Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Vart sitter dränering AC NG9-3

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101

    Vart sitter dränering AC NG9-3

    Har börjat få en unken lukt ifrån ventilationen och misstänker därför att dräneringen är igentäppt.

    ...Men var hittar jag dräneringen?. Kan det sitta något i kupéfiltret som luktar, och hur kommer jag i så fall åt det?
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Dräneringen från ACn går rakt fram från klimathuset ut genom torpeden, lite likt 900/9-3. Men för att den ska bli igensatt krävs att skräp har letat sig dit, vilket jag ser som ganska osannolikt, i alla fall på en sån ny bil.

    Fram till och med -05 fanns problem med att vatten läckte ner på kupefiltret och även vidare ner i fläkten. Detta ledde till sur lukt, fläktproblem m.m.

    Åtgärden på detta var att montera ett "plasttak" över filtret som leder vattnet från vindrutan "runt" filtret och vidare ner genom en dränering. Detta plasttak sitter som standard från och med -06.

    Detta kan ha hamnat snett eller något. Lossa på "akvarieplasten" på höger sida, och kolla läget. Där sitter plasten och kupefiltret. AC-dräneringen känns som ett långskott.

    Lycka till.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Citat Ursprungligen postat av Danjell

    Åtgärden på detta var att montera ett "plasttak" över filtret som leder vattnet från vindrutan "runt" filtret och vidare ner genom en dränering. Detta plasttak sitter som standard från och med -06.
    Går det att montera plasttaket utan något annat konstigt ingrepp på en -03:a? Någon som har art nr isf?

    Har lite mysko lukt ibland från min när det är varmt ute...
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Ja, det går att montera på alla SS.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Tack för hjälpen. Jag ska genast ut o lyfta på akvarieplasten. Kanske t.o.m passa på o byta filtret när j ag är där o rotar jag e EXTREMT känslig mot allt som luktar unket .
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40
    Lånar tråden lite, löste ni problemet?
    Har fått samma symptom efter värmeböljan här i Göteborg. Räckte det att byta kupefiltret?

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Då det är enkelt att kontrollera samt byta kupéluftfiltret på ng9-3, så ta en koll på det. Sitter enkelt åtkomligt under plastavtäckningen framför vindrutan på passagerarsidan (öppna motorhuven först.). Brukar kunna vara mycket otrevligt att titta på om det suttit ett tag (en massa mögel & bööös). Speciellt när man tänker sig att friskluften man andas in ska passera genom det.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667

    Dränering AC NG9-3 -09

    Idag när jag kom ut till bilen var det simbassäng på golvet på passagerarsidan fram. Eftersom det inte regnat på väldigt länge så antar jag att det är kondens från AC’n som inte dränerat som den skall

    Kollade dräneringen under kupéfiltret men den fungerade fint och där var det torrt.

    Vet ni var det finns fler dräneringshål för kondens?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Hittade någon tutorial på youtube där man skulle ta bort värmeplåten till turbon och sen skulle det finnas ett dräneringshål under/bakom. Har juckat bort plåten men hittar inget hål.. Det var en 2005 i videon så det är tydligen ändrat till 2009. Någon som vet var jag har min kondensdränering?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Ny simbassäng idag

    Verkar som det är torrt eller total översvämning. Inget där emellan.

    All hjälp uppskattas stort!

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Det var ju inte så klurigt att hitta, satt bara längre ner på väggen än på youtubeklippen
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tryckvakt vart sitter den och vart skruvar man på den? OG900
    Av saab_900i i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 18:24
  2. [LÖST] Vart sitter T7-box på 9-5 2,3T -04?
    Av Big Bob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-27, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •