Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: CD-äxlarproblem, Slot-in NG9-3

  1. #1

    CD-äxlarproblem, Slot-in NG9-3

    Har problem med min växlare som sitter i instrumentpanelen, den tar in alla skivor men när jag trycker på disc så står det att den inte hittar några skivor alls!? Radio och allt annat fungerar.

    Någon som känner igen detta fenomen? Tacksam för svar!

    NG9-3 SS -03

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    62
    Brända skivor? min växlare är mycket allergisk mot brända skivor, ibland går det ibland inte..
    Saab 9-5 Vector SC

  3. #3
    har provat både orginal samt brända skivor inget vill fungera.... suger fett... pris på en ny växlare?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    62
    Helt sjukt dyrt skulle jag tro...
    Saab 9-5 Vector SC

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280
    Brända skivor funkar fint på min, men sist jag brände en såndär helsvart skiva vägrade växlaren att läsa den..

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 275
    Brända skivor funkar fint även i min 9-3 SS med växlare. Har nästan bara "hembrända" skivor i den av olika märken.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Kör bara brända skivor i min växlare, och troligen pga detta har jag varit tvungen att byta den, 1 gång i min SS -05 och 1 samt 1 i min SS -04 (Dock enkelspelare)

    Kan ju inte gämföra med "riktiga" skivor då jag aldrig använt sådanna
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  8. #8
    då är det nog bara att punga upp till en ny växlare.... man kan ju tycka att det ska hålla längre än 3 år.....

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687
    Kolla med SDCC så blir det billigare än en ny.
    Man lär så länge man lever.

  10. #10
    Tänkte bara meddela hur det har gått med min växlare, som inte kommit på plats föränns nu!! Började med att jag lämnade in den på saab, dom var tvugna att skicka iväg den på lagning. Det tog ett bra tag innan den kom tillbaka, när dom satte i den nya så va den sämmre änn när jag lämnade in den.
    Så den fick skickas igen, nu var jag inne och fick den isatt i fredags och nu fungerar allt igen.. skönt..

    Hela detta kalaset kostade 2500:- kan man väl leva med.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Kolla med SDCC så blir det billigare än en ny.

    Det var där jag köpte min CDX6 som inte var "vintersäker".

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    29
    På tal om "vintersäker", är det någon annan som har problem med CD-växlaren, hackar som bara den när man precis satt sig i bilen och det är kallt ute. Finns det någon lösning på detta?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-21 klockan 08:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Aero ´03

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Jag har samma problem.
    Som jag har förstått det så är det bara att byta...
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-21 klockan 08:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 928
    Min CD-växlare har nu lagt av en månad efter att garantin gick ut, allt fungerade idag när jag ställde bilen en kort stund för att handla, när jag kom tillbaka så stod det "CD fel" och den vägrade att läsa skivorna. Inmatning och utmatning fungerar fint.

    Ny växlare kostar 5400 kr och enligt Saab tål dem inte brända skivor. Kul att köpa en ny växlare som går sönder på samma sätt.

    Enligt verkstadskillen så kanske det går att reklamera på goodwill... Får se hur det blir. Börjar bli otroligt less på att springa till verkstan stup i kvarten.

    EDIT: Kollade just i mina papper och jag har visst kvar min Saab Certified-garanti som täcker allt till och med augusti så nu är en ny växlare beställd utan någon kostnad för mig! Tur för mig men ändå tråkigt för alla andra som råkar ut för detta och inte har någon garanti.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 928
    Det intressanta är att flera biltillverkare verkar ha problem med den här sortens växlare. Lexus har problem med sina slot-in växlare, de har till och med förlängt garantin på alla växlare till 5 år och byter till en ny enhet direkt.

    Saab kanske borde följa deras exempel...

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    399
    Om det fortfarande finns garanti kvar på bilen/växlaren.

    Då kan man väl kräva att få felet avhjälpt även om det bara handlar om problem med brända skivor?
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 928
    Stämmer bra det, de beställde en ny växlare till mig som ska monteras i dagarna.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-21 klockan 08:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •