Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Bubblor ur grenröret och försvinnande kylvatten (nu med bild

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    74

    Bubblor ur grenröret och försvinnande kylvatten (nu med bild

    Som rubriken. Det bubblar ur grenröret. Precis i skarven mellan motorn och ena röret. Det är vatten som bubblar. Samtidigt som detta fenomen existerar så försvinner kylvatten sakta men säkert. Får fylla lite varje månad. Alltså inga jättemängder som försvinner, men tillräckligt för att SID.en ska varna en gång i månaden.

    Motorn är helt nyrenoverad. -Mkt- försiktigt körd första 100milen. Toppen och blocket byttes. Grenröret byttes. Allt till bättre begagnat (enligt han som gjorde ordning motorn).

    Vad kan problemet vara?

    Vågar jag köra?

    Ingen rök efter bilen.
    Inga bubblor i expansionskärlet till vattnet.
    Bilen går fint.
    Normal motortemp.
    Oljetryck på 3 bar (varm motor - 110kmh)

    (Bil: ng900 -94)

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Det är skapligt sannolikt att läckaget är mellan block o cylinderhuvud.´
    Vanligtvis beror detta på att cylinderhuvudet inte är plant o rakt.
    SLARV vid monteringen är alltså den troliga grundorsaken.
    (man kollar allt man monterar, i synnerhet om det är beg.)

    Undvik att köra med bilen, be spånet som fixade motorn att "gör om, gör rätt" utan kostnad för dig !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Det är skapligt sannolikt att läckaget är mellan block o cylinderhuvud.´
    Vanligtvis beror detta på att cylinderhuvudet inte är plant o rakt.
    SLARV vid monteringen är alltså den troliga grundorsaken.
    (man kollar allt man monterar, i synnerhet om det är beg.)

    Undvik att köra med bilen, be spånet som fixade motorn att "gör om, gör rätt" utan kostnad för dig !
    Redan haft ruskigt mycket strul med den här personen. Han finns här på forumet.... Jag har haft tålamod, men snart lägger jag ut hela skiten här så alla får läsa om det. Vissa borde undvika att göra jobb åt andra till betalning...

    Är det farligt att köra med bilen? har nämligen ingen annan bil, och har stort behov av den.

    Tack för ditt tidigare svar!

    Ps. Vi pratade om tryckarna och du löste det problemet åt mig och sparade in de pengarna åt mig. Minns du? Ds.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Hmmm, var det du det....

    Nåväl, misstag kan alla göra, ibland är det lätt att förlåta ibland inte...
    Mitt bästa råd är att inte köra med bilen, tyvärr kan läckaget bli värre, i värsta fall "jättetråkigt". Men, ibland har man tur o det klarar sig acceptablet en tid.

    Kanske den händige personen läser detta o grips av samvetskval ? Eller kanske inser det obehagliga i att "bli avslöjad" ? Det kan ju vara styggt för affärerna ? Väljer du att "avslöja" honom tycker jag att du skall ta kontakt med "root" för rådgivning, detta för att göra "avslöjandet" på ett korrekt sätt.

    Slutsatsen måste nog bli att jag råder dig till att ställa bilen, har du osis så kan det blir dumt om du fortsätter o kör. Knäckta kolvar, krökt vevstake.... Hur kul är de ? Inte alls kan jag berätta !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Hmmm, var det du det....

    Nåväl, misstag kan alla göra, ibland är det lätt att förlåta ibland inte...
    Mitt bästa råd är att inte köra med bilen, tyvärr kan läckaget bli värre, i värsta fall "jättetråkigt". Men, ibland har man tur o det klarar sig acceptablet en tid.

    Kanske den händige personen läser detta o grips av samvetskval ? Eller kanske inser det obehagliga i att "bli avslöjad" ? Det kan ju vara styggt för affärerna ? Väljer du att "avslöja" honom tycker jag att du skall ta kontakt med "root" för rådgivning, detta för att göra "avslöjandet" på ett korrekt sätt.

    Slutsatsen måste nog bli att jag råder dig till att ställa bilen, har du osis så kan det blir dumt om du fortsätter o kör. Knäckta kolvar, krökt vevstake.... Hur kul är de ? Inte alls kan jag berätta !
    Jo, det var jag...

    Jo, kanske läser personen ifråga detta. Har svårt att tro att denna tänker ta ansvar för detta. Fast man vet ju aldrig...

    Ska försöka ordna annan bil snarast, och även prata med den som renoverade motorn. Känner sig denna inte manad att göra det så ska jag kontakta "root".

    Tack för svaren! Jag hör av mig om hur detta slutar....

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    850
    Medlem#
    10239
    Tycker att det låter mer som en spricka i toppen om det bubblar ur grenröret.
    Nabil

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Säker på att det verkligen bubblar UR grenröret?
    Finner det som osannorlikt då vattnet förångas mycket snabbt om det kommer från kanalen och skulle te sig som vit rök i slutpipan istället (iaf 30sek efter uppstart).
    Dessutom är ju ett läckage nödvändigt mellan topp>grenrör för att det skall kunna bubbla ut......

    Däremot är ju som sagt läckage mellan topp/block möjligt.

    >>TriMe, smakat på vätskan?

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Jag har faktiskt sett bubblor vid delningsplanet mot turbin.(en gång)
    Oftast ser man dock att det fuktar lite vid uppstart.(flera gånger)
    I samtliga av de fallen har cylinderhuvudet varit böjt o krokigt alt. brusten packning. Troligtvis ibalnd beroende på att klämkraften i skruvförbandet släppt till för låga värden.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    74
    Ska omgående gå ner och ta ett kort på varifrån bubblorna kommer. JonTe, det är samma ställe som sist. Du minns att vi drog lite på bulten där?

    Ska även smaka på vätskan så fort jag startat bilen.

    Här är ett kort på läckan.


  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Jag har faktiskt sett bubblor vid delningsplanet mot turbin.(en gång)
    Oftast ser man dock att det fuktar lite vid uppstart.(flera gånger)
    Joo det har jag oxo speciellt de gamla T8:orna med spruckna grenrör....
    Dock har jag i dessa fall inte misstänkt kylvattenläckage utan mer "normal kondens".
    Detta trodde jag även i TriMe:s fall men hade då inte vetskap om kylvätske konsumtionen.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    74
    Har nu varit ute och varmkört bilen. Det kom en liten droppe på den högra sidan. På vänster sida kom inget alls. Smakade på droppen och tyckte ärligt talat inte det smakade nått alls. Bara vanligt vatten...

    Några funderingar?

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Lossa tändstiften o kika ned på kolvkronorna, är nå'n blank så är det ett SÄKERT tecken på att det drar in vatten.

    Jag är rätt för att du inte kan dra skarpa slutsatser av att det smakade vatten.

    Men, det kan vara HELT NORMALT med att det FUKTAR LITE vid start.
    Bubblor, njä, knappast. Symptomen tillsammans är intressanta, bubblor+kylvätskekonsumption.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    74
    Lyfter nu tråden efter mer felsökning.

    Kolvkronorna var inte blanka.

    Har komptestat och fick följande resultat:



    Verkar detta normalt? Spelar mellan 13.5bar på 1ans cylinder och 12bar på 3ans.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    18
    mig veterligt får det skilja max 10% mellan sämsta och bästa cylindern. dvs högsta och lägsta uppmätta. lite mer typ 12 - 15 % är nog ingen fara men inte mer.
    saab 900 se t -96

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Lite väl stor skillnad mellan min o max kompession, vi brukar säga max 1 bar. Detta är ett "torrt prov" ?
    Pröva med ett "vått prov", man häller lite olja i cylindrarna för att temporärt få kolvringarna att täta. Är avvikelsen förfarande klar o tydlig så är det inte kovringarnas fel i vart fall. Utan packning eller cylinderhuvud.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    74
    Det skiljer ju 11% mellan högsta och lägsta provet. Antar att det därmed inte är några astronomiska variationer...

    Ska testa att göra ett vått test så fort jag får tillgång till utrustningen igen.

    Tack för hjälpen så länge!

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av TriMe

    Ska testa att göra ett vått test så fort jag får tillgång till utrustningen igen.!
    Vart hos lille Johan?

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Äasch, gör ett leakdown o lyssna !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av TriMe

    Ska testa att göra ett vått test så fort jag får tillgång till utrustningen igen.!
    Vart hos lille Johan?
    Nä, vår käre vän Nabil hjälpte mig

    Vad är ett "leak down-test" ?

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315
    killen som har gjort jobbet borde väll rimligen undersöka vad som kan vara fel åtminstone

    Har man gjort ett jobb och tagit betalt för det ,svart eller vitt spelar ju ingen roll, så måste väll ändå killen försöka konstatera/fixa felet, eller

    Gör han inte det så är det ju ingen tvekan om vad du ska göra:
    om inte det biter om inte det hjälper
    om du fortfarande inte fått hjälp återstår ju bara:
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

Liknande ämnen

  1. Sensor för kylvatten?
    Av Vendin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-06, 17:56
  2. Försvinnande kylvätska..
    Av stefffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 00:34
  3. Ska byta pinnbulltar till grenröret *Bild*
    Av saab_speed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 23:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •