Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: larmproblem 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    434

    larmproblem 9000

    Har nyligen slängt i lite ljudprylar i bilen och skulle justera ljudet, givetvis så hade jag inte bilen igång och drog ur batteriet. Gick in och åt mat och gick sedan ut och öppnade förardörren som var upplåst, då aktiverades larmet.. det tjöt sedan i ca 15 sek. Jag som aldrig trodde skiten fungerat och att det varit urkopplat. Har ryckt säkringarna i larmenheten men den vill fortfarande larma..

    Hur ska jag koppla bort larmet? Det är ett Defa-larm modell okänd.

    /Fredrik

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Vill du inte ha larmet? Koda in en fjärrkontroll och använd det tycker jag..
    Annars så kan du ju ha en siren med batteribakupp som gör att det larmar trots att du saknar ström till larmet.

    Har du knappar på sirenen?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    434
    Jo visst vill jag ha kvar larmet men gillar inte när det krånglar. Iaf så gick det att stänga av med larmdosan som låg i handsfacket och som jag inte använt. Köpte bilen för en vecka så jag har inte kollat mer på hur det fungerar.

    Inga knappar på sirenen.

    Testade att låsa upp med larmdosan och det fungerar.Går dock inte att låsa. med den, då måste man låsa med nyckel samt trycka på larmdosan.
    Tycker ändå att den vill låsa men inte orkar eller ska det vara så?

    /Fredrik

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    434
    Har börja lärt mig larmet nu. Men det jag tycker är konstigt är att den larmar av sig själv(ibland) efter tag, sirenen ger ut en ton och berättar att den är larmad. Men detta kan hända även när bilen är upplåst och det är ju lite tråkigt om man ska packa in nåt i bilen och att larmet plötsligt aktiveras när man öppnar en dörr etc.

    Ska man låsa bilen och larma så måste man använda nyckel sen larma med knappen på larmdosan, men att låsa upp och larma av gör den genom larmdosan. Vill ju kunna låsa med bara larmdosan också..

    Nån som har några tips om hur det ska fungera?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Trollhättetrakten
    Inlägg
    131
    En del larm har så kallad passiv aktivering. Betyder att om man larmar av bilen och sedan inte öppnar någon dörr eller liknande så aktiveras larmet automatistkt efter ca nån minut. Problem kan uppstå om någon av dörrbrytarna till kupébelysningen inte fungerar. Då vet ju inte larmet att dörren har öppnats och aktiverar sig självt. Även tändning till bör avbryta den passiva aktiveringen. Testa att slå till och från tändingen och se om larmet fortfarande aktiverar sig. Jag hade detta problem med min 9000 med defalarm, en dörrkontakt hade lagt av och den aktoriserade larmfirman som installerat larmet hade tydligen inte orkat ansluta kabeln till ländnignslåset.

    Fungerar centrallåset som det ska när du låser med nyckel? Om inte så är säkert felet i centrallåset och inte i larmet.
    SAAB 99 GL -83 T16

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    434
    C-låset fungerar utan problem. Det måste vara ett larm med som du säger passiv aktivering, då den tutar en gång efter några sekunder sen man låste bilen.
    Men lite mysko är det att larmet fick för sig att fungera när batteriet blev urladdat och inte innnan, det är kul med gammal elektronik

    Nästa steg är väl att försöka sig på att byta batteriet i larmdosan, får inte isär prylen. Det blir väl till att bruka våld som vanligt när det gäller bilar.

    /Fredrik

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Larmproblem 9000 -97
    Av Andreas O i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 20:12
  2. Larmproblem på 9000.
    Av merl i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 09:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •