Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: SAABen krocad. inlöses! vad ska jag göra nu?

  1. #1
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    SAABen krocad. inlöses! vad ska jag göra nu?

    som sagt min 9000 2,3T cse -94 är krockad och eftr en snabb bedömning av saab återrförsäljaren säger han att den inte är värd att laga. men för dom pengarna jag får för den har ja inte råd att köpa en lika fin. jag har inte råd till både bilen och försäkring o skatt och bensin för de max 30k jag får av försäkringen.

    vad ska jag göra ? vill ju ha en 9000 men de är så dyra att hitta i bra skick. tilläggas bör att den jag har nu är perfekt maskinellt och på insidan ( PERFEKT!!) men har en rostfläck på tanklocket och i nedre hörnet på framrutan men det är lackat med lackstift ..

    hur ska jag lösa detta? ska jag köpa en og900 T16 eller`?
    vänta och spara är nog inget alternativ...
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det är tyvärr så här det fungerar, försäkringsbolagen går efter sina listor på värden om man som ägare inte dokumenterat att man har en fin bil och ändrat försäkring därefter eller kanske valt en typ entusiastförsäkring.
    Du kan ju självklart begära prövning av vad de anser din bil vara värd men ingen 9000 står nog särskilt högt.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 887
    Kan man inte få en bil istället för ersättning?
    Dvs att försäkringsbolaget köper en likvärdig bil.

    Eller gäller det bara på nyare bilar?
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  4. #4
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av mps
    Kan man inte få en bil istället för ersättning?
    Dvs att försäkringsbolaget köper en likvärdig bil.

    Eller gäller det bara på nyare bilar?
    jo det kanske går. det hade ju vart bra. men då måste jag ändå skaka fram pengar till försäkring o liknande igen!
    det bästa vore om man kunde övertala dom att laga min istället.

    går det?
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Du kan ju alltid kolla med några verkstäder/kompisar vad de skulle ta för att reparera. Då vet du kanske bättre hur du skall göra. Vem vet du kanske hittar ett bud försäkringsbolaget godtar.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Flyttar till Finans, verkstäder och försäkringar.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    341
    Försök förhandla med försäkringsbolaget. Leta upp likvärdiga bilar på blocket el. dyl. som säljs av handlare och hänvisa till de priserna. Idén är att du för pengarna du får ut skall kunna åka och köpa en likvärdig bil hos en handlare. När du pratar med försäkringsbolaget, understryk vad som gör din bil fin. Delar som är bytta, saker som är fixat o.s.v.

    Lycka till.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758

    Re: SAABen krocad. inlöses! vad ska jag göra nu?

    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    som sagt min 9000 2,3T cse -94 är krockad och eftr en snabb bedömning av saab återrförsäljaren säger han att den inte är värd att laga. men för dom pengarna jag får för den har ja inte råd att köpa en lika fin. jag har inte råd till både bilen och försäkring o skatt och bensin för de max 30k jag får av försäkringen.

    vad ska jag göra ? vill ju ha en 9000 men de är så dyra att hitta i bra skick. tilläggas bör att den jag har nu är perfekt maskinellt och på insidan ( PERFEKT!!) men har en rostfläck på tanklocket och i nedre hörnet på framrutan men det är lackat med lackstift ..

    hur ska jag lösa detta? ska jag köpa en og900 T16 eller`?
    vänta och spara är nog inget alternativ...
    Jag såg i en annan tråd att du inte var vållande. Då sker ersättningen enligt lag, och den ska i princip ersätta dina kostnader. Beskrivningen nedan är bara tillämplig när man inte är vållande, är man vållande regleras ersättningen av avtalsvillkoren i försäkringen.

    Du har alltså rätt till en lika fin, problemet är "bara" att det övertyga försäkringsbolaget att det är din tolkning av lika fin som gäller. Du har även rätt till de extrakostnader du drabbats av pga den vållande bilen, t ex hyrbil (med avdrag för vad det skulle kosta dig att köra med din egen bil, vilket enligt praxis anses vara bensinkostnaden + 25% av milkostnaden).

    För hyrbil brukar försäkringsbolagen vilja ha intyg på att man behöver bil i tjänsten, men detta har inget stöd i lagen. Det som har stöd i lagen är att det ska vara skäligt, vilket sannolikt kommer att tolkas i domstol (vilket örsäkringsbolaget kommer att tvingas rätta sig efter oavsett om saken hamnar där eller inte) som att du använder hyrbilen som du brukar använda din vanliga bil så länge det är nyttokörningar (är det bara ren nöjeskörning kan domstolen tänkas börja vela). Så det första steget är att begära att du får en hyrbil av motsvarande storlek och standard (dvs Saab 9-5 är okontroversiellt, om handläggaren börjar argumentera om detta vet du att han är ute och cyklar, och förbigås med fördel med tystnad). Kan du lätt få ett intyg så fixa detta så slipper du bråka, annars får du ringa handläggaren och argumentera för att du inte klarar dig utan bil. I värsta fall hyr man på egen hand och skickar räkning (på hyrbilskostanden + 75% av milkostnaden), den kommer att bli betald eftersom försäkringsbolaget med mycket stor sannolikhet kommer att förlora vid en ev domstolsförfarande. En av poängerna med detta att det blir försäkringsbolaget som får pressen på sig att lösa ersättningsfrågan snabbt istället för dig, och du får en väsentligt bättre förhandlingssits.

    Vad försäkringsbolaget ska ersätta är som sagt din återanskaffningskostnad, så vad du skulle fått vid en försäljning är inte en korrekt värdering, utan praxis är vad det skulle kosta att köpa en likvärdig hos en handlare. Jämföra med liknande bilar man hittar på nätet när man sitter på telefon är en rätt vanlig metod, så samla lite argument och kom ihåg att det inte brukar vara någon bra idé att ta första budet från handläggaren.

    Och, innan försäkringsbolaget löst in bilen är det du som äger den. I princip kan du göra vad du vill med den (så länge polisen inte har synpunkter), bara du talar om för försäkringsbolaget vad du gör (dvs inte lurar dem). Det kan förstås bli problem med ersättningen om du pillar för mycket på saker, och om du gör saker som hindrar försäkringsbolaget att reglera saken så snabbt som möjligt så kan förstås försäkringsbolaget ifrågasätta skäligheten i att du har hyrbil (inte acceptera oskäliga bud från dem räknas förstås inte).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: SAABen krocad. inlöses! vad ska jag göra nu?

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare

    Du har alltså rätt till en lika fin, problemet är "bara" att det övertyga försäkringsbolaget att det är din tolkning av lika fin som gäller. Du har även rätt till de extr........
    Words!! bara en sak.. privathandeln/annonser säger oftast ett pris som är lägre än handlarnas. Kolla av vad "din bil" skulle kostat/kostar hos en Saab handlare i samma skick/mil som din och de andra lite större aktörerna på din hemmamarknad. Det är inte inbytespriset du skall kolla utan vad bilen sätts ut i skylten för.

    Jag fick 67 000kr i lösen för en 20 000milad -96 200hk cs i februari. Visst inte helt utan gnat från försäkringsbolaget och tror första budet låg på femtiofem. Men jag sa bara kallt, hitta en likvärdig bil som min smälda eller kom med ett bättre bud.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

Liknande ämnen

  1. saaben dör?
    Av rejsa_jon86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 22:47
  2. SAABen är död! Länge leve SAABen!!!
    Av The Duke i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 22:32
  3. Ser ni Saaben?
    Av Mackan i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 16:19
  4. Less på Saaben.....
    Av jörgen i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-11, 09:46
  5. Lite och göra en måndag :D Strajpa saaben!
    Av eyq- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-02-13, 19:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •