Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tomgångsproblem vid kallstart T7!

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836

    Tomgångsproblem vid kallstart T7!

    Hej!

    Har fortfarande problem med tomgången vid kallstart. Undertrycket ligger på -0.25bar för att efter ett tag gå ner till normal -0.5bar.

    Tomgången ligger och pendlar mellan 841rpm och 780rpm ifall jag kollar med OBD2. Första två-tre gångerna jag släpper ner den på tomgång så kan den dippa ända ner till 400-500rpm för att sedan kastas upp. Ibland dör den även helt.

    Ger man gas så känns det som den enbart suger i sig luft och inge sås och inge kraft finns alls.

    Bilen har haft detta problem sedan motorbytet. Delvis innan grönisar/18T.

    Har inge laddtrycksproblem i övrigt och bilen går mycket bra. Dock pendlar den en del på tomgång även när den är varm mellan 830-860rpm.

    Det som jag vet mer är bytt är DI, spjällhus o-ring, btr, bränslepump, bränslefilter och stift i två omgångar.

    Såg även att long trim fuel låg på -10%

    Någon som har något tips vad jag kan leta efter?


    mvh

    Sebastian
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836
    En till sak.

    Motorn som var nyrenoverad av en Saab anställd vid köpet har kvar 9-5 Aeron's insug och fuelrail ifall det kan ställa till det.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    734
    Detta är helt normalt.. detta kallar jag knappt pendlar.. Dock pendlar den en del på tomgång även när den är varm mellan 830-860rpm. det är inget som du behöver oroa dej för iaf
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    Detta är helt normalt.. detta kallar jag knappt pendlar.. Dock pendlar den en del på tomgång även när den är varm mellan 830-860rpm. det är inget som du behöver oroa dej för iaf
    Så jag ska se detta som normalt? Att den lägger av innan den blir varm?

    Jag skulle nog inte brytt mig så mycket om problemet hade kommit efter byte till grönisar och hårdare stift. Men nu kom det ju i samband med motorbytet och från ett steg4 till en og9-3 Aero till steg3 för og9-3 Viggen.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    Detta är helt normalt.. detta kallar jag knappt pendlar.. Dock pendlar den en del på tomgång även när den är varm mellan 830-860rpm. det är inget som du behöver oroa dej för iaf
    Så jag ska se detta som normalt? Att den lägger av innan den blir varm?

    Jag skulle nog inte brytt mig så mycket om problemet hade kommit efter byte till grönisar och hårdare stift. Men nu kom det ju i samband med motorbytet och från ett steg4 till en og9-3 Aero till steg3 för og9-3 Viggen.
    Vad kör du med för stift ?

Liknande ämnen

  1. tomgångsproblem
    Av cubix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-15, 16:03
  2. OG 900 S Tomgångsproblem
    Av Allan K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 18:16
  3. Tomgångsproblem 9k -97
    Av Nonsens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-09, 07:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •