Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: kan man åka utan tryckklocka?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    132

    kan man åka utan tryckklocka?

    jag ska byta ut min mot en förstärkt klocka och ett annat chip så jag tänkte att jag skulle plocka ner klockan hemma och sen åka till en verkstad där jag tar ut boxen.
    Min fråga är om jag kan åka en mil typ utan tryckklocka?[/size]
    saab 9000 cse 2,0 ltt 98 steg 3 från nordic men helsystem 3 tums 270hk+ 400nm+

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Ja det går bra, enda som händer är att bilen blir hiskeligt slö eftersom wastegaten kommer va helt öppen
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Ett problem du kan råka ut för är att wastegaten kan fastna i avgashuset om den öppnar för mycket. För att undvika detta kan du ju säkra med en ståltråd eller likn.
    OBS! gör detta med klaffen helt öppen utan att den går för långt.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    132
    ok den sista som skrev jag förstog inte riktigt men jag tror att jag ska spänna fast den så den inte rör sig efter att jag plockat bort den?
    saab 9000 cse 2,0 ltt 98 steg 3 från nordic men helsystem 3 tums 270hk+ 400nm+

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Nja du behöver inte krångla med att spänna upp den om du bara ska åka en mil. Jag åkte iaf 25 mil utan trycklocka och min kärvade inte fast iaf.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Jag tror att det är avsevärt mindre risk att klaffen fastnar på en 9000/T25 än ex 9-5/GT17 men har egentligen inga direkta belägg för detta, mer en känsla.

    Jag körde ca en mil i alla fall då stången hoppade av på min kärra på väg hem efter nattjobb utan att den kärvade fast.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Nja du behöver inte krångla med att spänna upp den om du bara ska åka en mil. Jag åkte iaf 25 mil utan trycklocka och min kärvade inte fast iaf.
    Den kärvar inte utan när wastegateporten öppnar för mycket kan den fastna i en kant som sitter precis intill utloppet på avgashuset.

    Har säkert fått bända och trixa med borttagen downpipe på ett 10-tal bilar där tryckklockan lossnat pga trasig spårryttare.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av Rickard

    Har säkert fått bända och trixa med borttagen downpipe på ett 10-tal bilar där tryckklockan lossnat pga trasig spårryttare.
    Vilka olika modeller?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Rickard

    Har säkert fått bända och trixa med borttagen downpipe på ett 10-tal bilar där tryckklockan lossnat pga trasig spårryttare.
    Vilka olika modeller?
    Det är 9-3/9-5, men det skadar ju inte att gardera sig på en 9000.

    Anledningen till varför jag aldrig behövt göra detta på en 9000 beror nog på att de har en annan utformning på spårryttare. Dvs de går sällan sönder så tryckklockan lossar.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    132
    nu har jag iallafall åkt 5km utan och inga problem men jag gasa inte mycket utan fin åkning sen satt jag på en ståltråd på den där armen så det blev lite stöd och ryckte bort kontakten från MV:en och den enda som jag tyckte var konstigt det var att den verka vara varm när jag kom fram inte röd utan den liksom man kände att det var jävligt varamt och det knastrarlite om ni förstar hur jag menar.

    jag kan inte komma på varför det var så, snurrar turbon ändå tok mycket enligt min mätare låg jag på -2 hela tiden allts ej överladd?
    jaja nu är det bara invänta en steg 3 box samt förstärkt klocka jippi
    saab 9000 cse 2,0 ltt 98 steg 3 från nordic men helsystem 3 tums 270hk+ 400nm+

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183
    Citat Ursprungligen postat av saabster
    jaja nu är det bara invänta en steg 3 box samt förstärkt klocka jippi
    ööööh varför byter du inte bara grejerna när den förstärkta tryckklockan och boxen kommer? Jag fattar inte riktigt, men det behöver jag iofs inte.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  12. #12
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Citat Ursprungligen postat av saabster
    jaja nu är det bara invänta en steg 3 box samt förstärkt klocka jippi
    ööööh varför byter du inte bara grejerna när den förstärkta tryckklockan och boxen kommer? Jag fattar inte riktigt, men det behöver jag iofs inte.
    Troligen skickar han sin gamla tryckklocka på förstärkning!

Liknande ämnen

  1. tryckklocka.
    Av stoffe R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 17:34
  2. Tryckklocka
    Av Jocke Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 08:57
  3. Tryckklocka
    Av Jocke Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-04-16, 02:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •