Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: CE-lampa på min 9-3 aero -04

  1. #1

    CE-lampa på min 9-3 aero -04

    Jag hämtade min bil, 9-3 Aero -04, i torsdags förra veckan. Den gick underbart de fyra milen hem, på fredagmorgonen tankade jag på macken 100 m hemifrån innan jobbet och när jag lämnade macken tändes CE-lampan...!!! Ringde jobbet och meddelade att jag skulle bli sen och körde till bilfirman där jag köpt bilen (SAAB i Partille,Gbg). De kollade bilen och sa att det var ngn slags (ursäkta men jag kan inte bilar) "sekundärfläkt till turbon" som gett upp. Nåväl, jag lämnar bilen, kör firmabilen och i fredags morse ringde man och sa att " .. det var ju synd att vi tog hem en ny fläkt för det var ju bara en slang som lossnat.." och jag hämtade bilen. När jag startade den tändes CE-lampan IGEN, tyvärr hade jag MYCKET bråttom (vissa av oss har ju ett arbete att sköta) så jag körde till jobbet och ringde dem igen, OK sa de, kom hit med bilen. Jag åkte dit efter att jag gjort det mest nödvändiga på jobbet och då säger en flinande reparatör att man bara glömt att nolla felkoden!!! Han gör detta och jag kör hem. Nästa morgon tänds ÅTER CE-lampan, jag ringer och är GANSKA förbannad (mitt livs i särklass dyraste bil) och får då beskedet att " ja,ja kom in med bilen nästa vecka så byter vi väl fläkten då...suck"
    Som relativt nybliven Saab-ägare (ganska kortvarig som det känns nu) har jag två frågor till forumet:
    Är detta en vanlig behandling på Saabverkstäder?
    Kan det vara så( jag tycker det LÅTER helt vansinnigt men jag har läst det i forumet) att CE-lampan tänds om man tankat och INTE dragit tanklocket 3 "snäpp"?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: CE-lampa på min 9-3 aero -04

    Citat Ursprungligen postat av kaaling69
    Kan det vara så( jag tycker det LÅTER helt vansinnigt men jag har läst det i forumet) att CE-lampan tänds om man tankat och INTE dragit tanklocket 3 "snäpp"?
    Öhm, va? Har jag aldrig hört talas om och låter mycket konstigt...

    Annars tycker jag det låter som en mycket klantig verkstad som inte ens provkör bilen efter de fixat "felet". Byt!
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  3. #3

    ce

    Debitera dom för förlorad arbetsinkomst för de gånger dom "schabblat".
    Även bra verkstäder gör fel ibland.
    Går de inte med på det så byt verkstad.

    mvh
    loca

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 927

    Re: CE-lampa på min 9-3 aero -04

    Citat Ursprungligen postat av kaaling69
    Är detta en vanlig behandling på Saabverkstäder?
    Svar JA!

    Har flera historier på lager om du skulle vara uttråkad!

  5. #5

    Nu sååå!

    Har varit på ovan nämnda verkstad 5 ggr på tre veckor -> jag har kört RÄTT lite med min bil och hälften av milen är till & från Partille..! Tyvärr kan man väl inte byta verkstad när det gäller ärenden som omfattas av beg MRF-garanti?? När den har gått ut kommer jag aldrig sätta min fot på Saab i Partille igen (om någonsin på Saab ÖVERHUVUDTAGET). Missförstå mig rätt, detta är min 3:e Saab i livet. De 2 förra var jag väldigt nöjd med, en Saab 99-73 som tickade på i 3 år 1989-92 och kostade 1 par torkarblad under den tiden.. och en 9-3 2000 som funkade ganska bra tills nyligen då det hände lite FÖR mycket på kort tid. Tydligen har Saab haft svårt att hänga med i teknikutvecklingen på senare år, man bygger helt enkelt bilar som inte fungerar. Eller ställer jag FÖR höga krav när jag väntar mig att en bil av 2004 årsmodell skall stå på min parkeringsplats istället för på verkstaden? När jag dessutom, kan nästan betraktas som bilteknisk idiot, får informera Saab auktoriserad verkstadspersonal om vad som kan vara fel på min "nya" bil (info som jag läst mig till på detta forum) och det sedan visar sig (peppar,peppar) vara rätt (förvärmningskretsen lambdasond) så kan man inte annat än undra! Jag får intrycket att verkstaden vill avhjälpa felet med minsta möjliga insats och kostnad så att jag tvingas tillbaka för reparation snarast möjligt efter garantitidens utgång, FATTAR man inte att denna affärsmetod inte fungerar. Då hade jag ändå klargjort för säljaren på Saab Partille att vi köper denna bil nu, är jag och min hustru nöjda så kan han räkna med ett byte till fabriksny 9-3 SportCombi (Aero?) nästa år vid denna tid.. Nu har Saab halkat från 1:a till sådär 154:e plats på listan över kandidater.

Liknande ämnen

  1. Airbag Lampa lyser 9-3 Aero-01
    Av Stereon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 10:57
  2. ABS-Lampa, CE-Lampa Saab 9-5 Aero -00
    Av Seddzi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 07:51
  3. ABS-lampa lyser (Aero -91 Med Tcs)
    Av saab-turb0 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 16:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •