Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Pelle bygger instrumentbräda... (ljud i 9-5:a för tävling)..

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259

    Pelle bygger instrumentbräda... (ljud i 9-5:a för tävling)..

    Efter att 9-5:an vart original i 3 år (nåja, inte helt original, men åt det hållet) så kändes det som om det kanske var läge att köra lite EMMA (ljudtävling) med den trots allt..

    Körde med 3.5" mellanregister och ett par små diskanter som var monterade på en baffel grundad på originalgallret från början..

    Såg ut såhär;
    (nu fokuserar vi på den högra sidan av instrumentbrädan för att få en hyfsad "röd tråd")..



    Originalgaller som är aningen moddade för att rymma mid och diskant..

    Det låter bra.. Tonalt är det absolut inga fel, men en 3.5" mid spelar ingen midbas alls istort sett, i vart fall inte med någon kraft under typ 200hz..

    Råkade få loss en ny i-bräda och då blev det lite större möjlighet till modifiering..



    Började med att testa lite med en utklippt wellpapp för att se hur mycket utrymme jag hade att röra mig med.. Den här lilla papp-skivan är drygt 130mm utvändigt, och jag har skissat på en 100m invändig diameter, eftersom dom mellanregister som är tilltänkta är just 130mm utv och 100mm inv.



    Råkade få tag på ett par vattenskurna ringar i RF som ska husera dom nya högtalarna.. 2 ringar på varje sida, den undre är i 3mm RF plåt och har 4st. M4 gängade hål i sig.. Den övre är 5mm tjock och har 3st. M3 hål samt 4st. försänkta skruvhål eftersom den ska skruvas ihop med den undre ringen när "nya" brädan är monterad i bilen.



    Har sågat lite i den "nya" brädan för att få plats med magneterna till högtalarna.. Försöker måtta in "ringarna" för att se om dom får plats.. (det är GRYMT svårt att hålla saker och ting på plats med en hand samtidigt som man försöker plåta med den andra).



    Eftersom det ändå blir en total ombyggnad så demonterade jag dom tidigare gallrena/bafflarna som använts till 3.5" elementen och diskanterna. Dessa används nu som grund till det nya montaget. En del kapning kommer behövas iofs, och spackling mm, men hellre det än att utgå från hela nya galler varje gång..



    Efter lite måttning så har hålen för magneter/monteringsdiameter kapat ut ur dom tidigare bafflarna. Återstår att finputsa, ta bort den gamla vinylen samt måtta lite till...


    På kommande är att dom nedre ringarna ska plastas fast i brädans undersida. Sen återstår dämpning osv innan det blir dags för mer testning.. Tyvärr är dagarna aningen korta nu, så det kan nog dröja ett tag inann jag kommer längre... Planen är att ha brädan klar till finalen i Stockholm i november, men det känns aningen avlägset just nu.
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    TEC surface slim + Trius:ar? körde ni dem aktivt eller byggde ni egna filter?
    lite intresserad av hur TEC låter?, ovanligt med elektrostater.

    mvh

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Delade aktivt.. Trius upp till 5k, Surface Slim från 7k uppåt.. 12dB..

    Diskanterna låter väldigt luftigt och detaljerat.. Vet inte om jag kommer använda samma diskant ihop med nya mellanregistret, eller om det blir den avlånga band-diskanten från Tec..
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Skåne/Tollarp
    Inlägg
    195
    Hej Pelle.

    Ser låvande ut!

    Väntar på uppföljningen )
    Thomas K 9-5 2,3t bilder på bilenhttp://

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Efter en oerhört skön och välförtjänt helg ute på "havet" (nåja, vi kom bara till Marstrand, men det är ändå skönt att bara få njuta en helg i båten utan någon press från något håll även om det var lite underhåll att ordna med) så har jag ikväll hunnit pilla lite mer med instrumentbrädan.




    Gick loss på dom tidigare bafflarna och plockade bort vinyl, spackel och MDF baffel för att få ett så rent galler som möjligt att börja med. Tyvärr är den gamla hålformen felplacerad iförhållande till hur det nu blir, men hellre ordna dem än att köpa ytterligare att par beg. galler från skroten (tar tid och kostar nån hundring)..



    Det kändes enklare att börja från "grunden" igen än att börja slipa ner den gamla MDF & spackel-baffeln.. Dessutom blir det lite lättare att måtta..



    Lite vävtejp under gallret för att "bära av" där spacklet ska appliceras. Spackla hade jag fått göra ändå för att få upp den rostfria ringen lite från gallret. Nu får jag även, tack vare återanvändandet av gamla galler, lägga igen lite "hål".. Tänkte först snida lite i tex. MDF för att få en slät yta från början, men jag valde spackelvägen denna gång, även om det blir en hel del slipande för att få en plan yta mot underkant av den rostfria ringen.



    Alldeles för mycket spackel på högersidan (vänster blev mycket bättre, men nu har jag ju valt att visa bilder från högersidan rakt igenom). Blir att såga eller slipa bort en hel del när detta väl har härdat. Imorgon hoppas jag hinna pilla lite mer med detta.

    Tyvärr har solen bestämt sig för att gå ner tidigt på kvällarna nu, men det är fortfarande varmt ute, och då håller jag hellre på utomhus än inomhus. Spackel mm luktar ju inge vidare som bekant..

    Uppföljning kommer...


    Ps. Thomas.. Jag lovade ju dig en viss dokumentation i bildväg så jag får ju lägga ut det på nätet på nåt sätt! Ds.
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Skåne/Tollarp
    Inlägg
    195
    Kul Pelle
    Thomas K 9-5 2,3t bilder på bilenhttp://

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Blev lite irriterad på att jag spacklat så j-a skevt, så det blev en vända med sticksågen, och så lite mer spackel för att jämna ut "upphöjningen"..

    2 bilder till då;




    Grovt tillsågat.....





    Vy "framifrån", alltså, från vindrutan sett.. Det är ju här som avståndet mellan "galler" och "ring" blir som störst (=mest spackel eftersom jag inte orkade fila på MDF bitar denna gång).


    Nu blir det nog inget mer ikväll.. Någon hojtar från köket; "Kommer du älskling, maten är klar".. Mums...
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 770
    Ska bli kul att följa ditt ljud bygge.


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Jaha.. Har hunnit lite till ikväll..

    Ambitionen från början har varit att slippa klä hela brädan och istället modifiera originalhålen i brädan samt original högtalargaller. Detta verkar faktiskt fungera helt OK. Dock vet jag ju inte exakt hur det blir med passningen mot brädan ännu, men det ser ut att kunna bli bra.

    Har slipat, sågat och spacklat ikväll..



    Grovspacklandet är klart, alltså, glasfiberspacklet som ska "hålla" ringen mm. Denna spackling som påbörjades igår har slipats ett antal vändor, spacklats mer och nu börjar jag bli nöjd med formen. Ringen sluter tätt hela vägen runt gallret, och i övergången till brädan ser det också ut att bli bra. Eftersom vinylen på brädan fjädrar lite (tack vare skum under vinylen) så är förhoppningen att det ska smälta ihop bra när man väl drar fast övre ringen.



    Fick avslutat dagens arbete med ett lager finspackel. Det blir nog säkert ett eller ett par omgångar till med finspacklet innan jag är nöjd. Vinyl är dock ganska förlåtande, så det kan räcka med bara en gång. "Time will tell"..


    Ett litet tips; Mängden härdare som behövs för plast och spackel.. Den mängden härdare som jag TROR behövs.. Dra av 30-50% på den så kommer du i närheten av vad som faktiskt behövs. Framförallt på finspackel. Lyckas alltid få mitt att härda innan jag hunnit smeta ut hela blandningen

    Knappast ett tips, utan mer ett konstaterande; De som är amatörer på att spackla spacklar och slipar typ 10ggr mer än dom som kan sin sak.. Dom som kan sin sak använder nog 1/10 så mkt spackel och behöver knappt slipa alls.. Märkligt...
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 770
    Citat Ursprungligen postat av Matrix
    Ett litet tips; Mängden härdare som behövs för plast och spackel.. Den mängden härdare som jag TROR behövs.. Dra av 30-50% på den så kommer du i närheten av vad som faktiskt behövs. Framförallt på finspackel. Lyckas alltid få mitt att härda innan jag hunnit smeta ut hela blandningen

    Knappast ett tips, utan mer ett konstaterande; De som är amatörer på att spackla spacklar och slipar typ 10ggr mer än dom som kan sin sak.. Dom som kan sin sak använder nog 1/10 så mkt spackel och behöver knappt slipa alls.. Märkligt...
    Been there, done that


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Kommit en bit till ikväll..

    Finspacklet hade härdat fullt (inte helt oväntat med tanke på mängden härdare).. Har kört helt med spackel från Biltema med hänsyn till deras hyfsade priser.. Det står att finspacklet skall vara extra lätt att slipa. Hrm.. Är tveksam..

    Hur som helst..

    Efter slipning av finspacklet för att få en någorlunda form på bafflarna (vinyl är ju dessutom någorlunda förlåtande iförhållande till tex. färg) så blev det en omgång med borrmaskinen för att se om det skulle passa ihop med dom undre ringarna med gängade M4-hål i...



    Och visst passar det. Dessutom smiter brädans skummade vinyl åt fint kring ringarna i RF stål. Det verkar bli stabilt och bra iaf.. Tyvärr så fjädrar ju brädan en del, men högtalarna kommer ju aldrig kunna lossna av sig självt... Hade tyvärr inga "försänkta rostfria skruvar" hemma, så jag fick testa med vanliga utanpåliggande skallar i galv.. Duger som testskruv.



    Det jag funderat mest på tidigare var om jag kunde få en yta som var tillräcklig jämn eftersom jag valde att köra med enbart spackel istället för tex. MDF.. Det har blivit plant nog, och det kommer bli tätt och fint med ett lager vinyl emellan..



    Ringarna på undersidan smiter åt hyfsat mot brädan istort sett helt utan modifiering av densamma.



    Ett lager glasfiberspackel är pålagt för att fästa ringarna. Eftersom brädan är i ABS så fäster spcaklet bra. Dessutom kommer det aldrig att bli några krafter som verkar neråt på fästringarna, bara uppåt, och där tar brädan emot. Att det blir hyfsad tjocklek runt ringarna ser jag dock bara som positivt - en baffel bör ju vara så stum som möjlig. Ska mäta lite och se om jag kan få plats med något lager glasfibermatta + polyesterplast också, eller om det bara blir lite asfaltsmatta rakt på spacklet.


    Tips; ABS-plast (som brädan är gjord av) innehåller enligt vad jag har förstått Styren ( (A) (B) S = Styren).. Polyester & glasfiberspackel är också baserat på styren och då löser spackel samt plast upp ABS-plasten vilket gör att det sitter bra. T.o.m Aceton löser upp ABS (och Aceton löser även styrenplast eller polyester).
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Tänkte bara tillägga att provmontaget samt fast-spacklingen av undre ringarna även ger en bra möjlighet att mäta hur långa skruvar jag kommer behöva framöver.


    De jag provmonterat nu är M4, 40mm långa.. Och några behövs i den längden (2 på varje sida) medans resten (2 på varje sida) säkert kan vara 25 eller 30mm.. Ska mäta detta så fort spacklet härdat tillräckligt.
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Skåne/Tollarp
    Inlägg
    195
    Hej Pelle.
    Nu går det fort.

    Du ser ut att få till det bra.
    Ska du moda i hopp bafflarna med panelen????

    Lycka till ))
    Vi hörs tk
    Thomas K 9-5 2,3t bilder på bilenhttp://

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829
    Grymt Pelle ..

    Hygglig fart på bygget .. jag är impad .. höll själv på med att bygga om i min 9000 aero men den lyckades jag ju skrota för ca två månader sedan (opps idag faktiskt) så det blev slut på det ..

    Men det ser ut att bli snyggt .. jag får komma upp och kolla till det .. är ju inte så långt från gbg......

    Vad blir det för högtalare .. och vad finns det innan .. i dörrar mm ..

    Mitt som jag hade i 9000 skall jag försöka att smyga in i en ng900 cabbe . men inget får ju synas ..

    Lycka till ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Bafflarna kommer kläs med grå vinyl (från samma rulle som dom "gamla" med 3.5" var klädda i, den stämmer förvånansvärt bra överens med övrig inredning, aningen mörkare bara).

    Eftersom brädan skruvas fast i bilen UNDER originalgallren (2 av 3 skruvar i ovankant) så måste "gallrena" eller bafflarna vara löstagbara, om man nu inte ska grejja nån ny monteringshistoria för själva brädan - det ligger inte i planen just nu, utan tanken är att den rostfria ringen ska skruvas precis som den är skruvad på dom senaste bilderna, samt att den då pressas ner i "skumet" som vinylen på brädan ligger på. Således blir det en någorlunda övergång mellan RF ring och bräda. Det blir tyvärr en liten glipa mellan vinylen på gallret, ringen och brädan, men jag kommer nog inte hinna få till det innan årets EMMA-final (måste ju ha tid att ställa ljud också).

    Så, hur det kommande första slutresultatet kommer se ut är jag inte helt säker på.. I en light-klass (som i år) kommer det inte vara några problem, men hur det blir nästa år med "full installationsbedömning" vet jag inte.. Kanske räcker det, kanske inte - rent utseendemässigt..


    Rörande högtalare... I 9-5:an satt det helt original från början (Pioneer, AS2).. Bytte redan ganska tidigt ut dom mot ett par trius på brädan och det vart ett klart lyft. Sedan trius utanpå baffeln (som bilden visar i början av tråden), kompletterade med diskant.. Sedan blev det kickpaneler med 6.5" midbasar i (bilder kommer längre fram) - i kickarna sitter det just nu Vifa element (köpta på HifiKit, 695kr styck).. Rörande mellanregister och diskant så finns det planer. Själva konstruktionen bygger på ett Scan-Speak element från Italienska Tec.. Det är ett par på väg till mig (N-Core i Malmö har beställt hem dom, men det tar lite tid med frakten tyvärr).. Diskant är osäkert - antingen kör jag vidare på dom elektrostat-diskanterna jag har sedan innan (Tec Surface Slim) eller så blir det en avlång magnetostat från Tec.

    Surface slim ska, på pappret, spela 7-30k, Surface TW (har jag för mig den avlånga heter) 5-30k.. Gillar iofs att dela lite högre så jag slipper ifrån fasfel i övre röstregistret.

    Placering av diskant är inte fastlagd heller, vill gärna ha ut diskanten mot backspeglarna, men det beror lite på hur ljudet påverkas av det och hur fokus på scenkanterna påverkas.

    Ska försöka pilla lite ikväll med, dock vet jag inte exakt med vad ännu.. Min varmluftspistol tycks ha flyttat hemifrån, och jag har ingen asfaltsmatta hemma heller (ska dämpa undersidan av brädan). Eventuellt lite polyesterplast och glasfibermatta för att få brädan lite styvare..
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Tyvärr är TEC´s hemsida bara på italienska, men ändå;

    http://www.ebacoustic.it/prodotti2.asp? ... e=MIDRANGE

    LS 130 M är det tänkt som mellanregister..

    http://www.ebacoustic.it/prodotti2.asp? ... ieLANARI

    Eventuellt Surface TW som diskant..
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Känns som om det blir en paus i byggnationen nu..

    I väntan på att högtalarna kommer (har tydligen precis lämnat italien nu), med en solig helg på gång (vilket innebär segling) så får jag nöja mig med att jag hunnit klä bafflarna och provmonterat dom igen.



    En vy av höger sida (passagerar sidan)..



    Ytterligare en vy..



    Och en till.. (här sett lite snett framifrån, ungefär som synvinkeln blir när man står vid framhjulet på bilen eller nåt)..

    Har ju inte presenterat några bilder alls från vänster sida tidigare (förarsidan på en svensk personvagn) så det får väl bli några nu då;



    Vy framifrån...



    Vy från mitten av brädan...



    Vy typ rakt bakifrån...



    Ännu en bild framifrån..


    Jag är väldigt nyfiken på vad ni tycker om utseendet på detta. Själv är och blir jag nog aldrig 100% nöjd, men det känns som en bra start.

    Lite kritik vore uppskattat (både positiv och negativ givetvis) - antingen via svar här, eller via PM..

    För dom som är aktiva inom EMMA - skulle detta ge några hyfsade poäng utseendemässigt i en bedömning av installation?


    Trevlig helg!
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 770
    Tycker det ser bra ut. Dock vet man ju inte hur det kommer att se sedan när det sitter i bilen. Men det kan bara bli bättre tror jag.


    mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Skåne/Tollarp
    Inlägg
    195
    Snyggt jobbat Pelle!
    nu blir man sugen på att komma i gång med bilen!!!

    Jag ska riva min panel på lördag för att fixa fläkten. Då ska jag kolla lite på hur det går att få ner högtalarna under panelen.

    Vi hörs tk
    Thomas K 9-5 2,3t bilder på bilenhttp://

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    765
    Hej,

    Vad har du använt för nåt för att klä instrumentbrädan där du ska montera högtalarna? Vart kan man få tag på sånt? Är det samma som sitter på instrumentbrädan orginal?

    Mvh
    Chrisse

Liknande ämnen

  1. BIL Utställning / EMMA tävling
    Av skalmanT-Nasty i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 00:49
  2. Tips om tävling för nybörjare
    Av gurenius i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 16:45
  3. FOTO-TÄVLING TurboTrycket ...
    Av Mr Dezent i forum TurboTrycket
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-11, 11:08
  4. Photoshop-tävling!
    Av Muttin i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-11, 19:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •