Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: SE HCB-700 i 9-3 SS. Mikrofonen i bilen funkar inte

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    396

    SE HCB-700 i 9-3 SS. Mikrofonen i bilen funkar inte

    Så fick jag tillslut min blåtandshandsfree. Tydligen var HCB-300 påväg att utgå och därför svår att få tag på. Så jag köpte en HCB-700 istället

    Inkopplingen gick bra och allt funkar klockrent, förutom att jag inte hörs om jag använder bilens mikrofon. Lite svårt att prata med nån då, om man inte bara vil lysssna på fröken ur!! Jag har stiftat om VDA-Kabeln från stift 18 till 14 precis som det står i instruktionen. Har jag glömt nåt annat?? Eller har jag bara sån förbaskad otur så att micen i bilen är trasig Kopplar jag in micen som följer med Handsfreen så funkar det utan problem. Men EN sladd ytterligare.

    Det jag har lagt märke till är att den här mini 3.5mm pluggen som man kopplar in i Blåtansaboxen är i stereo på den kabel med mic som följde med från Sony-Ericsson. På VDA-Kabeln är det en monoplugg, kan jag ha fått fel kabel från Saab?? Som jag fattade det så skall det bara finnas en kabel

    //Matte

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: SE HCB-700 i 9-3 SS. Mikrofonen i bilen funkar inte

    Citat Ursprungligen postat av matte_linear
    Så fick jag tillslut min blåtandshandsfree. Tydligen var HCB-300 påväg att utgå och därför svår att få tag på. Så jag köpte en HCB-700 istället

    Inkopplingen gick bra och allt funkar klockrent, förutom att jag inte hörs om jag använder bilens mikrofon. Lite svårt att prata med nån då, om man inte bara vil lysssna på fröken ur!! Jag har stiftat om VDA-Kabeln från stift 18 till 14 precis som det står i instruktionen. Har jag glömt nåt annat?? Eller har jag bara sån förbaskad otur så att micen i bilen är trasig Kopplar jag in micen som följer med Handsfreen så funkar det utan problem. Men EN sladd ytterligare.

    Det jag har lagt märke till är att den här mini 3.5mm pluggen som man kopplar in i Blåtansaboxen är i stereo på den kabel med mic som följde med från Sony-Ericsson. På VDA-Kabeln är det en monoplugg, kan jag ha fått fel kabel från Saab?? Som jag fattade det så skall det bara finnas en kabel

    //Matte
    Du har provat att koppla om mellan högnivå (stift 1) och lågnivå (stift 2) upp i takkonsollen (bytt pinne på den röda sladden)? (Nej, jag vet inte vilken som är rätt för din handsfree, men fel variant brukar resultera i död mic.) Takkonsollen lossar du enklast med en lång flatmejsel inpetad bakom kåpan för att trycka ut lyktglaset bakifrån, och sedan en torx för att skruva bort skruven bakom detta för sedan dra det hela rakt ner så att plastkrokarna släpper.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    396
    Kom på att det nog inte kan vara nåt fel på mic:en eftersom röststyrningen till stereon funkar som den skall. Antar att den använder samma mikrofon?!!? Byta stift uppe vid mic:en skall man inte behöva göra i en 9-3 SS utan gäller bara för 9-5.

    //Matte

  4. #4
    Blev detta case utrett?

  5. #5
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Jag har HCB-300. Hade till en början problem med ljudet i micen jag också, men det visade sig att jag inte fått ihop kontaktstycket ordentligt.
    Däremot har jag fortfarande problem med ljudkvalitén. Det låter skit helt enkelt. Antingen så lågt så man knappt hör, eller så distorderat så det inte går att höra för den skull.
    Ingen som har lösningen på det?

    Mvh Stoffe

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Jag har HCB-300. Hade till en början problem med ljudet i micen jag också, men det visade sig att jag inte fått ihop kontaktstycket ordentligt.
    Däremot har jag fortfarande problem med ljudkvalitén. Det låter skit helt enkelt. Antingen så lågt så man knappt hör, eller så distorderat så det inte går att höra för den skull.
    Ingen som har lösningen på det?

    Mvh Stoffe
    Hade samma problem med båda mina HCB-300 (1 i cabben och 1 i ss:en. Provade med olika telefoner (SE, nokia, samsung etc) och alla hade samma problem. Provade även med både saab samt SE originalmic utan större framgång. Drog slutsatsen att det måste vara hf;en som suger purjo, så det blev retur på båda satserna. Köpte mig sedan ett BT Headset som fungerar hur bra som helst...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    268
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Jag har HCB-300. Hade till en början problem med ljudet i micen jag också, men det visade sig att jag inte fått ihop kontaktstycket ordentligt.
    Däremot har jag fortfarande problem med ljudkvalitén. Det låter skit helt enkelt. Antingen så lågt så man knappt hör, eller så distorderat så det inte går att höra för den skull.
    Ingen som har lösningen på det?

    Mvh Stoffe
    Jag bytte ut orginalmicen mot SE's mic (till HCA-60) - avsevärt mycket bättre ljud! Jag klämde helt enkelt stift på två kabelbitar och tryckte in dessa i kontakterna (micens + kontakten till orginalmicen), för att slippa dra 2 km kabel efter att ha rivit ut halva inredningen Det är dessutom enkelt att återställa "installationen", eftersom inga kablar är klippta.

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av mange69
    Jag bytte ut orginalmicen mot SE's mic (till HCA-60) - avsevärt mycket bättre ljud!
    Jag fick ungefär samma ljudkvalité med HCA-60:ns orginalmic som med SAAB:s, men det verkar vara skillnad på de mickar som monterades då och de som monteras nu.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Däremot har jag fortfarande problem med ljudkvalitén. Det låter skit helt enkelt. Antingen så lågt så man knappt hör, eller så distorderat så det inte går att höra för den skull.
    Jag har monterat en HCB-300 i min 9-3 SS och jag har hittat ett sätt där jag tycker att jag minimerar problemen med den dåliga ljudkvalitén.

    Det finns ju två olika volymkontroller när man har HCB-300 i 9-3 SS/SC, dels ratten som sitter på manöverenheten till HCB-300 och dels bilens volymkontroll för radion. Volymkontrollen på HCB-300 måste stå ungefär "i mitten". Ställer man den för lågt så hör man knappt, och ställer man den för högt blir det distorsion. Jag har hittat ett läge på HCB-300:s volym som ger acceptabelt ljud, sedan rör jag den inte. Skulle jag behöva reglera volymen vid ett samtal gör jag det på radion (eller rattknappen).

    Det blir väl ingen jättekvalitet på ljudet ändå, men det blir någorlunda acceptabelt (eller så har jag kanske hunnit vänja mig???).
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    Nu har jag experimenterat lite mer med min HCB-300, och kanske hittat en bättre lösning. Även om jag gjorde som i mitt inlägg ovan hände det vid enstaka gånger att jag inte alls kunde höra vad den i andra änden sade, utan jag fick stänga av handsfreen och ringa upp igen.

    Nu har jag istället för att köra ljudet genom bilstereons högtalare kopplat in den lilla högtalaren som följer med HCB-300-satsen. Jag har ännu bara ringt några få samtal för att kolla (från två olika telefoner) och skillnaden är slående. Ljudet är MYCKET bättre i den lilla högtalaren än om man kör ljudet i stereons högtalare. Lite tråkigt att inte kunna använda stereohögtalarna, men detta sätt verkar i alla fall fungera!!!

    För att få "mute"-funktionen (att stereon tystnar samt att "telefon" tänds i displayen) att fungera måste man dock koppla in kabeln till detta på lämpligt sätt. Kontakten för högtalarna i Saabs adapterkablage innhåller tre kablar (högtalarnas plus och minus, samt en gul mute-kable). Kontakten till den lilla högtalaren har bara två kablar (ingen mute). Som en tillfällig lösning, medan jag testar, har jag bara dragit en lös kabelstump från den gula kabeln till motsvarande ställe på den andra kontakten.
    En annan skillnad som blir när man kopplar in den lilla högtalaren är ju att man bara kan justera handsfreens volym på vredet på kontrollpanelen till HCB-300.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Kanske är en självklarhet, men när jag koppla in min handsfree-enhet så var ljudet totalt urfuckat. Visade sig att på 9-3 SS av 2003 års modell måste ha någon specialgrej monterad på VDA-kablaget.

    Kanske ni redan visste, annars kan det vara ett hett tips...
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

Liknande ämnen

  1. Justera den inbyggda mikrofonen i 9-3 Aero M2001
    Av turbo4ever i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 23:54
  2. [LÖST] Varför funkar inte signalhornet när SIDen inte är inkopplad? OG9-5/OG9-3
    Av sportsedan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 10:14
  3. Kan nån kolla verkstadshandboken 3:5"Mikrofonen fungera
    Av JohanW i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-18, 08:56
  4. CD med MP3 funkar inte i bilen
    Av Pelle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-12-27, 13:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •