som fan när jag åker... Kör med org prg. Har du öppet filter på din?


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    75
    Men är det inte egentligen bäst om man skall använda originalventilen att sitta som den gör utan att montera ett nytt filter rakt på den och använda orignalburken och borra upp den istället? skonsammare? å andra sidan kanske man inte hör pysljudet lika bra.
    NG900 2.0t -96

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 584
    Citat Ursprungligen postat av greppz
    Men är det inte egentligen bäst om man skall använda originalventilen att sitta som den gör utan att montera ett nytt filter rakt på den och använda orignalburken och borra upp den istället? skonsammare? å andra sidan kanske man inte hör pysljudet lika bra.
    Om du inte tar bort luftreturen så pyser det inte alls. Kör så på min bil.
    Men klart skonsammare än en dåligt inställd dump!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    75
    Om du inte tar bort luftreturen så pyser det inte alls. Kör så på min bil.Men klart skonsammare än en dåligt inställd dump!
    okejokej, vet att filtret finns på speedparts men känns lite sent ute om man vill mecka lite med det till helgen, har ni några erfarenheter om mekonomen eller liknande firmor också har det?
    NG900 2.0t -96

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Jag har orginal avlastnings ventil med ett filter från Speedparts på min 9000, det pyser lite, men inte lika mycket som en dumpventil.

Liknande ämnen

  1. Någon som kikat på denna 900 Aero?
    Av Jeppe9KTurboS i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-09, 22:08
  2. SP dumpventiler.
    Av AeroPata i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 17:47
  3. Dumpventiler
    Av Aero lover i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-23, 04:52
  4. Dumpventiler
    Av Aero lover i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 23:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •