Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vad vet ni om Svensk Bilvård?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    150

    Vad vet ni om Svensk Bilvård?

    Jag var in där med bilen på rostskyddstest idag och naturligtvis försökte dom sälja på mig en rostskyddsbehandling för 7.780:-

    Enligt protokollet så fick jag 2:or (Grovrost) på Framaxelbalk, Fjädersäten fram och Bakaxelbalk.

    Jag fick dessutom 14 st 1:or (Ytrost) av totalt 65 kontrollpunkter.

    Vad säger ni? Ska man lita på dom och pröjsa?
    9-3 SC 1.9TiD -08

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    fick du det på en 04?
    Segfirre Productions

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av mort
    fick du det på en 04?
    Ja, men hur allvarligt det är vet jag ju inte. Det kanske är vanligt att det blir sådär på de där punkterna men att det håller länge ändå.

    Jag tyckte inte att det såg så jättefarligt ut. Jag stod och tittade på en monitor när han körde med fiberoptiken.

    /Mattias
    9-3 SC 1.9TiD -08

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Undrar hur de gör med rosten innan behandling om de tycker att du skall göra en fetbehandling, byta alla delar eller blästrar de bort rosten? Tycker också det låter lite skumt med "grovrost" på framvagnsbalk på en -04. Det kanske definieras med att det är så grova korn så det räcker med ett varv med stålborsten för att det skall ramla av.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    591

    Re: Vad vet ni om Svensk Bilvård?

    Citat Ursprungligen postat av Mattssi
    Jag var in där med bilen på rostskyddstest idag och naturligtvis försökte dom sälja på mig en rostskyddsbehandling för 7.780:-

    Enligt protokollet så fick jag 2:or (Grovrost) på Framaxelbalk, Fjädersäten fram och Bakaxelbalk.

    Jag fick dessutom 14 st 1:or (Ytrost) av totalt 65 kontrollpunkter.

    Vad säger ni? Ska man lita på dom och pröjsa?

    Vad ingår i rostskyddsbehandlingen för 7780?? Menar dom endast applicering av rostskydd (även in i balkar/utrymmen) eller även avlägsnande av rosten? Om man endast sprayar underredet och alla utrymmen, och avstår från att eliminera rosten, är det ju som att lägga sterilkompress på ett infekterat sår och sluta om.
    Om det endast gäller själva rostskyddet är det relativt mycket pengar, och motsvarar priserna man ser i Sthlm. Det finns platser i Svedala som tar 4400 sek för fullt rostskydd.

    På en -04:a bör detta hamna inom garanti. Gå på Saab nu om ersättning.

  6. #6
    Nu hamnar jag väl lite Off Topic, men herregud! Är saabarna så kasst rostskyddade nuförtiden? 2a för rost på en 04a? våran gamla 900 -86 fick en miljon 2or på besiktningen, men inget pga rost trotts att den var helt genomrostad..

    Är Saab helt kassa eller hade besiktningsmannen inte fått nått på för länge?
    - Judge Not! Lest ye be Judged Yourself!

    Saab 9000cse -95 2.3 Ltt

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stora Levene
    Inlägg
    566
    Medlem#
    5497
    finns minst 10 års rostskyddsgaranti ( iaf på de allra flesta bilmärken ) kolla upp det snarast om det börjar komma.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628
    Citat Ursprungligen postat av hellraiser
    Nu hamnar jag väl lite Off Topic, men herregud! Är saabarna så kasst rostskyddade nuförtiden? 2a för rost på en 04a? våran gamla 900 -86 fick en miljon 2or på besiktningen, men inget pga rost trotts att den var helt genomrostad..

    Är Saab helt kassa eller hade besiktningsmannen inte fått nått på för länge?
    det va ingen besiktning det va en koll på ett rostskydds företag

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av jimel
    det va ingen besiktning det va en koll på ett rostskydds företag
    Precis, och jag fick inget större förtroende för killen som gjorde det när han satt där med sin guldframtand och försökte sälja på mig det ena efter det andra.

    När jag berättade för honom att jag skulle Ditec-behandla bilen innan vintern så sa han:

    "Nä, gör det här istället. Det blir mycket bättre. Ditec är låst till sina egna produkter medans vi använder de bästa produkterna som finns på marknaden. 4.200:- kostar det om du samtidigt rostskyddsbehandlar bilen. Ordinarie pris är 5.300:-"


    Ang. tidigare frågor om dom tar bort rosten innan dom rostskyddsbehandlar bilen så antar jag det. Enligt honom så skulle bilen vara på verkstad i 3 dagar totalt.

    /Mattias
    9-3 SC 1.9TiD -08

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av jimel
    det va ingen besiktning det va en koll på ett rostskydds företag
    haha jaha det förklarar ju en del.. var väl lite för tidigt för mig imorse sry
    - Judge Not! Lest ye be Judged Yourself!

    Saab 9000cse -95 2.3 Ltt

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    591
    Citat Ursprungligen postat av Mattssi
    Citat Ursprungligen postat av jimel
    det va ingen besiktning det va en koll på ett rostskydds företag
    Precis, och jag fick inget större förtroende för killen som gjorde det när han satt där med sin guldframtand och försökte sälja på mig det ena efter det andra.

    När jag berättade för honom att jag skulle Ditec-behandla bilen innan vintern så sa han:

    "Nä, gör det här istället. Det blir mycket bättre. Ditec är låst till sina egna produkter medans vi använder de bästa produkterna som finns på marknaden. 4.200:- kostar det om du samtidigt rostskyddsbehandlar bilen. Ordinarie pris är 5.300:-"

    Ang. tidigare frågor om dom tar bort rosten innan dom rostskyddsbehandlar bilen så antar jag det. Enligt honom så skulle bilen vara på verkstad i 3 dagar totalt.

    /Mattias
    Alright, den här killen känns som en säljare. 3 dagar tolkar jag som en alldeles för kort tid för att 1) få bort grovrost och ytrost, 2) rostskydda hela bilen och 3) lackkonservera.

    Svensk bilvård förefaller vara en kedja som återförsäljare kopplas till. Nu är det nog så att själva Svensk bilvård är OK, medan det kan finnas mer eller mindre lämpliga återförsäljare. Rötägg finns i alla branscher.
    Jag har haft bilen hos en av Svensk Bilvård auktoriserad verkstad, för olika uppgifter såsom återställa bucklor, fullt rostskydd, ditec-behandling, glastec-behandling av rutor etc. och jag var mycket nöjd med pris, arbete och bemötande. Tror nog att avkastningen beror på vilken återförsäljare som utför jobbet.

    När jag lämnade in bilen blev det för en vecka: bilen tvättas grundligt (endel använder någon form av lera, ja det är fullt sant), den måste torka helt och därefter påbörjas maskering och arbetet med att applicera de otaliga lagren som ingår i lackbehandlingen. I detta ingår det att bilen står över natt och fortsätts på dagen efter. Själva lackkonserveringen tar 2 dagar. Vad gäller rostskyddet så tar det också två dagar, och detta förklaras av att bilen måste "stå och rinna av", dvs. allt överflöd av rostskydd måste droppa av bilen/torka in innan användning, och därefter tvättas bilen flera ggr. Att rostskydda och samtidigt lackkonservera verkar tokigt. Sammanfattat verkar 3 dagar kort för dessa ingrepp, ingalunda skall han dessutom hinna få bort all rost. Det finns säkert många lackkonserveringsmetoder och rostskydd, och jag kan tala här för ditec och mercasols produkter.

    I detta fall skulle jag ta bilen till Saab, ha med en skriftlig utskrift vad "säljaren" ansåg, dvs. de punkter där det enligt honom fanns rost. Be att Saab i enlighet med garantiåtagandet bedöma bilen och därefter fullfölja avtalet, dvs. att stå för avlägsnande av rost och rostskydda om behov finns. På så vis sparar du pengar.

    Mvh
    Johan

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av JPR
    Alright, den här killen känns som en säljare. 3 dagar tolkar jag som en alldeles för kort tid för att 1) få bort grovrost och ytrost, 2) rostskydda hela bilen och 3) lackkonservera.
    Nu var det faktiskt så att rostskydda bilen skulle ta 3 dagar. Sen skulle det ta ytterligare 2-3 dagar för lackkonservering om jag inte minns helt fel.

    /Mattias
    9-3 SC 1.9TiD -08

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    jag tycker du ska be de visa vart alla dessa punkter var.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    591
    Citat Ursprungligen postat av Mattssi
    Nu var det faktiskt så att rostskydda bilen skulle ta 3 dagar. Sen skulle det ta ytterligare 2-3 dagar för lackkonservering om jag inte minns helt fel.

    /Mattias
    I ditt inlägg framgick det att bilen behövdes i totalt 3 dagar.
    Men med det senaste tillägget på 2-3 dagar, så stämmer det överrens med ca en arbetsvecka som jag skrev.
    Jag tycker fortfarande att du skall åka till Saab.

Liknande ämnen

  1. Bilvård...
    Av WipeClean i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 20:46
  2. Bilvård.
    Av stammler i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-21, 10:07
  3. Bilvård
    Av Nicke_25 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-10-10, 21:19
  4. Bilvård?
    Av Källén i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 00:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •