Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Funderingar kring startmotorn, B234 -90...

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 639

    Funderingar kring startmotorn, B234 -90...

    ...är det så att det är olika modeller på startmotorerna från 2.0 och 2.3? Den jag har (2.3) har solenoiden rakt upp, medans den som jag skulle sätta dit har solinoiden åt sidan (bakåt mot torpeden) Är detta allt som skilljer och i så fall, får den plats i min...?

    Allts: Passar en startmotor från 2.0 till en 2.3 motor och får solenoiden plats eller kommer den att smacka in i torpeden varje gång jag gasar...

    Tacksam för svar då motor och låda hänger i lyftblocket ovanför bilen...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Vet ju inte om den passar men det känns som insuget skulle slå i torpeden innan solenoiden gör det, även om den sitter rakt bakåt.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 297
    Det är ju ia olika art nr för dom olika motorerna..
    Knappast någon slump
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 639
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Det är ju ia olika art nr för dom olika motorerna..
    Knappast någon slump
    Nej, men fästet och så ser likadant ut. Det är bara vinkeln på solenoiden som skiljer. Kanske ska skruva dit en och testa medans jag har paketet uppe i luften...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    [quote=mågis]
    Citat Ursprungligen postat av "Urban 1041":1l7pbmfu
    Det är ju ia olika art nr för dom olika motorerna..
    Knappast någon slump
    Nej, men fästet och så ser likadant ut. Det är bara vinkeln på solenoiden som skiljer. Kanske ska skruva dit en och testa medans jag har paketet uppe i luften...[/quote:1l7pbmfu]

    Kolla så drevet har lika många kuggar och hamnar ungefär på samma ställe, alltså måttet mellan flänskanten till låsringen på axeln som drevet stoppar mot.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 639
    Ja, kuggarna ska räknas. Yttrediametern på drevet ska mätas och även innerdiametern. Sedan ska jag mäta slaget. Stämmer allt kan man ju kolla om den passar rent fysiskt och gör den det kan man ju börja måtta om solenoiden kan få plats bland bromsrör och annat skit. Men antagligen är det så att om den passar så får den plats. Förmodligen skulle nog insuget krossa kupéfläktsmotorn innan solenoiden slår in i torpedväggen.

    Men jag har inte haft ork/lust/motivation att släpa mig ut till farsans verkstad än där bilen står och göra detta...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Nu vet jag ju inte varför du ska göra dessa experiment men kan tänka mig att en av startarna är sönder.
    Det kan ju vara att det går att flytta över framgaveln från den obra till den bra startmotorn isåfall.
    Passar statorn mot gaveln, och axellängd och tjocklek är samma, är det ju inte så mycket pyssel med det.
    Bosch var ju ganska glada i att återanvända saker de redan hade i tillverkning, så det kan ju passa, kanske.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 639
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Nu vet jag ju inte varför du ska göra dessa experiment men kan tänka mig att en av startarna är sönder.
    Det kan ju vara att det går att flytta över framgaveln från den obra till den bra startmotorn isåfall.
    Passar statorn mot gaveln, och axellängd och tjocklek är samma, är det ju inte så mycket pyssel med det.
    Bosch var ju ganska glada i att återanvända saker de redan hade i tillverkning, så det kan ju passa, kanske.

    Jaa, den start som har suttit på motorn lät det senaste halvåret någonting i stil med "KRATCHIIIIIIIIIII" när den inte fick tag i kuggkransen på svänghjulet. Den jag tänkte byta till (från en likadan motor...) visade sig vara HELT slut i den främre lagringen och den startmotor jag har från min gamla SAAB 90 är i bra skick...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 639
    Fan vad bra den passade men jag fick pula en del för att få kablarna att räcka ner till den nya placeringen av solenoiden...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Funderingar kring rattnav..
    Av ReinO i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 16:52
  2. funderingar kring chiptrimning
    Av Kallsa i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 16:10
  3. Funderingar kring spikdioden.
    Av jurkko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 18:09
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 10:46
  5. Funderingar kring 99/900
    Av ZoM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-01, 14:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •