Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 70

Ämne: Uppgradering av tändkassett saab 9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Östra Aros
    Inlägg
    100

    Uppgradering av tändkassett saab 9-3

    Hej

    Jag fick ett brev idag om att kontakta auktoriserad verkstad för byte av tändkasett:

    Saab Automobile har beslutat genomföra ett program för uppgradering av tändkassettmodulen (IDM) gällande modellår 2000-2002 för Saab 9-3 och Saab 9-5.


    Jag har maptun steg 3. Påverkar ett byte av tändkassettmodulen detta på något vis? Är det något som måste synkas eller så? Well, ni som kan allt. Berätta.
    Saab 9-3 Aero - Silverkulan - grå om natten; skimrande på dagen.

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Det är bara att byta.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Inlägg
    68
    På min 9-5:a så programmerades även styrdonet i samband med DI-byte!

    Killen på verkstaden frågade rent ut om den var trimmad och när jag sa att "nej, den är original" så skrev han in programmeringen på arbetsordern.
    Uppenbarligen är det ingen obligatorisk del av DI-bytet för om den hade varit trimmad hade de låtit bli i.o.m. att uppdateringen skriver över gamla programmet = trimmet försvinner.

    Bra bemötande av verkstaden, "rakt" och flexibelt IMO.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Östra Aros
    Inlägg
    100
    Det var som fanken? Mycket intressant svar. tack för det.

    Vad kan det vara som de skriver in i styrdonet, om det inte är obligatoriskt och nödvändigt?
    Saab 9-3 Aero - Silverkulan - grå om natten; skimrande på dagen.

  5. #5
    Går det på garantin?om så är fallet så måste servicerna vara riktigt ifylld eller? jag har servat min bil själv under sista året.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av mikaoj
    Går det på garantin?om så är fallet så måste servicerna vara riktigt ifylld eller? jag har servat min bil själv under sista året.
    Noop inga servicar måste vara kompletta.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Östra Aros
    Inlägg
    100
    Jahaja, men hur tar man reda på vad det är de skriver in i styrdonet som inte är obligatoriskt.

    @JohanD: du kan inte fråga teknikern på din verkstad?
    Saab 9-3 Aero - Silverkulan - grå om natten; skimrande på dagen.

  8. #8
    så med andra ord så är det bara åka dit och beställa tid.så står saab för kalaset?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Inlägg
    68
    Jag kan kolla med dem, men det tar lite tid: sticker till Madagaskar i några veckor om en vecka....

    Jag _tror_ att det kan ha varit relaterat till spjällhuset och att man iom uppgraderingen tillåter lite bredare "register" över de värden som spjällhuset skickar ut, dvs större tolerans så att man inte får en CE så lätt när spjällhuset börjar bli gammalt?

    Men det kan också ha varit ngt helt annat...

  10. #10
    hallå igen.

    Jag ringe till Saab i Örnsköldsvik i dag för att få veta om Tändkasseten gick på garantin.
    Svaret från saab blev att dom skulle felsöka bilen för 495:- och se om kasetten var fel på.om den var sönder skulle stå för kasetten men inte för felsökningen.

    Ringde sen till Kramfors på saab . dom sa att dom skulle stå för hela kalaset inkl felsökning och ny kasett.

    Tycker det är knepigt att ena saabverkstaden står för allt och den andra måste man betala 500:- .inte mycket pengar men går det på garanti så ska det ju vara gratis.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Östra Aros
    Inlägg
    100
    På utskicket står klart och tydligt:

    "Vi rekommenderar dig därför att att kontakta en auktoriserad Saab-verkstad snarast för att få tändkassetten kontrollerad och om nödvändigt utbytt.

    Arbetet tar mindre än en timma och görs naturligtvis utan kostnad för dig."

    Jag kan inte tolka det på något annat sätt att detta inte på något vis ska belasta bilägaren. Ring och säg det till Saab i Örnsköldsvik.
    Saab 9-3 Aero - Silverkulan - grå om natten; skimrande på dagen.

  12. #12
    jo men om dom inte skulle hitta något fel på DIn.får man betala då.?

    om du har det där pappret och en fax så får du gärna Faxa det till mig så ska jag trycka upp det i annsiktet på saab i örnsköldsvik

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Äsch, nu uttalar jag mig INTE för Saab Automobiles räkning, men, så vitt jag förstått så är det kostnadsfritt för kunden. Att kolla DI'n tar ju nå'n minut, + EVENTUELLT byte. Anledning till att det anges "1-timma" är väl för att ha utrymme för att flasha om T7. Något de med trimmade spisar inte berörs av.

    Ring/skriv till Saab Direkt så får de officiellt förtydliga !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Östra Aros
    Inlägg
    100
    Pappret är från GM Sverige. Och mycket riktigt går det att kontakt Saab Direkt.

    Fax? Brevduva?
    Saab 9-3 Aero - Silverkulan - grå om natten; skimrande på dagen.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Östra Aros
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Anledning till att det anges "1-timma" är väl för att ha utrymme för att flasha om T7. Något de med trimmade spisar inte berörs av.
    Har du tid att förklara det där för en annan? Vad är det som inte berör de med trimmade spisar?
    Saab 9-3 Aero - Silverkulan - grå om natten; skimrande på dagen.

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av EmTee
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Anledning till att det anges "1-timma" är väl för att ha utrymme för att flasha om T7. Något de med trimmade spisar inte berörs av.
    Har du tid att förklara det där för en annan? Vad är det som inte berör de med trimmade spisar?
    Att flasha om styrenheten. Gör du det på en trimmad spis försvinner den modifierade mjukvaran.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Östra Aros
    Inlägg
    100
    Jo så mycket deg i skallen har jag så jag förstår. Men varför flashar man T7, och varför är det frivilligt? Om det är någon parameter som ska ändras för att man byter tändkassett, och man har trim och vägrar låta dem mickla med T7:n, så missar man ju den parametern? Eller missar jag någon helt väsentligt här?
    Saab 9-3 Aero - Silverkulan - grå om natten; skimrande på dagen.

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av EmTee
    Jo så mycket deg i skallen har jag så jag förstår. Men varför flashar man T7, och varför är det frivilligt? Om det är någon parameter som ska ändras för att man byter tändkassett, och man har trim och vägrar låta dem mickla med T7:n, så missar man ju den parametern? Eller missar jag någon helt väsentligt här?
    Saab har säkerligen någon nyare programvara för bilarna. Även så ryktas det om en mjukvara som ställer ner känsligheten för när spjällhuset ska gå i limp-home.

    mvh

    Sebastian
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    82
    Finns väl diagnos för DI-kassetten i nyare program. Tror inte T7 ska uppdateras vid kontroll/byte av kassetten.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    52
    Tycker det är märkligt att bara vissa har fått pappret..
    En som jag känner här på jobbet har fått papper på
    att tändkassetten ska bytas medans jag har inte hört ett ljud.
    Men det kommer kanske papper i veckan...
    Om inte annat så får jag väl köra till Saab och snacka med dom.
    Ska snacka med dom om galvsläppet jag har på bilen oxå...
    Är så förbannad på att dom inte vill ta på sig det!!!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •