Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Törs man köpa 9-5 kombi

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    31

    Törs man köpa 9-5 kombi

    När man läser här på forumet blir man ju skräckslagen. Har tänkt köpa en 9-5 kombi aero -02-03 men när man ser va ni skriver ang motorproblem och att saab inte gör något åt det så blir man rädd.
    Det verkar mer vara tur än nåt annat att inte motorerna ska rasa.
    Små grejer är en sak men att vara rädd för motorras är en annan.
    (även de som är servade)
    Törs man köpa dem tro? Går det att sälja dem när de har blivit äldre?
    Va är det för status på saab bil idag tro? De har väl inte sjunkit till Fiat status, eller

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    138
    Oilsludge problemet har drabbat 4% av Saabarna i dem aktuella årsmodellerna. Eller var det andra motorproblem du syftade på?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Hmm då du frågar om man törs i ett saab-forum så är väl svaret från de flesta att: JA, det törs man...

    Med det sagt (skrivet) så är jag inte tok-100 på detta, men är det inte fram till årsmodell -03 som problemet med oilsludge etc är som störst? - Så om man satsar på en 03'a eller senare borde man minska risken? - Sen vet ju jag iofs att det är fler motorer än saabs rom rasar, så en viss risk tar man väl alltid som bilägare?

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av Erik_W
    Oilsludge problemet har drabbat 4% av Saabarna i dem aktuella årsmodellerna. Eller var det andra motorproblem du syftade på?
    Japp!

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Hej

    Se till att hitta en bil med den 8-åriga motorgarantin så slipper du fundera kring det eventuella problemet. Alternativt tokprutar du på en utan och sparar pengarna till eventuella åtgärder.

    Bilen i sig är en dröm för vilken fartdåre som helst. Lastar bra och hänger med och av dom flesta standardbilar som finns på marknaden. Glöm inte det obligatorska Pilotpaketet. Sen huruvida man ska ha manuell eller automat - låter jag vara osagt. Jag är själv mycket nöjd med min automat.

    Fanns en tråd med vanliga fel och brister på 9-5'or som kan vara bra att läsa igenom.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Allt kan givetvis hända med en bil, oavsätt märke.

    Vad jag har förstått ang. Saabs motorer, oilsludge;
    Vevhusventilationen gör att det blir fel balans i motorn och den trycker ur sig olja, det leder till för lite olja i motorn.
    Olja hinner ej kylas av och koksar i turbon pga förliten oljemängd i motorn.
    Det leder till otillräcklig smörjning av bla kamkedja.

    Så slutsattsen, kolla olja när du tankar och byte den ofta, så är det inga problem vad jag har förstått.

    Mvh
    Johan

    ps. Har själv köpt en Saab nyligen, är inte orolig för motorras. ds.
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782

    Re: Törs man köpa 9-5 kombi

    Citat Ursprungligen postat av Avalon
    När man läser här på forumet blir man ju skräckslagen. Har tänkt köpa en 9-5 kombi aero -02-03 men när man ser va ni skriver ang motorproblem och att saab inte gör något åt det så blir man rädd.
    Det verkar mer vara tur än nåt annat att inte motorerna ska rasa.
    Små grejer är en sak men att vara rädd för motorras är en annan.
    (även de som är servade)
    Törs man köpa dem tro? Går det att sälja dem när de har blivit äldre?
    Va är det för status på saab bil idag tro? De har väl inte sjunkit till Fiat status, eller
    Tänk på att det på ett forum samlas alla problem och man kan lätt tro att det inte är annat än problem med bilen. Det spelar nog inte någon roll vilket bilmärkesforum du väljer så är det lika(framvagnar på VAG bilar, Volvo som brinner osv) Läs i stället vad du kan göra för att förebygga så du undviker problem.

    Sen att det skall vara 4% av T7-bilarna som fått oil-sludge problem ställer jag mig ytters tveksam till. Man kan dessutom inte veta detta eftersom man inte har kontrollerat alla bilar. Möjligtvis att det är 4% som fått sina bilar åtgärdade av Saab men det är betydligt fler som har oil-sludge relaterade problem som det visserligen går att leva med men som är irriterande och kostsamt för ägaren.
    Det största och allvarligaste oil-sludge felet är enligt mitt tycke att Saab ännu till dags datum inte fått fram ett botemedel och att bilarnas värde har sjunkit fortare än Titanic.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451

    Re: Törs man köpa 9-5 kombi

    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Det största och allvarligaste oil-sludge felet är enligt mitt tycke att Saab ännu till dags datum inte fått fram ett botemedel och att bilarnas värde har sjunkit fortare än Titanic.
    Botemedlet tror jag att de flesta här är eniga om. Byta till T5 kolvar eller smidda kolvar. Denna åtgärd kostar ju en slant tyvärr.

    Tror personligen att det inte går att lösa detta grundproblemet med vevhusventilationsmodifieringar. Möjligen blir det bättre i alla fall. Någon annan får gärna fylla i mer info.

    Till trådskaparen. Köp en välservad 9-5 med garanti. Tycker inte man ska avstå att köpa 9-5 pga att den kanske någon gång möjligen kan rasa. Byter man olja ofta och ser till att köra långa sträckor osv. så minskar man riskerna.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Jag tror Saabs oil-sludge problem börjar bli väldigt likt det vanos problem som fanns/finns på Bmw M3 e36 med 3.2 l motorn. Väldigt mycket snack på respektive "märkes-forum".

    Detta gör att man vid en snabb sökning här eller på Autopower (för M3:ans del då) kan tro att det drabbar alla bilar. När det egentligen bara handlar om ett fåtal oftast misskötta exemplar.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Allt kan givetvis hända med en bil, oavsätt märke.

    Vad jag har förstått ang. Saabs motorer, oilsludge;
    Vevhusventilationen gör att det blir fel balans i motorn och den trycker ur sig olja, det leder till för lite olja i motorn.
    Olja hinner ej kylas av och koksar i turbon pga förliten oljemängd i motorn.
    Det leder till otillräcklig smörjning av bla kamkedja.

    Så slutsattsen, kolla olja när du tankar och byte den ofta, så är det inga problem vad jag har förstått.

    Mvh
    Johan

    ps. Har själv köpt en Saab nyligen, är inte orolig för motorras. ds.
    Njae.. kort sagt.. Det läcker ner mellan kolvringarna pga. Saabs iver att bygga en "lågfriktionsmotor" som gör att oljan blir förstörd i förtid som koksar och geggar igen motorn invändigt sk. oilslugde.

    Problemet är som störst på bilar som körs korta sträckor = maskin blir inte riktigt driftsvarm. Eftersom innan du nått full drift-temperatur har en halvdålig tätning mellan kolv-cylinderväggar.

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Jag tror Saabs oil-sludge problem börjar bli väldigt likt det vanos problem som fanns/finns på Bmw M3 e36 med 3.2 l motorn. Väldigt mycket snack på respektive "märkes-forum".

    Detta gör att man vid en snabb sökning här eller på Autopower (för M3:ans del då) kan tro att det drabbar alla bilar. När det egentligen bara handlar om ett fåtal oftast misskötta exemplar.
    Ja du min -99 e då rakt varken misskött eller misshandlad men likt förbaskat så står den på Saab med riven maskin. Sen att så få bilar som 4% skulle ha probs med oilslugde tror jag inte en sekund på. Isåfall skulle Saab aldrig ha förlängt motorgarantin med 8 år på årsmodellerna mellan -98 till-04.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677
    Bara 4% drabbade? För att citera min svärfar, Saabmek med drygt 40 år i yrket: "Nästan alla är drabbade, mer eller mindre"


    Citat Ursprungligen postat av agnes

    (framvagnar på VAG bilar, Volvo som brinner osv)

    För typ 473 gången på detta forum efterlyser jag nu någon form av källa, exempelvis statistik från försäkringsbolag eller dyl, som bevisar att Volvobilar brinner oftare än snittet.
    Toyota Verso 1,8 -11

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av ljungström
    Bara 4% drabbade? För att citera min svärfar, Saabmek med drygt 40 år i yrket: "Nästan alla är drabbade, mer eller mindre"


    Citat Ursprungligen postat av agnes

    (framvagnar på VAG bilar, Volvo som brinner osv)

    För typ 473 gången på detta forum efterlyser jag nu någon form av källa, exempelvis statistik från försäkringsbolag eller dyl, som bevisar att Volvobilar brinner oftare än snittet.
    Varför vill du bevis på det? Blev lite nyfiken bara............
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Citat Ursprungligen postat av ljungström
    Bara 4% drabbade? För att citera min svärfar, Saabmek med drygt 40 år i yrket: "Nästan alla är drabbade, mer eller mindre"


    Citat Ursprungligen postat av agnes

    (framvagnar på VAG bilar, Volvo som brinner osv)

    För typ 473 gången på detta forum efterlyser jag nu någon form av källa, exempelvis statistik från försäkringsbolag eller dyl, som bevisar att Volvobilar brinner oftare än snittet.
    Varför vill du bevis på det? Blev lite nyfiken bara............
    Han vill säkerligen ha det eftersom det är en skröna. Det är bara aftonbladet som gör stora rubriker varje gång en Volvo brinner.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Han vill säkerligen ha det eftersom det är en skröna. Det är bara aftonbladet som gör stora rubriker varje gång en Volvo brinner.[/quote]

    Ok, kan ju vara en anledning.
    Förresten, "skäll" inte på Aftonbladet, det är ju faktiskt tack vare dom som vi har vår 8:åriga motorgaranti.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: Törs man köpa 9-5 kombi

    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Botemedlet tror jag att de flesta här är eniga om. Byta till T5 kolvar eller smidda kolvar. Denna åtgärd kostar ju en slant tyvärr.

    Tror personligen att det inte går att lösa detta grundproblemet med vevhusventilationsmodifieringar. Möjligen blir det bättre i alla fall. Någon annan får gärna fylla i mer info.
    Jag skulle säga att kontrollera regelbundet att vevhusventilationen fungerar. Detta är något helt annat än att hoppas på att märkesverkstaden kollar det, och innebär att man verkligen inspekterar slangarna.

    Nästa sak är att använda rätt olja, det finns folk som kallar problemet för (inte helt rättvist) Mobil1-problemet. Själv har jag använt Shell Helix Ultra (= syntet) med god framgång.

    Ytterligare en sak att tänka på är att läckaget gör att oljan blir smutsigare än i de gamla B2x4-motorerna, så att byta ofta, använda syntetisk longlifeolja (GM-LL-A-025) och att använda rätt oljefilter (= svart) verkar väldigt lämpligt. Sedan kan det vara en fördel att använda 40-olja (t ex 0W-40) för att få en aning lägre oljeförbrukning. Samt att inte låta bilen stå still en längre tid med smutsig olja i sig (risk för sedimentering).

    En annan sak som man bör tänka på är att läckaget gör att motorn är känsligare för sotning än B2x4, och att man därför inte bör köra med fel som kan get detta, som t ex felaktiga tempgivare eller dåligt trim. Dvs reparera motorfel så fort det går, och använd bara trim från riktigt seriösa firmor (3 specifika firmor uppenbarar sig i huvet, alla väldigt Saab-centrerade).

    Detta var mina bästa tips, och jag skulle tro att om man konsekvent håller sig till dem har man långt under 4% risk att drabbas av motorhaveri. Men man bör kolla hur långt kamkedjesträckaren är ute, detta är nästan den enda enkla kontrollen på hur det står till i motorn. Om motorn drar mer än någon dl/100mil kan det dock vara läge att kolla om man har rätt vevhusventilation, och om detta är rätt, hur det står till med kolvringarna.

    (Själv har jag bytt till smidda kolvar, dock... när motorn ändå var urplockad pga kamkedja vid 29000 mil. Anledningen till kolvbytet var primärt för att minska nersmutsning och förbrukning av olja, och bara i andra hand för att minska rasrisken.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    31
    Men är det inte lite väl dåligt att behöva kontrollera oljan var hundrade mil?!
    Man kan säga att saab har ett så kallat handikap!
    Jag tycker personligen att det är illa av saab att de inte gör nåt......... om de har nåt rykte så ska de i allafall vara rädd om det!

  17. #17
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Avalon
    Men är det inte lite väl dåligt att behöva kontrollera oljan var hundrade mil?!
    Man kan säga att saab har ett så kallat handikap!
    Jag tycker personligen att det är illa av saab att de inte gör nåt......... om de har nåt rykte så ska de i allafall vara rädd om det!
    Kolla oljan kontinuerligt bör man göra på alla bilar...

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Avalon
    Men är det inte lite väl dåligt att behöva kontrollera oljan var hundrade mil?!
    Jo. Men om du behöver det på en 9-5:a är det dags för verkstad. Om man inte har den numera indragna 3:e vevhusventilationsmodifieringen så bör motorn klara 1000 mil innan du gått från max till min oljenivå (även om Saab tillåter en betydligt högre oljeförbrukning som normal). Vad jag menade var att innan du känner till motor kan det vara idé att kolla oljeförbrukningen för att kontrollera att du inte har något problem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av Avalon
    Men är det inte lite väl dåligt att behöva kontrollera oljan var hundrade mil?!
    Jo. Men om du behöver det på en 9-5:a är det dags för verkstad. Om man inte har den numera indragna 3:e vevhusventilationsmodifieringen så bör motorn klara 1000 mil innan du gått från max till min oljenivå (även om Saab tillåter en betydligt högre oljeförbrukning som normal). Vad jag menade var att innan du känner till motor kan det vara idé att kolla oljeförbrukningen för att kontrollera att du inte har något problem.
    Jag trodde alla kollade oljan minst ett par gånger i månaden. Sen skrev agnes om VAG. Fast bara framvagnen. Oljeförbrukningen på T7-motorerna är försumbar jämfört med normalt på både VAG och BMW. Fast de har ju varit vana vid sådant sen typ 70-talet.

    För oss Saabare är det ett relativt färskt problem.

    Bortskämda med motorer som inte förbrukar en droppe, blir det ju ramaskri när dylikt händer.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av Avalon
    Men är det inte lite väl dåligt att behöva kontrollera oljan var hundrade mil?!
    Jo. Men om du behöver det på en 9-5:a är det dags för verkstad. Om man inte har den numera indragna 3:e vevhusventilationsmodifieringen så bör motorn klara 1000 mil innan du gått från max till min oljenivå (även om Saab tillåter en betydligt högre oljeförbrukning som normal). Vad jag menade var att innan du känner till motor kan det vara idé att kolla oljeförbrukningen för att kontrollera att du inte har något problem.
    Jag trodde alla kollade oljan minst ett par gånger i månaden. Sen skrev agnes om VAG. Fast bara framvagnen. Oljeförbrukningen på T7-motorerna är försumbar jämfört med normalt på både VAG och BMW. Fast de har ju varit vana vid sådant sen typ 70-talet.

    För oss Saabare är det ett relativt färskt problem.

    Bortskämda med motorer som inte förbrukar en droppe, blir det ju ramaskri när dylikt händer.
    Nä, alla kollar inte oljan minst två gånger i månaden. Det är mitt bekymmer (eller åsikt) att jag tycker inte man ska behöva göra det på en premiumbil som man köpte för dyra pengar. Jag kan bli ledsen över att läsa att vissa på forumet tycker att vanligt folk inte är kloka som inte sköter sin bil, eller använder den fel, så att oil-sludge-problemet uppstår, men i ärlighetens namn, om man sköter serviceintervallerna, så anser jag att bilen ska fungera utan problem, annars har biltillverkaren klantat sig rejält. Och det är precis det som har hänt. Saab har klantat sig och det får vi sota för nu, nämligen att bilmärket har fått en stämpel som en bil med motorproblem och därmed ett sämre andrahandsvärde än konkurrenterna, trots motorgarantin som Saab inte lyckats marknadsföra. Jag har därmed starka tvivel om att förtsätta med köpa en ny Saab när det är dags för bilbyte. Jag förstår trådskaparens tvivel till fullo.

Liknande ämnen

  1. Törs man köpa koppling och slavcyl på speedparts el. skruvat
    Av supernaut i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-01-27, 00:13
  2. Törs man köpa en Aero map på vevhusventilationen?
    Av BC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 21:57
  3. Begagnad taxi - törs man köpa?
    Av bjorn j i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 20:39
  4. Törs man köpa en -04 TiD som gått 40.000 mil?
    Av sOFFe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 00:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •