Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Är min V4-låda en kokill-låda ??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    230

    Är min V4-låda en kokill-låda ??

    Är det nån som vet om min V4-låda, från sent 70-tal, är kokill-gjuten ?

    ( Va det nu skulle hjälpa )

    Den ser ganska "blank och fin" ut....

    / Kenth
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    Skulle gissa att den är kokill-gjuten.

    Ja du "Va det nu skulle hjälpa" bra fråga

    Vad är det för V6a du har 2,3 e 2,6 e 2.8 eller vad?

    Sen är V4a lådan inte värdens bästa låda så det gäller att den du har är FRISK.
    Och om du kör med hjärnan annars kommer lådan fara över Styx i strålande hasighet.
    Iof skall man nu inte kasta alltf för mycket ski... på dessa lådor med tanken på att de är i grunden gjorda för 38 vilda 2-takts hästar och nästan helt avsaknad av vrid. Men dessa åktes i skogen med ca 4-4,5 så många V4 pollar under locket med täligen små moddar.
    Iof med blandade resultat.
    0-100 ??? Ibland

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    751
    Citat Ursprungligen postat av fuling
    Skulle gissa att den är kokill-gjuten.

    Ja du "Va det nu skulle hjälpa" bra fråga

    Vad är det för V6a du har 2,3 e 2,6 e 2.8 eller vad?

    Sen är V4a lådan inte värdens bästa låda så det gäller att den du har är FRISK.
    Och om du kör med hjärnan annars kommer lådan fara över Styx i strålande hasighet.
    Iof skall man nu inte kasta alltf för mycket ski... på dessa lådor med tanken på att de är i grunden gjorda för 38 vilda 2-takts hästar och nästan helt avsaknad av vrid. Men dessa åktes i skogen med ca 4-4,5 så många V4 pollar under locket med täligen små moddar.
    Iof med blandade resultat.

    Är det så illa? Men sonett II V4 såldes ju med denna låda med 100hk sats direkt från saab. Och det höll väl...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    Är det så illa?
    Nja, om de är friska så håller de drägligt.
    Sen har V6an mer vrid, finns väll en gräns runt ca ca +200Nm.
    Över det börjar problemen.
    Sen är det en STOR fråga hur man kör.

    Min låda har hållt än så länge. Mästa bankörning, konbana + lite rakt framåka ur vetenskapligt syfte.
    95an har väll ca ca 140-150hk under locket.

    Så de hålla OM de är friska/renoverade, men inga skottsäkra grejor direkt.

    Men sonett II V4 såldes ju med denna låda med 100hk sats direkt från saab
    Är du säker på att den levereades med trimsats från fabrik?
    Jag har för mig att satseran typ 90hk mm kom senare typ 70-72.
    Eller kan det vara så att din sats är monterad av saab efter 68?
    0-100 ??? Ibland

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    697
    fram till 78 är de allra flesta lådorna i kokill. Sen finns det olika gjutningar. 870423 med 3 diagonala ribbor är det starkaste av kokillhusen. Finns en bra tråd i FAQ som förklarar rätt bra hur man ska leta. Skicket på lådorna är mer avgörande än huset dock. Slitna lager flexar mer vilket ger överkuggning eller andra tråkigheter.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av fuling
    Skulle gissa att den är kokill-gjuten.

    Ja du "Va det nu skulle hjälpa" bra fråga

    Vad är det för V6a du har 2,3 e 2,6 e 2.8 eller vad?

    Sen är V4a lådan inte värdens bästa låda så det gäller att den du har är FRISK.
    Och om du kör med hjärnan annars kommer lådan fara över Styx i strålande hasighet.
    Iof skall man nu inte kasta alltf för mycket ski... på dessa lådor med tanken på att de är i grunden gjorda för 38 vilda 2-takts hästar och nästan helt avsaknad av vrid. Men dessa åktes i skogen med ca 4-4,5 så många V4 pollar under locket med täligen små moddar.
    Iof med blandade resultat.
    Ähh... jag har ju den låda som jag har, va mest nyfiken som kuriosa. Motorn är en 2.8 med förgasare (det va nog insprut från början...)

    Lådan ska enligt förra ägaren vara preppad av en "old-scool"-rally-nisse så det ska nog vara det bästa som finns att uppbringa. Skulle väl iofs vara bättre med gjutjärnshus men dom är väldigt sällsynta vad jag förstår. Har bara hört talas om att det fanns såna på vissa export-modeller samt enligt ryktet skulle Posten ha sånna i sina 95or ?? Men som sagt, har faktiskt aldrig sett bevis på att det finns ....

    När man trimmar en V4 så höjer man ju effekten genom att bl.a. höja varvet (diagramen i GruppBtrim-instruktionen från SAAB visar max-varv på 7500). Man höjde således momentet måttligt jämfört med vad som idag kan göras med turbo. V4-trim blir ju lite snällare mot lådan.

    Att lådorna rasade påstods (förr) bero på att i GruppB så fixade man dubbelportstoppar som sen fick mynna ut i ett par "headders" vilka gick förbi växellådan på var sin sida och vidare ner genom golvet. Dessa värmde upp lådan för mycket..... Kan väl ligga en viss sanning i det.....
    Sen lär den oxo flexa p.g.a. vrided och då hamnar axlarna inte rakt i lagren och så va det roliga slut. Hustet borde ju gå att förstärka, tycker jag. Men då rensar man väl kugg och splines istället.

    Och köra med hjärnan, jo det gör man när man blir gammal och lat och gör riskbedömning/konsekvensanalys FÖRE varje utnyttjande av vridet

    Fuling: du har inte grunnat på en Audi-låda ?? den borde gå att få till tycker jag. Jag har iallafall umgåtts med tanken men inte undersökt saken närmare.

    Och Lotus: det är V4-lådor det handlar om här.

    / Kenth
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    Saab Sport & Rally solde ribbade gjutjärns hus, de går att få tag på men är inte lätt. Jag har nog sätt ca 20-30st.
    Ja, det säg att de skulle ha suttit gj-hus i posten bilar men jag har aldrig fått det bekräftat.

    Sen finns det även gj-hus till 2T, de tidiga tom ca 64 är också gj.
    Men då släta, utan förstärkningsribbor.
    Vissa säger att dessa hus skall vara bättre än de ribbade Al-husen, men jag vet de fa....

    Att rören till grupp2 V4orna, som har avgasrören bakåt och som går ut på beggesidor om lådan, skulle ha med uppvärmingen av lådan att göra är inte omöligt.
    Jag åker med lindade rör, allså värme isolerade.

    Audi eller Alfa lådor kanske skulle gå att få dit.
    Även Bubbla eller porche lådar.

    MEN de har inget frihjul, jag kan in köra gurksnutt utan frihjul

    Sen är det så att det finns en plattkil till mellanväxen som har en gräns runt +- ca ca 220Nm. V6an har mer vrid, vet inte hur mycket.
    Och V6 aset väger mer och dessutom ÄNNU mer vikt framför framaxen som kommer plåga lådan vid kamekase starter.

    Peppar peppar ta i trä så har jag inte ÄN kört sönder någon låda, hmm som har vartit frisk. Annars jag jag nog förpassat ett antal till de sälla jaktmarkena i std bilar men då har de varit på g länge.
    Om jag nu kör sönder så är det ingen panik, bara gå ner i garaget och bygga ny

    hehe titta du din hemsa om din bil.
    Min uppfatting
    Så FUUUUUUUUL så den är ball så se till att den kommer på gatan igen (tumme upp)
    Den kommer reta gallfeber på ORGINAL mupparna
    0-100 ??? Ibland

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 303
    AHHH "scabben" sett din hemsida först nu.. såjävla frän.. å Saab 95´an MUHAHAHA... skittuff!! Var så säker den kommer jag hålla koll på

    Pst.. står själv i begrepp att släpa hem en 92´a
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    230
    V6a va jag tvungen att ha eftersom det gick att göra, och att den motorn är väldigt trevlig. Drar snällt utan att protestera från 500rpm. Att den är tung är nåt man får ta. Får försöka hålla vikten nere så gott det går bl.a. genom att flytta tebax batteriet.

    (Max)vridet ur den motorn håller sig runt 23-25kpm d.v.s. c:a 220-240Nm.... Men man får väl försöka behärska sig....

    Fuling: Du tror alltså inte att jag behöver sörja över att jag inte har nån gjutjärnslåda ? De e inte där svagheten sitter ??

    6-grenen av den motorfamiljen sträcker sig från 1.8 liter (ovanlig) till 4.0liter. Den senare sitter i diverse amerikanska fordar. Den är en vidareutvecling av 2.9i-motorn men passar (såvitt jag förstår) fortfarande i 95'an . Då får man överliggande kammar och insprut på köpet. Samt växellådsbekymmer.

    När jag senast (18 år sen) körde 95V6 så upplevde jag inte den som "oregerlig" på vägen. OK lite mer understyrd men inte besvärande. Å andra sidan så körde jag den inte (och kommer inte köra) den på bana. Användes mest som glidarbil och för att stilla mina exibitionistiska lustar

    Det lokala original-folket och jag har alltid haft ett lite spänt förhållande. Dom va inte riktigt förtjusta över att jag kom till deras marknad med Scabben. Speciellt inte när den dessutom väckte uppmärksamhet med sina dubbla framdelar och luftfjädring. Jag uppskattade dock deras fina originalbilar. De e bra att det finns alla typer av bilintresse.

    BTW, hur fixar man lättast 4-bultsnav ??

    / Kenth
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    Fuling: Du tror alltså inte att jag behöver sörja över att jag inte har nån gjutjärnslåda ? De e inte där svagheten sitter ??
    Nej, du klarar dig med det ribbade Al huset.
    Finns lite tjuvtrix på förstärkningar.
    När var det som lådan gicks igenom sist?
    Och hur mycket har den gått sen dess?

    Du skulle behöva en mycket högre slutväxel i bilen, det går att få tag på men inte gratis.


    BTW, hur fixar man lättast 4-bultsnav ??
    4-bult satt std på Sportar och MC(Monte Carlo), typ 63-66.
    De har 114,3x4, eller något som ligger jä... nära detta.
    Jag åker med Ronal:s Minelite kopior på min 95,allså samma som og900 tom 87.
    Men sport nav och trummor är inte lätt att hitta och är temligen dyra.

    Det går att konvertera std 5-bult också, fram är det ingen större konst.
    Bak blir det värre. Finne en kille på saabklubben som har gjort ett antal satser. Vet ej om han gör det fortfarnade.

    Annars är spacer ett alterantiv, borde också funka om du åker med fäljar med rätt sort ET.
    0-100 ??? Ibland

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    230
    Lådan lär vara nygenomgången och fräsch så OM det stämmer så är jag inte orolig. Slutväxeln ska vara en "bra" sådan. Jag förmodar att det är Sonettens 9:42 som sitter där, för nån "bättre" finns väl inte ?

    Tjuvtrix, förstärkningar ?? Hur ?? Vad ??

    Får väl hålla ögon öppna efter 4-bultslösning. Under tiden så får Moon's gälla. Passar nog rätt bra på en SAAB Roadmaster
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    Jag förmodar att det är Sonettens 9:42 som sitter där, för nån "bättre" finns väl inte ?
    Skilanden mellan 9:42(sonett) och std 8:39 är försumbar.
    Skiljer 1,3km/h på 1000r/min
    8:39--> 28,4km/h per 1000 (4,1:1)
    9:42--> 29,7 (3,9:1)
    Så jag tycker man kör med 8:39 och säljer 9:42 till en sonettägare med dålig slutväxel. Alla glada, du får pengar i fickan och en sonett ägare är ännu gladere för han hittat en 9:42.
    Hitta en frisk 8:39 är inga problem, tom duck varing(allså man får ducka när folk slänger lådor efter än)

    Men det finns/kommer att finnas/fanns 9:38(3,5:1) och 9:36(3,35:1).
    Allt räkant på 4an med std drevsats.
    9:38 slutväxen är den jag tror på pga att med 9:36 måste man ha en mellanväxel från sp2(specialdrevsats 2) och det ger 1an blir ski.... hög.
    Blir lätt lamellrally om man inte har en lätta bil.


    Tjuvtrix, förstärkningar ?? Hur ?? Vad ??
    Nu vart du nyfika va?


    Under tiden så får Moon's gälla
    Vad är Moon's för något???
    0-100 ??? Ibland

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    230
    Moons eller moon disks.



    Ännu bättre är kanske är också Babymoons:



    Gjorda av några bulliga SAAB-navkapsyler typ från -64 eller nåt.

    Och vita däcksidor såklart
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    Scabben, tackar nu vet jag vad Moon disks är.
    0-100 ??? Ibland

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Färila
    Inlägg
    53
    Jisses. Jag tror jag har hamnat på www.saabklubben.se! Trevligt. Kul att se att det finns fler blandmissbrukare.

Liknande ämnen

  1. Tålighet, 75701 "45-låda" vs 75403 "40-låda"
    Av Samuelf i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-30, 08:14
  2. Ny låda lr Renovera.!? Passar Viggen Låda på Aero..?
    Av kylspray i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 02:27
  3. Kokill-låda Utan ribbor och konstigt nr.
    Av 99t16blå i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 23:38
  4. Vxl-låda
    Av Hammula i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-27, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •