Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ingen värme från ACC:n

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    228

    Ingen värme från ACC:n

    Vet ej om detta är rätt forum, men....
    Bil: 9000 cse, 2.3ltt, -96.
    Är det någon som kan hjälpa mig med lite info och ideer??
    Det är nämligen så att det inte kommer mkt värme från min acc. Testade idag på vär från jobbet och jag har kallibrerat om det med det hjälpte ej. Maxar jag den så kommer den bara lite ljummen luft alltså inte så värst varmt. Är det acc:n som pajjat eller är det något annat som spökar?? Tacksam för alla ideer och förslag på hur jag kan testa själp innan jag lämnar in den.

    //Alex
    I´m on a seafood diet - whenever I see food I eat it.
    9-5 BioAero 2004
    http://www.garaget.org/?car=97191

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Värmespjällarmen i akvariet, spjällmotorn bakom handskfacket eller wiren däremellan, är heta tips.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Värmespjällarmen i akvariet, spjällmotorn bakom handskfacket eller wiren däremellan, är heta tips.
    Jag skulle nog börja med att se om spjällarmen rör sig som den skall.

    Antar att denna spjällmotor fungerar som motorn till recirkulationsspjället och då kommer inte ett kärvande spjäll eller avhoppad wire ge felkod vid kalibrering.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    228
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Värmespjällarmen i akvariet, spjällmotorn bakom handskfacket eller wiren däremellan, är heta tips.
    Jag skulle nog börja med att se om spjällarmen rör sig som den skall.

    Antar att denna spjällmotor fungerar som motorn till recirkulationsspjället och då kommer inte ett kärvande spjäll eller avhoppad wire ge felkod vid kalibrering.

    Lycka till!
    Hmm, värmespjällarmen?? var (i akvariet) sitter den nu då?? Någon som har en bild på den?

    Spjällmotorn är ej inkopplad då recirkulationsspjället kärvade förförra året och det bildades massa imma i bilen. Efter urkopplingen så försvann imman ganska omgående så jag har bara friskluft nu. Så det måste vara något annat,,,, tror jag
    Fler ideer???
    //Alex
    I´m on a seafood diet - whenever I see food I eat it.
    9-5 BioAero 2004
    http://www.garaget.org/?car=97191

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878
    Citat Ursprungligen postat av Martini
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Värmespjällarmen i akvariet, spjällmotorn bakom handskfacket eller wiren däremellan, är heta tips.
    Jag skulle nog börja med att se om spjällarmen rör sig som den skall.

    Antar att denna spjällmotor fungerar som motorn till recirkulationsspjället och då kommer inte ett kärvande spjäll eller avhoppad wire ge felkod vid kalibrering.

    Lycka till!
    Hmm, värmespjällarmen?? var (i akvariet) sitter den nu då?? Någon som har en bild på den?


    Spjällmotorn är ej inkopplad då recirkulationsspjället kärvade förförra året och det bildades massa imma i bilen. Efter urkopplingen så försvann imman ganska omgående så jag har bara friskluft nu. Så det måste vara något annat,,,, tror jag
    Fler ideer???
    //Alex
    Var jag så otydlig?

    Bild på armen har jag ju redan länkat till och att jag drog in recurkulationsmotorn var med som referens till att denna liksom värmespjällsmotorn ej genererar felkod vid kalibrering.

    En mycket bra sida med info om ACC2 är denna: http://townsendimports.com/Web/clima.../acc2index.htm

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    140
    Hade samma fel på min 9000 cse -96!!
    plockade ut handsfacket sedan sitter där en motor som skall dra i spjället när man växlar varmt<>kallt!!
    Den funkade inte, när jag bytt den funkade allt fin fint!!
    SAAB 9-3 SC Aero XWD 2.0T
    Saab 9-3 SS Aero(NEVS) 2.0T
    Saab 9-5 NG Aero XWD 2.8T

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    228
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Värmespjällarmen i akvariet, spjällmotorn bakom handskfacket eller wiren däremellan, är heta tips.
    Jag skulle nog börja med att se om spjällarmen rör sig som den skall.

    Antar att denna spjällmotor fungerar som motorn till recirkulationsspjället och då kommer inte ett kärvande spjäll eller avhoppad wire ge felkod vid kalibrering.

    Lycka till!
    Värmespjällarmen i akvariet rör sig förmodligen som det ska, den skiftade position när jag växlade från varmt till kallt.
    Spjällmotorn bakom handskfacket??? om armen rör sig kan motorn vara kass då? Ska riva ner till helgen och kolla om den funkar.
    Om den fungerar som den skall vad mer kan vara fel??


    //Alex..
    I´m on a seafood diet - whenever I see food I eat it.
    9-5 BioAero 2004
    http://www.garaget.org/?car=97191

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    228
    Ingen som vet mer???

    //Alex...
    I´m on a seafood diet - whenever I see food I eat it.
    9-5 BioAero 2004
    http://www.garaget.org/?car=97191

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    231
    armen har inte gått av längst ner då? kan tydligen hända...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    228
    Citat Ursprungligen postat av kaka
    armen har inte gått av längst ner då? kan tydligen hända...
    Armen? Den armen som man kan se genom akvariet rör sig som den ska (vad jag vet). Den rör sig iallafall när jag växlar från kallt till varmt (fram och tillbaka).
    Det kommer lite värme men inte så mkt som jag vill att det skall komma när jag har det på HI eller 27 grader. Jag kanske måste vänte tills hösten kommer så att man verkligen kan känna av värmen i bilen??

    Fler ideer,,,,,znälla
    //alex
    I´m on a seafood diet - whenever I see food I eat it.
    9-5 BioAero 2004
    http://www.garaget.org/?car=97191

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878
    Citat Ursprungligen postat av Martini
    Citat Ursprungligen postat av kaka
    armen har inte gått av längst ner då? kan tydligen hända...
    Armen? Den armen som man kan se genom akvariet rör sig som den ska (vad jag vet). Den rör sig iallafall när jag växlar från kallt till varmt (fram och tillbaka).
    Det kommer lite värme men inte så mkt som jag vill att det skall komma när jag har det på HI eller 27 grader. Jag kanske måste vänte tills hösten kommer så att man verkligen kan känna av värmen i bilen??

    Fler ideer,,,,,znälla
    //alex
    Några chansningar:

    Har inte armen gått av in mot luftfördelningsspjället så att inte själva spjället rör sig fastän armen gör det?

    Har du tillräckligt med kylarvätska i bilen? Alltså mängden, inte glykolhalten.

    Kan värmepaketet vara igensatt så att vattnet inte cirkulerar där igenom?

    Inga problem med motortempen? Tror dock att det skall vara rejält tokigt om det skall kännas genom dålig värme på kupéluften.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    228
    Några chansningar:

    Har inte armen gått av in mot luftfördelningsspjället så att inte själva spjället rör sig fastän armen gör det?

    Har du tillräckligt med kylarvätska i bilen? Alltså mängden, inte glykolhalten.

    Kan värmepaketet vara igensatt så att vattnet inte cirkulerar där igenom?

    Inga problem med motortempen? Tror dock att det skall vara rejält tokigt om det skall kännas genom dålig värme på kupéluften.[/quote]

    Nu så....
    1: hur kommer jag åt luftfördelningsspjället?
    2: kylarvätska finns det gott om då jag fick tömma systemet (och fylla på naturligtvis) förra veckan för att byta ut en frostplugg som läckte.
    3: värmepaketet, var ligger det och hur ser den ut?
    4: motortempen ligger på kvartinio som den skall.

    Hmmm, bilder kanske någon?

    //Alex
    I´m on a seafood diet - whenever I see food I eat it.
    9-5 BioAero 2004
    http://www.garaget.org/?car=97191

Liknande ämnen

  1. Ingen värme
    Av Tempan i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 23:15
  2. ACC - Ingen värme/väldigt mycket värme!?
    Av haglund20 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 14:47
  3. Ingen värme!?
    Av Robban.b i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-14, 14:10
  4. Ingen värme från ACC efter 30 min körning...
    Av barspin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-21, 09:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •