Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 69

Ämne: SQR?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    42

    SQR?

    håller på att kolla på chiptrim till bilen och hittade SQR:s steg 4, men nu har jag lite frågor runt dom, det:


    1. varför/hur kan dom vara så billiga? (12435:-) för SQR Programvara [ utbytes box ] 3" JT avgassystem med sportkat. Sportluftfilter.


    2. är det nån som har detta i sin bil? funkar det bra?


    3. hur mkt klarar min original koppling?


    4. borde jag fortsätta spara till nån av dom dyrare? (maptun, nordic, speedparts?)

    MvH/ Sonny

  2. #2
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 009

    Re: SQR?

    Citat Ursprungligen postat av puffy
    håller på att kolla på chiptrim till bilen och hittade SQR:s steg 4, men nu har jag lite frågor runt dom, det:


    1. varför/hur kan dom vara så billiga? (12435:-) för SQR Programvara [ utbytes box ] 3" JT avgassystem med sportkat. Sportluftfilter.


    2. är det nån som har detta i sin bil? funkar det bra?


    3. hur mkt klarar min original koppling?


    4. borde jag fortsätta spara till nån av dom dyrare? (maptun, nordic, speedparts?)

    MvH/ Sonny
    Hej !


    1. De har väl inte haft så höga utvecklingskostnader på't...

    2. Finns nog de som är nöjda. Fast jag tror att det fortfarande saknas laddtrycksspärr i det programmet.

    3. Inte så pass mycket iaf.

    4. Jag skulle ringt runt till de andra firmorna och hört mig för lite.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    635
    1 vad f-n menar du med det??

    2 Det finns laddtryckspärr,funkar mycket bra.

    3 Byt till nån starkare tex 600 plattan.

    4 Dyrast är inte alltid bäst...

  4. #4

    sQR

    Jag har detta funkar mycket bra bättre än kompisens av annat trimm
    Aspire

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    461
    Har med kollat runt lite reagerade mest över deras massiva vridmoment jämförelse med andra? Priset var ju ganska mkt bättre med.. Dock är ju deras steg 4 lite väl bra med tanke på IC och turbo kanske...

    Mvh
    9000 ltt ca 13 k mil Nordic edition (gått i arv)
    95 2,3t Biopower Vector Kombi Jub++ -07 (såld)
    Yeti 4x4 TDI Beställd

  6. #6
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Säger inget annat än att Alla St3-4 bilar jag kört,, ( har även en kompis som har en sådan) saknar helt Laddspärr..

    Annars gick den fint

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  7. #7
    Kan ju säga att de e nog de goaste chippet som jag åkt med! God turbokänsla efter ca 2200-2300 varv... dock ingen 9000 utan en 9-3 se med 154 hk som blev ca 230 med steg1.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 99?
    1 vad f-n menar du med det??

    2 Det finns laddtryckspärr,funkar mycket bra.

    3 Byt till nån starkare tex 600 plattan.

    4 Dyrast är inte alltid bäst...

    Trodde att ni så kallade "moderatorer" skulle vara typ
    opartiska...
    Men allt är till salu....Mvh magnus


    ja, det jag menade var, hur kan dom vara så billiga, när andra firmor kan ta det 2-3 dubbla för samma saker...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    42
    Har med kollat runt lite reagerade mest över deras massiva vridmoment jämförelse med andra? Priset var ju ganska mkt bättre med.. Dock är ju deras steg 4 lite väl bra med tanke på IC och turbo kanske...

    Mvh


    Menar du att inte original turbo och IC klarar den effekten?
    kan det unka fast det inte blir så driftsäkert kanske?

  10. #10
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av puffy
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 99?
    1 vad f-n menar du med det??

    2 Det finns laddtryckspärr,funkar mycket bra.

    3 Byt till nån starkare tex 600 plattan.

    4 Dyrast är inte alltid bäst...

    Trodde att ni så kallade "moderatorer" skulle vara typ
    opartiska...
    Men allt är till salu....Mvh magnus


    ja, det jag menade var, hur kan dom vara så billiga, när andra firmor kan ta det 2-3 dubbla för samma saker...
    Du måste jämföra vad som ingår i de olika firmornas "färdiga" steg..

    Använder du billiga delar så blir det ju billigare..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Är det någon i närheten av Trollhättan som kör med SQR 9000 Aero Steg 4 306 hk idag ?


    1) Det är väl numera ingen hemlighet i vart "Aero 309 hk" kom ifrån ?
    (Ursprungssyftet med den mjukvaran var inte att förse marknaden med ett säkert trimm...)
    2) Helt enkelt "för mycket" för befintlig hårdvara, tyvärr.
    3) Din original koppling klarar inte några 490 Nm, långt därifån.
    4) Prislappen är ingen kvalitéts mätare, tyvärr. Livet är inte så enkelt.
    Du får jämföra lite vad du får för pengarna, vad byts och varför.


    Magnus 99?
    Jag har svårt att tro att tryckvaktsfunktionen verkligen finns annat än dödapplicerad. Det är tyvärr en lite svår kombination om man ser till moment o uppskattat laddtryck. Har dock inte sett 306 hkr trimmet, så jag kan ha fel, men tvivlar faktiskt på't.

    Jag tycker nog att du skall akta dig för att tycka om vad som finns till salu eller ej. Har du belägg för det du skriver så fram med det NU, annars tycker jag att du lämpligtvis ber om ursäkt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Är det någon i närheten av Trollhättan som kör med SQR 9000 Aero Steg 4 306 hk idag ?


    1) Det är väl numera ingen hemlighet i vart "Aero 309 hk" kom ifrån ?
    (Ursprungssyftet med den mjukvaran var inte att förse marknaden med ett säkert trimm...)
    2) Helt enkelt "för mycket" för befintlig hårdvara, tyvärr.
    3) Din original koppling klarar inte några 490 Nm, långt därifån.
    4) Prislappen är ingen kvalitéts mätare, tyvärr. Livet är inte så enkelt.
    Du får jämföra lite vad du får för pengarna, vad byts och varför.


    Magnus 99?
    Jag har svårt att tro att tryckvaktsfunktionen verkligen finns annat än dödapplicerad. Det är tyvärr en lite svår kombination om man ser till moment o uppskattat laddtryck. Har dock inte sett 306 hkr trimmet, så jag kan ha fel, men tvivlar faktiskt på't.

    Jag tycker nog att du skall akta dig för att tycka om vad som finns till salu eller ej. Har du belägg för det du skriver så fram med det NU, annars tycker jag att du lämpligtvis ber om ursäkt.
    Mnjaa,, jag har ju bara sett kompisens SQR 9000 ,,o laddar man 1.5-1.6 så går min ekvation i nöten inte ihop med att ha en maxladdspärr vid 1.54bar.?!?!
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 99?
    Trodde att ni så kallade "moderatorer" skulle vara typ
    opartiska...
    Men allt är till salu....Mvh magnus
    Jag är så j-vla trött på såna uttalande. Vaddå opartiska? Menar du att vi aldrig får svara i någon tråd som involverar flera leverantörer utan att klappa de alla på pungen och snacka gott om de? Har jag erfarenheter, positiva eller negativa om ett visst företag så tänker jag skriva om någon frågar om det. Att vara moderator har ingenting med det att göra. Punkt.

    För att besvara trådskaparen:

    Jag hade satsat på alternativ 4, alltså kolla på någon av konkurenterna. Det är mitt högst personliga åsikt.


    Vänliga hälsningar
    zsh (som varken kör saab eller saab trim och håller inte i k-ken någon av trimleverantörerna).

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 99?
    1 vad f-n menar du med det??

    2 Det finns laddtryckspärr,funkar mycket bra.

    3 Byt till nån starkare tex 600 plattan.

    4 Dyrast är inte alltid bäst...

    Trodde att ni så kallade "moderatorer" skulle vara typ
    opartiska...
    Men allt är till salu....Mvh magnus
    Ibland stör jag mig på när moderatorer är i och petar godtyckligt i folks inlägg, men jag kan inte förstå hur du kan vara av åsikten att de inte skulle få skriva personliga inlägg precis som vi alla andra. Dessutom anser jag inte att TD04 på ngt sätt har sågat SQR i sin kommentar, utan bara framfört några synpunkter och frågetecken.

    Jag har ett ganska bra intryck av SQR:s produkter, utom när det kommer till just det där steg 4 till 9000 Aero. 306 hk genom en original-IC, då har man passerat gränsen för vad som är lämpligt. Och jag har för mig att man kör med origianl BTR och spridare, vilket känns väldigt på marginalen. Turbon duger i rätt koncept till för effekten, men i kombination med original IC får den jobba extra hårt, vilket gör att även den får det svettigt.

    Om man nu skulle vilja ha detta program, så kan man ju fråga ifall man kan få den med begränsat vrid till 450 Nm. Då kan man dels behålla laddtrycksvakten och dels har originalkopplingen en sportkeps att hålla ett tag. 490 Nm, det fungerar bara inte med orig.koppling.

    Men om jag vore som du och ville köra på SQR, skulle jag sikta in mig på deras vanliga steg 3. Den ger nog nästan lika hög effekt, och den effekten blir stabilare och säkrare mot motorskador.

    Som Boost antyder, så kommer detta steg 4 program från "annat håll", och det originalprogrammet är faktiskt inte ens tänkt att gå på 100% benisn . Exakt vad den ska ha tänker jag inte skriva här, för det är inget man ska hålla på att sulla med själv...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 99?
    1 vad f-n menar du med det??

    2 Det finns laddtryckspärr,funkar mycket bra.

    3 Byt till nån starkare tex 600 plattan.

    4 Dyrast är inte alltid bäst...

    Trodde att ni så kallade "moderatorer" skulle vara typ
    opartiska...
    Men allt är till salu....Mvh magnus
    Ibland stör jag mig på när moderatorer är i och petar godtyckligt i folks inlägg, men jag kan inte förstå hur du kan vara av åsikten att de inte skulle få skriva personliga inlägg precis som vi alla andra. Dessutom anser jag inte att TD04 på ngt sätt har sågat SQR i sin kommentar, utan bara framfört några synpunkter och frågetecken.

    Jag har ett ganska bra intryck av SQR:s produkter, utom när det kommer till just det där steg 4 till 9000 Aero. 306 hk genom en original-IC, då har man passerat gränsen för vad som är lämpligt. Och jag har för mig att man kör med origianl BTR och spridare, vilket känns väldigt på marginalen. Turbon duger i rätt koncept till för effekten, men i kombination med original IC får den jobba extra hårt, vilket gör att även den får det svettigt.

    Om man nu skulle vilja ha detta program, så kan man ju fråga ifall man kan få den med begränsat vrid till 450 Nm. Då kan man dels behålla laddtrycksvakten och dels har originalkopplingen en sportkeps att hålla ett tag. 490 Nm, det fungerar bara inte med orig.koppling.

    Men om jag vore som du och ville köra på SQR, skulle jag sikta in mig på deras vanliga steg 3. Den ger nog nästan lika hög effekt, och den effekten blir stabilare och säkrare mot motorskador.

    Som Boost antyder, så kommer detta steg 4 program från "annat håll", och det originalprogrammet är faktiskt inte ens tänkt att gå på 100% benisn . Exakt vad den ska ha tänker jag inte skriva här, för det är inget man ska hålla på att sulla med själv...


    okej. tack för ett mkt bra svar, fick nog svar på det mesta jag ville veta nu. en fråga kvar:
    vad skulle behövas för att kunna använda "steg 4" chippet? ny IC och koppling och.....? eller är det kanske bäst att strunta i det helt?

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Det finns ändå rätt många som kör med detta 309hk program och dom flesta verkar vara nöjda med det trots allt. Att priset är lågt jämfört med andra beror såklart på att det inte byts så mycket hårdvara. Det är väl tämligen svårt att pressa ur mer ur originalprylarna och beroende på hur bilen används kan det ju vara precis det man är ute efter
    Har man tänkt sig att ligga på toppfart genom Tyskland kanske man ska fundera på ett annat program medan det kanske är perfekt för den som vill ha mer fjong vid omkörningar på Svenska vägar

    När jag för många år sedan hade kontakt med SQR blev jag INTE rekommenderad att välja det programmet (av SQR) pga det höga vridet - det dödar växellådor.. Istället fick det bli en variant av programmet med begränsat laddtryck (org koppling klarar sig) och med fungerande laddspärr.
    Finns inget att klaga på ang körbarheten eller något annat i programmet. Har kört många originalbilar (ej Saab) som haft sämre körbarhet än mitt trimprogram.

    DrBoost och Tomtefar antyder något om ursprunget på programmet och något om annat bränsle. Jag skulle bli tacksam om även jag fick veta vad som gäller, om det nu är ett sådant program jag har Om ni inte vill skriva här så kan ni skicka PM till mig
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    155
    Kör med deras steg 4 i min 9000 Aero och har gjort det dom senaste 3 åren och det funkar riktigt bra. Hade lite problem med skenande laddtryck ibörjan men det va min mv som kärvade. Inhandlade en ny sen gick det bra.
    Kör med orginal koppling än så länge, bara väntar på att den ska ge upp men den kämpar vidare.
    Har kört både stripp och bankörning med den.

    Det som gav upp efter någon månad var Ic:n. Gavlarna släppte så det blev att inhandla en alu ic från Maptun.

    Vill du ha en rolig bil till ett rimligt pris så satsa på ett steg 4

    Mvh Jocke

  18. #18
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Lugna ner sig nu Magnus...

    Känner flera som kör / kört med Franks program och jag har då inte hört om några större problem. Så tror inte de är mer drabbade än någon annan firma.
    Dock är det ändå inte fel att höra runt med flera olika levrantörer innan man bestämmer sig.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Jag tycker nog att det är lämpligast om SQR själva ges chansen att berätta hur det förhåller sig med ursprunget till "309 special".

    I övrigt har jag sett flera av Franks T5 s/w, håller nog med Mr Turbo, han är nog inte mer drabbad än nå'n annan.

    Men, 306 hkr trimmet är inte särskilt smakfullt vad betr. vridmoment o hur det disponeras. Snacka om traktorkaraktär. Momentet är ju tokhögt, passerar lätt 500 Nm om det är bara lite svalt ute. Kul, men knappast bra ?

    Till trådskaparen, OM du bestämmer dig för att handla med SQR så kan du helt säkert få gjort några "justeringar" som gör att din bil blir bättre o mer harmonisk.

    Felet är ju att ALLA vill ha mesta pulver för minsta pengar !
    SQR förser massan med det massan vill ha !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Felet är ju att ALLA vill ha mesta pulver för minsta pengar !
    SQR förser massan med det massan vill ha !
    Och de är tyvärr inte ensamma om det...

    Eftersom jag själv har kört med "ursprungsprogramvaran" kan jag intyga att den går nåt alldeles grymt bra. Att det sen blir rejält värmekänsligt, d v s ställer ner en del på varma sommardagar, ja det är ju sånt som man förstår nu men inte förstod då...

    Man kan väl dock konstatera att toppfarten var högre 3" JT, demonterad värmeplatta, modifierad luftburk och ORIGINAL S/W än med "lspecialprogrammet", vilket väl säger en del om hur stressad hårdvaran är.

    Som nämnts ovan, en 15T #6 "funkar" för 300 hk på en 9000, om den får hjälp på traven av bra luft in (modifierad luftburk), bra kylning (bra LLK) och mer sås (gröna spridare t ex). Originalkopplingen håller inte för mer än max max 450 Nm, och redan där tummar man rejält på den långsiktiga hållbarheten. Sachs 600-platta är ett måste för att kunna plocka upp vridet i mellanregistret (om man nu är "torqueoholic"... ).

    Min 9000 Aero med MapTun steg 4 (drygt 300 hk/ca. 500 Nm) gick kanske inte märkbart bättre än den gjorde med "specialprogrammet", men betydligt mer stabilt varma dagar och långa accrepor. Man sov bättre på nätterna också... Jo, just det...toppfarten ökade.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •